صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

میلیون ها قطعه مرغ بر اثر آنفلوآنزا بدون پوشش بیمه معدوم شد

پوشش نامناسب ریسک در صنعت مرغداری

تعداد مرغ معـــدومـی بر اثر آنفلوآنزا را مسئولان دامپزشکی بالغ بر 12 میلیون و 500 هزار قطعه می‌دانند....
مجتتبی کاوه
و دست اندرکاران صنعت مرغداری تلفات را بسیار بیشتر از این تعداد و حتی دو برابر بالاتر اعلام می‌کنند.
به گزارش کسب و کار نیوز، این تعداد مرغ معدوم شده برای مردم یک معنی دارد و برای مرغداران یک معنی دیگر. مردم تا زمانی که قیمت تخم ‌مرغ از 400 تومان به 500 تومان و حتی 550 تومان نرسیده بود خبر چندانی از آنفلوآنزا و خسارت‌هایی که ایجاد کرده، نداشتند. مرغداران اما هرکدام که دچار این بلا شدند صدها میلیون و گاهی میلیاردها تومان خسارت دیدند و این درحالیست که جبران این خسارت متولی خاصی ندارد و سرمایه برخی از آنها در مرغداری که شاید تمام هست و نیست‌شان بوده، در نبود پوشش ریسک مناسب، نابود شده است. جایگاه بیمه‌ها در صنعت مرغداری کجاست؟ و سوال مهم‌تر اینکه جایگاه دولت در جبران خسارت حوادث غیرمترقبه این صنعت کجاست؟ اینها سوالاتی است که فعلا پاسخی برای‌شان وجود ندارد. 
بیمه کم اثری که شرکت‌های فروشنده جوجه ارائه می‌کنند
یک فعال صنعت مرغداری با بیان اینکه امسال گله‌های مرغ تخم‌گذار خسارت سنگینی از آنفلوآنزا دیدند، به «کسب‌وکار» گفت: در ایران شرکت‌های بیمه مسئولیتی در برابر کسب‌وکاری که مبتنی بر حیوانات زنده باشد، نمی‌پذیرند و این نوع پوشش بیمه‌ای در ایران هنوز متداول نشده است، این درحالیست که برای جبران خسارات وارد بر این صنعت خصوصا از محل بیماری‌هایی که قابلیت اپیدمی دارند، متولی خاصی وجود ندارد و تمام خسارت به صاحب کسب‌وکار تحمیل می‌شود. محمدرضا دارابی، با بیان اینکه نوعی بیمه توسط شرکت‌های فروشنده جوجه به خریداران پیشنهاد می‌شود که این نوع بیمه شامل بیماری‌های غیرمترقبه مثل آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان نمی‌شود، افزود: این نوع بیمه شامل برخی بیماری‌های بسیار شایع در پرندگان مثل نیوکاسل می‌شود که درباره آنها هم نماینده بیمه از قبول تلفات همان بیماری‌ها به عناوین و دستاویزهای مختلف سر باز می‌زند. به‌عنوان مثال سال گذشته یک مرغداری 20 هزار قطعه‌ای دچار تلفات 2 هزار قطعه‌ای بر اثر نیوکاسل شد ولی بیمه اعلام کرد که تا 1500 قطعه تلفات بر اثر نیوکاسل در مرغداری با این حجم طبیعی است و صد البته این حرف کاملا از نظر علمی مردود بود. وی با تاکید بر اینکه طبیعی است مرغداران از چنین بیمه کم اثر و بی‌خاصیتی استقبال چندانی نکنند، تصریح کرد: شرکت‌های فروشنده جوجه هم الزام جدی به فروش جوجه با همان بیمه کم اثر ندارند و حتی به مرغداران پیشنهاد می‌کنند با حذف هزینه بیمه جوجه را ارزان‌تر خریداری کنند و بسیاری از مرغداران و خصوصا مرغداران فاقد مجوز هم برای کاهش هزینه‌ها این پیشنهاد را می‌پذیرند.
