مدیر یک استارتآپ اینترنتی میگوید: استارتآپها نیاز به معرفی بیشتر دارند و نیاز است که ظرفیتها و قابلیتهای این کسبوکار نوپا....
به همه معرفی شود. آشنایی کاربران با این نوع از کسبوکار و ساختار و روند رشدش میتواند به این نوع کسبوکار رونق بدهد.
به گزارش کسب و کار نیوز و به نقل ازپایگاه اطلاع رسانی بنیاد ملی نخبگان، آرتسوق محصول و ایده علی آبدار است که در رشته معماری تحصیلات خود را به پایان رسانده است، تجربه زندگی کوتاه مدت در خارج از کشور برای شروع کسبوکاری نوین در داخل کشور به او انگیزه و ایده میدهد؛ کسبوکاری که برای شروعش عجله زیادی نمیکند و بنا را بر این میگذارد که علمی و تحقیقشده در آن گام بردارد. استارتآپی که کسبوکار را به شکل شبکهای اجتماعی درآورده است و از میان تمام محصولات و کالاهای موجود در گام نخست صنایع دستی را هدف خود قرار داده؛ کالایی که هم مخاطب داخلی دارد و هم خارجی. آرتسوق بازاری برای فروش محصولات هنری و حمایت از این بازار در حال رشد در ایران است. یک بازار آنلاین که با طراحی خوب سایت و اطلاعات مفیدی که در آن وجود دارد، تلاش دارد خرید محصول هنری را برای مشتری ایرانی آسانتر کند. در ادامه بیشتر با این کسبوکار و نحوه کارش آشنا میشویم.
به گزارش کسب و کار نیوز و به نقل ازپایگاه اطلاع رسانی بنیاد ملی نخبگان، آرتسوق محصول و ایده علی آبدار است که در رشته معماری تحصیلات خود را به پایان رسانده است، تجربه زندگی کوتاه مدت در خارج از کشور برای شروع کسبوکاری نوین در داخل کشور به او انگیزه و ایده میدهد؛ کسبوکاری که برای شروعش عجله زیادی نمیکند و بنا را بر این میگذارد که علمی و تحقیقشده در آن گام بردارد. استارتآپی که کسبوکار را به شکل شبکهای اجتماعی درآورده است و از میان تمام محصولات و کالاهای موجود در گام نخست صنایع دستی را هدف خود قرار داده؛ کالایی که هم مخاطب داخلی دارد و هم خارجی. آرتسوق بازاری برای فروش محصولات هنری و حمایت از این بازار در حال رشد در ایران است. یک بازار آنلاین که با طراحی خوب سایت و اطلاعات مفیدی که در آن وجود دارد، تلاش دارد خرید محصول هنری را برای مشتری ایرانی آسانتر کند. در ادامه بیشتر با این کسبوکار و نحوه کارش آشنا میشویم.
دنیای امروزی، دنیای تکنولوژی است که به فراخور حال خود کسبوکار جدیدی را راهاندازی کرده تا به مرور، بشر نه به شیوه پدران خود که به روشی جدید دادوستد را تجربه کند. آرتسوق در دنیای جدید استارتآپها چه کسبوکاری را برای خود برگزیده است؟
آرتسوق یک شبکه اجتماعی کسبوکار است که میتواند در حوزههای مختلف ورود کند و در حال حاضر و در آغاز راه حوزه صنایع دستی را برای خود انتخاب کرده است. آرتسوق تولیدکننده، افراد فعال در بخش بستهبندی و بخشی را که تولید مواد اولیه را بهعهده دارد، کنار هم قرار داده تا محصول به دست مشتری برسد. اتفاقی که در بازار سنتی در حال وقوع است، این است که در پروسه تولید یک محصول و رسیدن آن به دست مشتری واسطهها بین تولیدکننده و مصرفکننده قرار میگیرند که هرکدام خدماتی را به عهده دارند، اما در همین بازه زمانی ارائه خدماتی همچون بستهبندی کالا برای مدتی خریداری و نگهداری میشود و بهاصطلاح بازار، خواب سرمایه اتفاق میافتد.
