صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

مدیر آرتسوق، استارت‌آپ اینترنتی می‌گوید:

استارت‌آپ‌ها نیاز به معرفی بیشتر دارند

مدیر یک استارت‌آپ اینترنتی می‌گوید: استارتآپها نیاز به معرفی بیشتر دارند و نیاز است که ظرفیتها و قابلیتهای این کسبوکار نوپا....
به همه معرفی شود. آشنایی کاربران با این نوع از کسبوکار و ساختار و روند رشدش میتواند به این نوع کسبوکار رونق بدهد.
به گزارش کسب و کار نیوز و به نقل ازپایگاه اطلاع رسانی بنیاد ملی نخبگان، آرت‌سوق محصول و ایده علی آبدار است که در رشته معماری تحصیلات خود را به پایان رسانده است، تجربه زندگی  کوتاه مدت در خارج از کشور برای شروع کسب‌وکاری نوین در داخل کشور به او انگیزه و ایده می‌دهد؛ کسب‌وکاری که برای شروعش عجله‌ زیادی نمی‌کند و بنا را بر این می‌گذارد که علمی و تحقیق‌شده در آن گام بردارد. استارت‌آپی که کسب‌وکار را به شکل شبکه‌ای اجتماعی درآورده است و از میان تمام محصولات و کالاهای موجود در گام نخست صنایع‌ دستی را هدف خود قرار داده؛ کالایی که هم مخاطب داخلی دارد و هم خارجی. آرت‌سوق بازاری برای فروش محصولات هنری و حمایت از این بازار در حال رشد در ایران است. یک بازار آن‌لاین که با طراحی خوب سایت و اطلاعات مفیدی که در آن وجود دارد، تلاش دارد خرید محصول هنری را برای مشتری ایرانی آسان‌تر کند. در ادامه بیشتر با این کسب‌وکار و نحوه کارش آشنا می‌شویم.
دنیای امروزی، دنیای تکنولوژی است که به فراخور حال خود کسبوکار جدیدی را راهاندازی کرده تا به مرور، بشر نه به شیوه پدران خود که به روشی جدید دادوستد را تجربه کند. آرتسوق در دنیای جدید استارتآپها چه کسبوکاری را برای خود برگزیده است؟
 آرتسوق یک شبکه اجتماعی کسبوکار است که میتواند در حوزههای مختلف ورود کند و در حال حاضر و در آغاز راه حوزه صنایع دستی را برای خود انتخاب کرده است. آرتسوق تولیدکننده، افراد فعال در بخش بستهبندی و بخشی را که تولید مواد اولیه را بهعهده دارد، کنار هم قرار داده تا محصول به دست مشتری برسد. اتفاقی که در بازار سنتی در حال وقوع است، این است که در پروسه تولید یک محصول و رسیدن آن به دست مشتری واسطهها بین تولیدکننده و مصرفکننده قرار میگیرند که هرکدام خدماتی را به عهده دارند، اما در همین بازه زمانی ارائه خدماتی همچون بستهبندی کالا برای مدتی خریداری و نگهداری میشود و بهاصطلاح بازار، خواب سرمایه اتفاق میافتد.
نتیجه خواب سرمایه افزایش قیمت نهایی و عدم رضایت مشتری است. البته در این پروسه که در بازار سنتی اتفاق میافتد، خود تولیدکننده نیز سود چندانی نمیکند. اما اگر همین تولیدکنندگان وارد آرتسوق شوند، سود بیشتری عایدشان میشود، چون همه افراد دخیل  در کنار هم به شکل یک تیم فعالیت میکنند و خواب سرمایهای وجود ندارد. در چنین شرایطی حتی موقعیت برای رقابت با شرکتهای بزرگ نیز مهیا میشود. شبکه اجتماعی کسبوکار درواقع یک بازی برد-برد است که هم تولیدکننده و هم مصرفکننده رضایت دارند. مشتری از قیمت تمامشده پایین راضی است و تولیدکننده از سود بیشتر و آرتسوق نیز رضایتش برای رقابت با شرکتهای بزرگ است. شرکتهای بزرگ چرا موفق هستند، چون بیشترین بخش فعالیتهای مربوط به یک محصول را خودشان به عهده گرفتهاند؛ از تولید مواد اولیه تا بستهبندی و توزیع. 
