صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

رئیس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان؛

صنعت سیمان سال سختی را پشت سر گذاشت

موفقیت اصلی صنعت سیمان در سال جاری شکل گیری کارگروه در زیر مجموعه اقتصاد مقاومتی با تلاش های بسیار زیاد معاون اول رئیس جمهور....
 آقای جهانگیری بود.
به گزارش کسب و کار نیوز و به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران، صنعت سیمان چه سالی را پشت سرگذاشت؟ وضعیت این صنعت چگونه بود؟ مهم ترین چالش ها و دستاوردهای این صنعت چه بود؟ و پیش بینی ها نسبت به سال آینده این صنعت چگونه است؟ سوالاتی که آن ها را با سید محمد اتابک رئیس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان و عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در میان گذاشته ایم:
امسال صنعت سیمان چه شرایطی را پشت سر گذاشت؟
امسال سال بسیار سختی برای صنعت سیمان بود؛ ما با کاهش مصرف سیمان رو به رو بودیم و در عین حال به دلیل وجود یک بخش ثابت هزینه ها در قیمت تمام شده نیز شاهد افزایش بودیم و در کنارآن باتوجه به اینکه مصرف کاهش پیدا کرده بود با مشکل نقدینگی نیز مواجه شدیم. علاوه بر همه این ها عارضه دیگری هم که صنعت سیمان دچار آن شد رقابت منفی بود؛ اتفاقاتی که همگی دست به دست هم دادند تا تا شرایط سختی را پشت سر بگذاریم.
آمارهای میزان مصرف و صادرات سیمان در سال جاری چگونه است؟
آمارهای امسال ما به خوبی شرایط سختی را که پشت سر گذاشتیم نشان می دهند؛ تولید امسال سیمان و کلینکر از نظر مصرف داخلی نزدیک به 50 میلیون تن بوده و میزانی هم که صادرات داشتیم نزدیک به 12، 13 میلیون تن بوده است یعنی در مجموع تولید ما حدود 63،64 میلیون تن بوده است که نشان دهنده 7 تا 8 درصد کاهش در مصرف داخل و 20 درصد کاهش در صادرات نسبت به سال گذشته است. البته باوجود این کاهش ها همان طور که گفتم هزینه های تمام شده و حمل و نقل افزایش یافته بود و این کاهش عایدی واحدهای صنعت سیمان را موجب شد.
باتوجه به این چالش ها در سال جاری شاهد شکل گیری کارگروهی برای سامان دادن به وضعیت صنعت سیمان بودیم.
بله دولت در این خصوص گام های مهمی برداشت و موفقیت اصلی صنعت سیمان در سال جاری شکل گیری همین کارگروه در زیر مجموعه اقتصاد مقاومتی با تلاش های بسیار زیاد معاون اول رئیس جمهور آقای جهانگیری بود. کارگروهی خاص برای صنعت سیمان که در آن وزیر صنعت، معدن و تجارت آقای نعمت زاده و وزیر راه و شهرسازی آقای آخوندی و انجمن صنعت سیمان عضویت و حضور فعال دارند و اقدامات مهمی را انجام داده اند و تصمیمات استراتژیکی را گرفته اند. برای نمونه برای ترویج فرهنگ مصرف رویه های بتنی در جاده ها، فرودگاه ها و... اتفاقاتی افتاده که در دراز مدت خود را نشان خواهد داد و شاهد تاثیرات آن خواهیم بود.
یکی از اقدامات مهم هم که انجمن در سال جاری انجام داد و به نوعی مقابله با رقابت های منفی بود، سهمیه بندی تولید کارخانه ها بود، درباره آن توضیح دهید؟
بله برای اینکه سرمایه های ملی کشور از بین نرود و شاهد تولید سیمان و کلینکری نباشیم که روی زمین مانده، امسال کاری که انجام شد، سهمیه بندی سیمان نسبت به میزان تولید واحدها بود که خوشبختانه با 94 درصد موفقیت مواجه شدیم؛ اتفاقی که در کنار تشکیل کارگروه باعث شده علارغم اینکه سال سختی را شاهد باشیم قدم هایی هم برای صنعت سیمان برداریم، اقداماتی که ماندگاری صنعت سیمان را بیشتر کرد.
پیش بینی شما برای سال آینده چیست، فکر می کنید صنعت سیمان از رکود خارج خواهد شد؟
پیش بینی من این است که همچنان سال آینده هم شرایط سختی را داشته باشیم که تقریبا مشابه امسال است و فکر نمی کنم که تغییر خاصی را شاهد باشیم برای همین هم معتقدم باید تصمیمات کارگروه سیمان به صورت جدی در سال آینده اجرایی شوند و از طرف دیگر هم تولیدکنندگان همچنان به سهمیه بندی ها پایبند باشند و روزهای سخت را تحمل کنند تا بتوانیم جلوی تولید مازاد بر مصرف را بگیریم؛ من سال آینده را سال سخت تری می بینم.