نتیجه خواب سرمایه افزایش قیمت نهایی و عدم رضایت مشتری است. البته در این پروسه که در بازار سنتی اتفاق میافتد، خود تولیدکننده نیز سود چندانی نمیکند. اما اگر همین تولیدکنندگان وارد آرتسوق شوند، سود بیشتری عایدشان میشود، چون همه افراد دخیل در کنار هم به شکل یک تیم فعالیت میکنند و خواب سرمایهای وجود ندارد. در چنین شرایطی حتی موقعیت برای رقابت با شرکتهای بزرگ نیز مهیا میشود. شبکه اجتماعی کسبوکار درواقع یک بازی برد-برد است که هم تولیدکننده و هم مصرفکننده رضایت دارند. مشتری از قیمت تمامشده پایین راضی است و تولیدکننده از سود بیشتر و آرتسوق نیز رضایتش برای رقابت با شرکتهای بزرگ است. شرکتهای بزرگ چرا موفق هستند، چون بیشترین بخش فعالیتهای مربوط به یک محصول را خودشان به عهده گرفتهاند؛ از تولید مواد اولیه تا بستهبندی و توزیع.
استارتآپها کسبوکارهایی هستند که هم به اقتصاد کمک میکنند، هم کارها را آسانتر کردهاند. آرتسوق با حذف واسطهها این سهولت را مهیا کرده یا شیوه درخور استارتآپها انتخاب کرده است؟
آرتسوق واسطهها را حذف نکرده است، چون هرکدام از این واسطهها قرار است خدماتی به کالا و درنهایت به مصرفکننده ارائه کنند. برای همین آرتسوق با تشکیل تیمی از همه عوامل تولید، بستهبندی و توزیع محصول را آسانتر کرده است. هرکدام از عوامل دخیل در تولید و توزیع کالا یک پروفایل دارند و یک اکانت. در هر اکانت مشخص است که هرکدام از عوامل چه خدمتی را قرار است ارائه دهد. در این شبکه این ظرفیت نیز وجود دارد که شرکتهای بزرگتر در بخشی که پتانسیل آن را دارند، وارد شوند و از آن بهره ببرند.
ایده در استارتآپها حرف اول را میزند. درواقع این کسبوکارهای جدید با ایدههایشان شکل میگیرند. ایده اولیه آرتسوق چگونه شکل گرفت؟
آرتسوق با ایده من که در رشته معماری تحصیل کردهام، شکل گرفت که در حال حاضر مدیرعامل و بنیانگذار شبکه اجتماعی کسبوکار نیز هستم. این ایده شاید در ابتدا به شکل خام و ابتدایی به ذهن من خطور کرد و سالها روی آن مطالعه انجام شد. همینطور بررسیهایی به کمک خواهرم که در دانشگاه آلبرت کانادا در مقطع دکترا در حال تحصیل هستند، انجام دادم. اینگونه ایده اولیه تکمیل شد. البته یک سالی میشود که آرتسوق بعد از تکمیل ایده وارد بازار شده، اما در همین مدت نیز مطالعات و بررسیهایی صورت گرفته تا به یک نتیجه واحد برای پیادهسازی ایده برسیم.
آرتسوق از ابتدایی که به شکل یک ایده بود و تا به امروز که در میان همنوعان خود یعنی دیگر استارتآپها جایگاهی یافته، چه پروسهای را پشت سر گذاشته است؟
بعد از شکلگیری ایده نیاز بود که بازار را بشناسیم. برای همین بررسی بازار در اولویت قرار گرفت و در حوزههای مختلف آن بررسیهای گستردهای صورت گرفت. بعد از این مرحله مبنا بر طراحی سایت گذاشته شد و با کمک گرفتن از یک تیم متخصص سایت طراحی شد. سایت نیاز به تولیدکنندگان داشت، برای همین جذب تولیدکنندگان در برنامه کار قرار گرفت. در ابتدای کار ارائه خدمات را خودمان برعهده داشتیم تا روابط شکل بگیرد و بتوانیم در همین مدت با کموکاستیها آشنا شویم. دو ماهی میشود که سایت شروع به کار کرده است.