استارتآپها کسبوکارهایی هستند که هم به اقتصاد کمک میکنند، هم کارها را آسانتر کردهاند. آرتسوق با حذف واسطهها این سهولت را مهیا کرده یا شیوه درخور استارتآپها انتخاب کرده است؟
 آرتسوق واسطهها را حذف نکرده است، چون هرکدام از این واسطهها قرار است خدماتی به کالا و درنهایت به مصرفکننده ارائه کنند. برای همین آرتسوق با تشکیل تیمی از همه عوامل تولید، بستهبندی و توزیع محصول را آسانتر کرده است. هرکدام از عوامل دخیل در تولید و توزیع کالا یک پروفایل دارند و یک اکانت. در هر اکانت مشخص است که هرکدام از عوامل چه خدمتی را قرار است ارائه دهد. در این شبکه این ظرفیت نیز وجود دارد که شرکتهای بزرگتر در بخشی که پتانسیل آن را دارند، وارد شوند و از آن بهره ببرند.  
 ایده در استارتآپها حرف اول را میزند. درواقع این کسبوکارهای جدید با ایدههایشان شکل میگیرند. ایده اولیه آرتسوق چگونه شکل گرفت؟
آرتسوق با ایده من که در رشته معماری تحصیل کردهام، شکل گرفت که در حال حاضر مدیرعامل و بنیانگذار شبکه اجتماعی کسبوکار نیز هستم. این ایده شاید در ابتدا به شکل خام و ابتدایی به ذهن من خطور کرد و سالها روی آن مطالعه انجام شد. همینطور بررسیهایی به کمک خواهرم که در دانشگاه آلبرت کانادا در مقطع دکترا در حال تحصیل هستند، انجام دادم. اینگونه ایده اولیه تکمیل شد. البته یک سالی میشود که آرتسوق بعد از تکمیل ایده وارد بازار شده، اما در همین مدت نیز مطالعات و بررسیهایی صورت گرفته تا به یک نتیجه واحد برای پیادهسازی ایده برسیم. 
 آرتسوق از ابتدایی که به شکل یک ایده بود و تا به امروز که در میان همنوعان خود یعنی دیگر استارتآپها جایگاهی یافته، چه پروسهای را پشت سر گذاشته است؟ 
بعد از شکلگیری ایده نیاز بود که بازار را بشناسیم. برای همین بررسی بازار در اولویت قرار گرفت و در حوزههای مختلف آن بررسیهای گستردهای صورت گرفت. بعد از این مرحله مبنا بر طراحی سایت گذاشته شد و با کمک گرفتن از یک تیم متخصص سایت طراحی شد. سایت نیاز به تولیدکنندگان داشت، برای همین جذب تولیدکنندگان در برنامه کار قرار گرفت. در ابتدای کار ارائه خدمات را خودمان برعهده داشتیم تا روابط شکل بگیرد و بتوانیم در همین مدت با کموکاستیها آشنا شویم. دو ماهی میشود که سایت شروع به کار کرده است.
بعد از جمعآوری پروفایل تولیدکنندگان متوجه خدمات مورد نیاز شدیم و خدمات را یک به یک به آنها اضافه کردیم تا بتوانیم کار را بهتر گسترش بدهیم. البته این گسترش شامل حال تولیدکنندگان نیز میشود. درواقع پروفایلها به شکل شاخهای در حال اضافه شدن هستند و به مرور خدمات احساسشده نیز به آنها اضافه خواهد شد. ما در عرصه صنایع دستی خدمات صادرات و بازاریابی را نیز داریم، چون صنایع دستی پتانسیل صادرات را دارند و محصولات متعددی هستند که بازارهای خوبی بیرون از مرزها دارند. در حال حاضر به سمت مسیری میرویم که خدمات به شرکتهای مختلف سپرده میشود. 
 یکی از ارکان اصلی بازار که سبب میشود در آن ماندگار شوی، اعتمادسازی است. در بازار سنتی ما این اعتمادسازی را به شکلهای گوناگون سنتی دیدهایم. روشهایی قدیمی که به مرور هنوز هم پاسخگوی بازار سنتی هستند. استارتآپها نیز کسبوکاری را به سبکوسیاق دنیای جدید ارائه میدهند. بااینحال اعتمادسازی برای آنها نیز وجود دارد تا بتوانند مخاطبان خود را داشته باشند. آرتسوق چطور توانسته این گام اساسی را بردارد؟ 
در ابتدای امر مجوزهای سایت و شرکت کمی ایجاد اعتماد میکنند و درصدی از اعتماد مخاطب را جلب میکنند. در گام بعدی این قراردادها هستند که به کمک میآیند. قراردادها به گونهای تنظیم میشوند که هم تولیدکننده و هم ما مسئولیتهای بهعهده گرفتهشده را تضمین کنیم. در مسائل اقتصادی چون مراوده مالی وجود دارد، اعتمادسازی و تضمین فعالیتها تاثیرگذاری بالایی دارد. آرتسوق در قراردادهای خود بهگونهای عمل میکند که طرفین به نحوه احسن کارهای خود را انجام بدهند.    
