صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

گوگل با همکاری Reliance Jio گوشی مقرون به صرفه تولید می‌کند

ظاهرا گوگل درصدد است با همکاری اپراتور هندی Reliance Jio گوشی‌ هوشمند مقرون‌به‌صرفه‌ای تولید و راهی بازار کند.
اپراتور Reliance Jio در کشور هند فعالیت می‌کند و اخیرا تعداد مشترکان آن از ۱۰۰ میلیون نفر بیشتر شده است. دستیابی به این تعداد مشترک فقط در ۱۷۰ روز صورت گرفته و به همین دلیل، این موفقیت یک دستاورد بسیار چشمگیر در گسترش شبکه‌ی این اپراتور محسوب می‌شود. اما گام بعدی چیست؟ در کنار ادامه‌ی روند رو به رشد این اپراتور، شایعه‌ی جدیدی منتشر شده که بر اساس آن، گوگل قصد دارد با همکاری Reliance Jio گوشی‌های هوشمند اقتصادی جدیدی در هند عرضه کند.
گوشی هوشمند مورد بحث با برند گوگل و با قیمتی بسیار کم در دسترس خریداران قرار خواهد گرفت. علاوه بر این، گوشی یادشده به‌طور انحصاری فقط با شبکه‌ی 4G اپراتور Reliance Jio سازگاری خواهد داشت. این همکاری به نظر کمی عجیب است و در کشوری مثل آمریکا کمتر شاهد چنین همکاری‌هایی بین شرکت‌ها و اپراتورها هستیم. البته از آنجا که هند یکی از بازارهای در حال توسعه به شمار می‌رود، چنین همکاری‌هایی منطقی به نظر می‌رسند.
گوگل از زمان معرفی اندروید‌ وان، سعی دارد گوشی‌های هوشمند بیشتری در اختیار کاربران جدید قرار دهد. البته همان‌طور که احتمالا می‌دانید، پروژه‌ی اندروید وان نتوانست به اهداف مورد انتظار خود دست یابد. همکاری با اپراتور Reliance Jio باعث می‌شود وضعیت گوگل در بازار هند بهبود یابد و در نتیجه افراد بیشتری در این کشور بتوانند از گوشی‌های هوشمند استفاده کنند.
همچنین گفته‌ می‌شود Reliance Jio قصد دارد اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های خود را با گوشی‌های گوگلی، بیشتر یکپارچه کند. افزون بر این، استفاده از برند گوگل و ارتباط بیشتر با این شرکت می‌تواند به سرعت رشد اپراتور مذکور کمک کند.
همکاری بین دو کمپانی گوگل و Reliance Jio یک بازی برد-برد برای هر دو طرف محسوب می‌شود. البته مثل همیشه باید این نکته را در نظر داشته باشید که همکاری گوگل و اپراتور هندی Reliance Jio فعلا در حد شایعه است و هیچ یک از این دو طرف تا‌کنون واکنشی به این خبر نشان نداده‌اند. بدین ترتیب باید کمی صبر کنیم تا جزئیات بیشتری از این همکاری در دسترس قرار گیرد.
آیا همکاری گوگل و اپراتور Reliance Jio اقدامی مثبت برای این دو شرکت محسوب می‌شود؟