بعد از جمعآوری پروفایل تولیدکنندگان متوجه خدمات مورد نیاز شدیم و خدمات را یک به یک به آنها اضافه کردیم تا بتوانیم کار را بهتر گسترش بدهیم. البته این گسترش شامل حال تولیدکنندگان نیز میشود. درواقع پروفایلها به شکل شاخهای در حال اضافه شدن هستند و به مرور خدمات احساسشده نیز به آنها اضافه خواهد شد. ما در عرصه صنایع دستی خدمات صادرات و بازاریابی را نیز داریم، چون صنایع دستی پتانسیل صادرات را دارند و محصولات متعددی هستند که بازارهای خوبی بیرون از مرزها دارند. در حال حاضر به سمت مسیری میرویم که خدمات به شرکتهای مختلف سپرده میشود.
یکی از ارکان اصلی بازار که سبب میشود در آن ماندگار شوی، اعتمادسازی است. در بازار سنتی ما این اعتمادسازی را به شکلهای گوناگون سنتی دیدهایم. روشهایی قدیمی که به مرور هنوز هم پاسخگوی بازار سنتی هستند. استارتآپها نیز کسبوکاری را به سبکوسیاق دنیای جدید ارائه میدهند. بااینحال اعتمادسازی برای آنها نیز وجود دارد تا بتوانند مخاطبان خود را داشته باشند. آرتسوق چطور توانسته این گام اساسی را بردارد؟
در ابتدای امر مجوزهای سایت و شرکت کمی ایجاد اعتماد میکنند و درصدی از اعتماد مخاطب را جلب میکنند. در گام بعدی این قراردادها هستند که به کمک میآیند. قراردادها به گونهای تنظیم میشوند که هم تولیدکننده و هم ما مسئولیتهای بهعهده گرفتهشده را تضمین کنیم. در مسائل اقتصادی چون مراوده مالی وجود دارد، اعتمادسازی و تضمین فعالیتها تاثیرگذاری بالایی دارد. آرتسوق در قراردادهای خود بهگونهای عمل میکند که طرفین به نحوه احسن کارهای خود را انجام بدهند.
چه متخصصانی دور هم جمع شدهاند تا شبکه اجتماعی کسبوکار آرتسوق شکل بگیرد؟
تیم دچار تغییر و تحولات زیادی شده است. در یک بازه زمانی ما به نیروی کار بیشتری نیاز داشتیم و دورهای به نیروی کار کمتری. در حال حاضر پنج، شش نفر هستیم که روی پروژه سنگینتر کار میکنیم. البته گروهی نیز مسئولیتهای بخشهای گوناگون را به عهده دارند؛ بخش آیتی که زیرمجموعههایی مثل برنامهنویسی را در خود جای داده است، کارشناسان هنری را نیز در مجموعه داریم که در رشته معماری تحصیل کردهاند. متخصصان هوش مصنوعی و صنایع را نیز در گروه داریم.
فعالیت اقتصادی و راهاندازی کسبوکار در ابتدای امر با سرمایهگذاری معنا مییابد و کسبوکارهای دنیای جدید نیز از این امر مستثنا نیستند. آرتسوق با چه میزان سرمایه اولیه وارد دنیای استارتآپها شد؟
آرتسوق مثل بیشتر استارتآپها با یک ایده و سرمایهگذاری خانوادگی شکل گرفت. سرمایهگذاری که خیلی چشمگیر نبوده است؛ سرمایهای چندمیلیونی.