 چرا وزارت کشاورزی تمهیدی برای جبران خسارت مرغداران نمی‌اندیشد؟
یکی دیگر از فعالان صنعت مرغداری با بیان اینکه صندوق بیمه محصولات کشاورزی حضوری در صنعت مرغداری ندارد، به «کسب وکار» گفت: برداشت ما این است که این صندوق از سوی دولت برای پوشش ریسک فعالیت بخش‌های مختلف کشاورزی تاسیس شده ولی سوال اینجاست که چرا درباره فعالیت‌های پرورش طیور، پوششی در این صندوق تدارک دیده نشده است؟ 
حمید کاشانی افزود: خسارتی که بر اثر آنفلوآنزا و معدوم شدن گله‌های مرغ به صنعت مرغداری وارد شده 800 تا 1000 میلیارد تومان برآورد می‌شود و این خسارت روزبه‌روز در حال افزایش است. متاسفانه با وجود چنین خسارت سنگینی تاکنون هیچ کدام از مرغداران خسارت دیده مورد حمایت شرکت‌های بیمه یا صندوق بیمه کشاورزی یا هر نهاد و سازمان مسئول دیگر قرار نگرفته‌اند و این انتقاد به جد بر وزارت کشاورزی وارد است که به‌عنوان متولی این بخش چرا تمهیدی برای حمایت از کسانی که تمام سرمایه و زندگی خود را در راه تولید به خطر انداخته‌اند، ندارد؟
 این فعال صنعت مرغداری گفت: مرغدارانی که مرغ آنها معدوم شده نه تنها خسارت خود را دریافت نکرده‌اند بلکه حقیقتا امیدی به جبران خسارت ندارند چون تجربه‌های قبلی نشان داده مسئولان در اینگونه موارد بسیار منفعل عمل می‌کنند. 
پیشنهاد قبول سهم بیمه توسط سه گروه ذی‌نفع و دولت
یکی دیگر از فعالان صنعت مرغداری با بیان اینکه مرغداران آماده قبول سهم منصفانه خود در بیمه مرغ تخم‌گذار، هستند به «کسب وکار» گفت: تجربه به ما نشان داده امید بستن به اقدامات دولت برای جبران خسارت سودی برای مرغدار ندارد و این خسارت باید توسط شرکت‌های بیمه به صورت منطقی پوشش داده شود. احمد معماری افزود: بر این اساس پیشنهاد ما این است که پنج گروه دخیل در این صنعت یعنی فروشندگان جوجه یک روزه، پرورش‌دهندگان پولت و مرغداران به عنوان منفعت برندگان از این صنعت، نماینده صنعت بیمه به‌عنوان صنعتی که از قبول ریسک منطقی سود می‌برد و نماینده دولت بر‌عنوان حامی تولید در کشور هرکدام سهمی منطقی در بیمه مرغ تخم‌گذار بر عهده بگیرند که به این وضعیت بلاتکلیف فعلی پایان دهد. نایب‌رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس کمبود منابع را یکی از دلایل حمایت نشدن فعالان بخش صنعت مرغداری توسط صندوق بیمه محصولات کشاورزی می‌داند و معتقد است با افزایش منابع این صندوق می‌توان به تغییر این وضع امیدوار بود. جلال محمودزاده با تاکید بر لزوم اختصاص ردیف بودجه مستقل برای صندوق بیمه محصولات کشاورزی به «کسب‌وکار» می‌گوید: برای سال 96مبلغ 1350 میلیارد تومان برای صندوق بیمه محصولات کشاورزی درنظر گرفته‌ایم که باید صددرصد تخصیص یابد، چرا که بسیاری از فعالان بخش کشاورزی  اعم از فعالان بخش دام و طیور و زراعت و باغی - خسارت ‌دیده در نقاط مختلف کشور امسال نتوانسته‌اند از این محل خسارت‌های خود را دریافت کنند.