چه متخصصانی دور هم جمع شدهاند تا شبکه اجتماعی کسبوکار آرتسوق شکل بگیرد؟ 
تیم دچار تغییر و تحولات زیادی شده است. در یک بازه زمانی ما به نیروی کار بیشتری نیاز داشتیم و دورهای به نیروی کار کمتری. در حال حاضر پنج، شش نفر هستیم که روی پروژه سنگینتر کار میکنیم. البته گروهی نیز مسئولیتهای بخشهای گوناگون را به عهده دارند؛ بخش آیتی که زیرمجموعههایی مثل برنامهنویسی را در خود جای داده است، کارشناسان هنری را نیز در مجموعه داریم که در رشته معماری تحصیل کردهاند. متخصصان هوش مصنوعی و صنایع را نیز در  گروه داریم.  
 فعالیت اقتصادی و راهاندازی کسبوکار در ابتدای امر با سرمایهگذاری معنا مییابد و کسبوکارهای دنیای جدید نیز از این امر مستثنا نیستند. آرتسوق با چه میزان سرمایه اولیه وارد دنیای استارتآپها شد؟
 آرتسوق مثل بیشتر استارتآپها با یک ایده و سرمایهگذاری خانوادگی شکل گرفت. سرمایهگذاری که خیلی چشمگیر نبوده است؛ سرمایهای چندمیلیونی. 
 تبلیغات بخش لاینفک زندگی امروزی است و همه کالاها سعی دارند به نوعی خود را در ذهن مشتری ماندگار کنند. استارتآپها نیز نه به شیوههای قدیمی، بلکه به روش خود تبلیغات دارند. آرتسوق برای معرفی خود و جذب مخاطب از چه تبلیغاتی سود برده است؟ 
تبلیغات گستردهای نداشتهایم و بیشتر یکسری تبلیغات خرد در شبکههای اجتماعی بوده که در ابتدای امر صورت گرفته است. در زمینه جذب تولیدکنندگان که گام اول شبکه اجتماعی کسبوکار است، نیازی به تبلیغات نیست، چون تنها کافی است تولیدکننده اضافه شود. البته آرتسوق وظیفه شناسایی تولیدکنندگان واردشده را به عهده دارد، چون جذب به صورت رایگان است و تولیدکنندگان میتوانند پروفایل بسازند و حتی میتوانند فروش داشته باشند. اما شناسایی تولیدکنندگان وارد فعالیت شده با آنها وظیفه آرتسوق است.
 همه کسبوکارها به راه میافتند تا با گردش مالی مناسب به سوددهی برسند. درواقع بقای کسبوکارها بسته به گردش مالیشان است. استارتآپها نیز بخش جدیدی از اقتصاد هستند و گردش مالی نیز دغدغه آنهاست. طی دو ماه فعالیت آرتسوق از گردش مالی خود رضایت داشته است؟ 
ما به تناسب دو ماه فعالیت گردش مالی خوبی را تجربه کردهایم. تا به اینجای کار رضایت داریم، اما این کفایت نمیکند و باید پیش برویم تا گردش مالی بهتری را تجربه کنیم. نکتهای که در مورد گردش مالی آرتسوق صدق میکند، این است که آرتسوق از فروش سود نمیکند، بلکه پلنهای مختلفی وجود دارد که سود حاصل شرکت از آنهاست. 
در دنیای استارتآپها ما ایدههایی را شاهدیم که از نمونههای مشابه خود الگوبرداری و بومیسازی شدهاند. آرتسوق نمونه مشابه خود را بیرون از مرزها دارد؟
 آرتسوق نمونه خارجی ندارد. ما جستوجوهای زیادی داشتیم، اما در میان استارتآپها نمونه مشابه نیافتیم. در ظاهر شباهتهایی با برخی نمونههای خارجی وجود دارد، ولی اتفاقی که میافتد، پشت سایت است که سبب میشود روابط به این شکل به وجود بیایند. درواقع ما شرکت یا سایتی را که به این شیوه عمل کند، نیافتیم، حتی در نمونههای خارجی. چون کار سخت و زمانبری است و شاید از حوصله خیلیها خارج باشد. برای همین به جرئت میتوان گفت ایده کاملا داخلی است و نمونه خارجی ندارد. 