تبلیغات بخش لاینفک زندگی امروزی است و همه کالاها سعی دارند به نوعی خود را در ذهن مشتری ماندگار کنند. استارتآپها نیز نه به شیوههای قدیمی، بلکه به روش خود تبلیغات دارند. آرتسوق برای معرفی خود و جذب مخاطب از چه تبلیغاتی سود برده است؟
تبلیغات گستردهای نداشتهایم و بیشتر یکسری تبلیغات خرد در شبکههای اجتماعی بوده که در ابتدای امر صورت گرفته است. در زمینه جذب تولیدکنندگان که گام اول شبکه اجتماعی کسبوکار است، نیازی به تبلیغات نیست، چون تنها کافی است تولیدکننده اضافه شود. البته آرتسوق وظیفه شناسایی تولیدکنندگان واردشده را به عهده دارد، چون جذب به صورت رایگان است و تولیدکنندگان میتوانند پروفایل بسازند و حتی میتوانند فروش داشته باشند. اما شناسایی تولیدکنندگان وارد فعالیت شده با آنها وظیفه آرتسوق است.
همه کسبوکارها به راه میافتند تا با گردش مالی مناسب به سوددهی برسند. درواقع بقای کسبوکارها بسته به گردش مالیشان است. استارتآپها نیز بخش جدیدی از اقتصاد هستند و گردش مالی نیز دغدغه آنهاست. طی دو ماه فعالیت آرتسوق از گردش مالی خود رضایت داشته است؟
ما به تناسب دو ماه فعالیت گردش مالی خوبی را تجربه کردهایم. تا به اینجای کار رضایت داریم، اما این کفایت نمیکند و باید پیش برویم تا گردش مالی بهتری را تجربه کنیم. نکتهای که در مورد گردش مالی آرتسوق صدق میکند، این است که آرتسوق از فروش سود نمیکند، بلکه پلنهای مختلفی وجود دارد که سود حاصل شرکت از آنهاست.
در دنیای استارتآپها ما ایدههایی را شاهدیم که از نمونههای مشابه خود الگوبرداری و بومیسازی شدهاند. آرتسوق نمونه مشابه خود را بیرون از مرزها دارد؟
آرتسوق نمونه خارجی ندارد. ما جستوجوهای زیادی داشتیم، اما در میان استارتآپها نمونه مشابه نیافتیم. در ظاهر شباهتهایی با برخی نمونههای خارجی وجود دارد، ولی اتفاقی که میافتد، پشت سایت است که سبب میشود روابط به این شکل به وجود بیایند. درواقع ما شرکت یا سایتی را که به این شیوه عمل کند، نیافتیم، حتی در نمونههای خارجی. چون کار سخت و زمانبری است و شاید از حوصله خیلیها خارج باشد. برای همین به جرئت میتوان گفت ایده کاملا داخلی است و نمونه خارجی ندارد.
هر کسبوکار نوپایی نیازمند حمایت است تا بتواند به مرور روی پای خود بایستد و به برنامهها و هدفهای خود دست بیابد. از آنجایی که استارتآپها کسبوکارهای جدیدی در ایران هستند و عمر کوتاهی را در این بازار پشتسر گذاشتهاند، نیاز به حمایت بیشتر احساس میشود. آیا این حمایتها وجود دارد؟
بیشک دولتها باید از این کسبوکارها حمایت کنند، چون اقتصاد فردا به دست همین کسبوکارهاست. اما متاسفانه ما تنها صحبت از حمایتها را داریم و در عمل چیز مشهودی به نام حمایت از این کسبوکارها را شاهد نیستیم. استارتآپها آمدهاند تا به چرخه اقتصاد بپیوندند و کمکی برای آن باشند. همین که ما در این چرخه با خواب سرمایه روبهرو نیستیم و زمینه بالا رفتن قدرت خرید مردم را مهیا میکنیم، یعنی یک گام رو به جلو، که نیاز به حمایتهای بیشتری دارد که متاسفانه خیلی کم اتفاق میافتد.
در حمایت از استارتآپها چه انتظاری از پارکهای علم و فناوری میرود؟
پارکها مبنای ماهیت وجودیشان حمایت است؛ حمایت از شرکتهای دانشبنیان و استارتآپها. به اعتقاد من استارتآپها نیاز به معرفی بیشتر دارند و نیاز است که ظرفیتها و قابلیتهای این کسبوکار نوپا به همه معرفی شود. آشنایی کاربران با این نوع از کسبوکار و ساختار و روند رشدش میتواند به این نوع کسبوکار رونق بدهد و به صورت زنجیروار به نفع تمام کسبوکارهاست. ما سعی داریم به سمت دانشبنیان شدن برویم، چون هم ایده خلاقانه است و هم به چرخه اقتصادی کمک میکند.
فضای استارتآپها در ایران به چه شکل است و آیا میتوان به این نوع از کسبوکار امیدوار بود؟ و اینکه آینده استارتآپها در ایران چگونه ترسیم میشود؟
فضای خوبی بر استارتآپها حاکم است و میتوان آینده روشنی برای آن متصور بود. اما یک ایراد به آن میتوان گرفت؛ اینکه همه به دنبال کپی کردن هستند، حتی کپی از استارتآپهای داخلی. کپی از نمونه خارجی بد نیست، اما در این حد و اندازه مناسب نیست. ما نیازها و مشکلاتی و حتی ظرفیتهایی داریم که میتوانند به شکل ایده یک استارتآپ جدید به وجود بیاورند و مسئلهای را در یک عرصه حل کنند. این امکان وجود دارد که یک ایده خارجی در حال حاضر در داخل جواب ندهد.
البته پایین بودن سطح مطالعه نیز مزید بر علت شده است. آینده خوبی پیش روی استارتآپهاست. عدهای در این عرصه خوب جواب گرفتهاند و گروهی نیز در مسیر درست گام برمیدارند و میتوانند موفق شوند. استارتآپها نیاز جامعه هستند. دو سال گذشته بیشتر افراد از اینترنت استفاده میکردند، اما یا با خرید اینترنتی ناآشنا بودند، یا به آن اعتماد نداشتند. اما در حال حاضر، همه چیز اینترنتی شده است و برای همین نیاز است طی چند سال آینده استارتآپهای قوی به وجود بیایند و فعالیت کنند.
هر مسیر جدیدی بیشک موانع و چالشهایی پیش روی خود دارد. موانع کسبوکار جدید ایران چه مشکلاتی را باید پشت سر بگذارد؟
یکی از چالشهای اساسی استارتآپها نبود حامی است. بیشتر استارتآپها با تکیه بر داراییهای خود پیش میروند و برای همین پا گرفتن آنها زمانبر است. البته دوام آوردن تا آن زمان نیز خود مسئلهای جدی است. خیلی از استارتآپها شاید بتوانند وارد دنیای جدید شوند، اما اکثرا به دلیل همین عدم حمایتها نمیتوانند ادامه بدهند و به نتیجه برسند.
استارتآپها در رقابت با بازار سنتی چه تاثیری خواهند داشت؟
در حال حاضر با توجه به اتفاقاتی که در حال وقوع است، این بازار سنتی است که باید با ما رقابت کند. چون قیمت نهایی ما خیلی پایینتر از بازار سنتی است و مشتری به مرور جذب این شبکهها خواهد شد. البته ما در تلاشیم آرام آرام وارد بازار شویم و در قسمتهای مختلف رقابت را ایجاد کنیم.
یکی از خصوصیات بارز جوانی آیندهنگری است. آرتسوق نیز محصول رویای جوانی است. این رویا چه آیندهای را برای خود متصور است؟
ما به بینالمللی شدن فکر کردهایم. فیسبوک یا اینستاگرام از جایی شروع کردهاند، اما حالا جهانی هستند. این شبکه اجتماعی نیز میتواند. دیدگاه ما جهانی است. محصولات زیادی وجود دارند که به کشورهای دیگر صادر میشوند. این شبکه میتواند چنین کار و خدمتی را ارائه بدهد.