هر کسبوکار نوپایی نیازمند حمایت است تا بتواند به مرور روی پای خود بایستد و به برنامهها و هدفهای خود دست بیابد. از آنجایی که استارتآپها کسبوکارهای جدیدی در ایران هستند و عمر کوتاهی را در این بازار پشتسر گذاشتهاند، نیاز به حمایت بیشتر احساس میشود. آیا این حمایتها وجود دارد؟ 
بیشک دولتها باید از این کسبوکارها حمایت کنند، چون اقتصاد فردا به دست همین کسبوکارهاست. اما متاسفانه ما تنها صحبت از حمایتها را داریم و در عمل چیز مشهودی به نام حمایت از این کسبوکارها را شاهد نیستیم. استارتآپها آمدهاند تا به چرخه اقتصاد بپیوندند و کمکی برای آن باشند. همین که ما در این چرخه با خواب سرمایه روبهرو نیستیم و زمینه بالا رفتن قدرت خرید مردم را مهیا میکنیم، یعنی یک گام رو به جلو، که نیاز به حمایتهای بیشتری دارد که متاسفانه خیلی کم اتفاق میافتد. 
در حمایت از استارتآپها چه انتظاری از پارکهای علم و فناوری میرود؟ 
پارکها مبنای ماهیت وجودیشان حمایت است؛ حمایت از شرکتهای دانشبنیان و استارتآپها. به اعتقاد من استارتآپها نیاز به معرفی بیشتر دارند و نیاز است که ظرفیتها و قابلیتهای این کسبوکار نوپا به همه معرفی شود. آشنایی کاربران با این نوع از کسبوکار و ساختار و روند رشدش میتواند به این نوع کسبوکار رونق بدهد و به صورت زنجیروار به نفع تمام کسبوکارهاست. ما سعی داریم به سمت دانشبنیان شدن برویم، چون هم ایده خلاقانه است و هم به چرخه اقتصادی کمک میکند.
فضای استارتآپها در ایران به چه شکل است و آیا میتوان به این نوع از کسبوکار امیدوار بود؟ و اینکه آینده استارتآپها در ایران چگونه ترسیم میشود؟ 
فضای خوبی بر استارتآپها حاکم است و میتوان آینده روشنی برای آن متصور بود. اما یک ایراد به آن میتوان گرفت؛ اینکه همه به دنبال کپی کردن هستند، حتی کپی از استارتآپهای داخلی. کپی از نمونه خارجی بد نیست، اما در این حد و اندازه مناسب نیست. ما نیازها و مشکلاتی و حتی ظرفیتهایی داریم که میتوانند به شکل ایده یک استارتآپ جدید به وجود بیاورند و مسئلهای را در یک عرصه حل کنند. این امکان وجود دارد که یک ایده خارجی در حال حاضر در داخل جواب ندهد.
البته پایین بودن سطح مطالعه نیز مزید بر علت شده است. آینده خوبی پیش روی استارتآپهاست. عدهای در این عرصه خوب جواب گرفتهاند و گروهی نیز در مسیر درست گام برمیدارند و میتوانند موفق شوند. استارتآپها نیاز جامعه هستند. دو سال گذشته بیشتر افراد از اینترنت استفاده میکردند، اما یا با خرید اینترنتی ناآشنا بودند، یا به آن اعتماد نداشتند. اما در حال حاضر، همه چیز اینترنتی شده است و برای همین نیاز است طی چند سال آینده استارتآپهای قوی به وجود بیایند و فعالیت کنند. 
 هر مسیر جدیدی بیشک موانع و چالشهایی پیش روی خود دارد. موانع کسبوکار جدید ایران چه مشکلاتی را باید پشت سر بگذارد؟ 
یکی از چالشهای اساسی استارتآپها نبود حامی است. بیشتر استارتآپها با تکیه بر داراییهای خود پیش میروند و برای همین پا گرفتن آنها زمانبر است. البته دوام آوردن تا آن زمان نیز خود مسئلهای جدی است. خیلی از استارتآپها شاید بتوانند وارد دنیای جدید شوند، اما اکثرا به دلیل همین عدم حمایتها نمیتوانند ادامه بدهند و به نتیجه برسند. 
 استارتآپها در رقابت با بازار سنتی چه تاثیری خواهند داشت؟
در حال حاضر با توجه به اتفاقاتی که در حال وقوع است، این بازار سنتی است که باید با ما رقابت کند. چون قیمت نهایی ما خیلی پایینتر از بازار سنتی است و مشتری به مرور جذب این شبکهها خواهد شد. البته ما در تلاشیم آرام آرام وارد بازار شویم و در قسمتهای مختلف رقابت را ایجاد کنیم. 
 یکی از خصوصیات بارز جوانی آیندهنگری است. آرتسوق نیز محصول رویای جوانی است. این رویا چه آیندهای را برای خود متصور است؟
ما به بینالمللی شدن فکر کردهایم. فیسبوک یا اینستاگرام از جایی شروع کردهاند، اما حالا جهانی هستند. این شبکه اجتماعی نیز میتواند. دیدگاه ما جهانی است. محصولات زیادی وجود دارند که به کشورهای دیگر صادر میشوند. این شبکه میتواند چنین کار و خدمتی را ارائه بدهد.„