صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

گفتگو با طراح اپلیکیشن لوکز

ایده استارت‌آپ‌ها برحسب نیاز مردم باشد

با توجه به نزدیک بودن عید نوروز و تعطیلاتی که پیش رو داریم و اینکه بیشتر افراد در حال برنامه‌ریزی برای رفتن به مسافرت و تفریح هستند، وجود اپلیکیشنی که بتواند به تمام سوال‌های ما پاسخ بدهد...
محمد جوادی قاضیانی
و اماکن گردشی، تفریحی، خدماتی و... مورد نیاز ما را برحسب علاقه و نیازمان به ما نشان دهد، احساس می‌شود. اپلیکیشن لوکز که به تازگی رونمایی شده و توانسته در مدت اندکی توجه کاربران زیادی را به خود جلب کند این نیاز را پاسخ داده و امکاناتی را فراتر از این موارد برای مردم فراهم آورده است. 
میلاد نوری، متولد سال 64 فارغ‌التحصیل مهندسی مکانیک از دانشگاه آزاد واحد پرند و طراح این اپلیکیشن در گفتگو با «کسب‌وکار» به معرفی لوکز پرداخت: 
با وجود تحصیلات‌تان در زمینه مکانیک چه چیزی باعث شد که به سمت اپلیکیشن‌ها و فضای برنامه‌نویسی بروید؟ چه فعالیت‌های دیگری قبل از طراحی لوکز داشته‌اید؟
برخلاف تحصیلاتم و برحسب علاقه‌ای که داشتم از همان اوایل دانشگاه کار برنامه‌نویسی را دنبال می‌کردم و بعد از اتمام تحصیلاتم شغل برنامه‌نویسی را در شرکت‌های مختلف تجربه کردم. 5 سال است که با توجه به اقبال کاربران روی برنامه‌نویسی موبایل متمرکز شده‌ایم و مجموعه‌ای از اپلیکیشن‌ها را برای برند‌هایی مثل نت‌برگ، تخفیفان، ارانیکو، بایکس، همراه اول و... که الان کسب‌وکارها و تجارت‌شان را روی آن‌ها بنا نهاده‌اند طراحی کردیم و از یک جایی به بعد تصمیم گرفتیم که در یک قسمت‌هایی که خود احساس نیاز می‌کردیم، وارد شویم و کار خود را انجام دهیم. همچنین به مدت یک سال هم مدیر فنی نت‌برگ بودم.
چه نیازی احساس می‌شد که باعث شد ایده لوکز به ذهن‌تان برسد؟
3 سال قبل مقاله‌ای را در یکی از سایت‌های خارجی درباره علاقه کاربران به اپلیکیشن‌ها و این که کاربران مجبور هستند برای رفع هرکدام از نیاز‌های‌شان به یک اپلیکیشن خاص مراجعه کنند و این باعث می‌شود که مثلا 30 اپلیکیشن مختلف را روی گوشی‌های خود نصب کنند، می‌خواندم و با خود گفتم که چرا کاربران باید این همه اپلیکیشن را روی گوشی خود نصب کنند و چه بهتر می‌شد که یک اپلیکیشنی باشد که تمام این خدمات را یکجا ارائه دهد. 3 سال پیش این ایده به ذهن‌مان رسید که بیاییم و اپلیکیشنی را طراحی کنیم که ویژگی همه این اپلیکیشن‌ها را داشته باشد و کاربران برای رفع نیازهای خود به جای مراجعه به اپلیکیشن‌های مختلف تمرکزشان را روی یک اپلیکیشن بگذارند و بتوانند تمام نیازهای خود را از یک اپلیکیشن برطرف کنند که لوکز این امکان را فراهم می‌آورد.
لوکز چه خدماتی را ارائه می‌دهد؟
ما باور داشتیم یک شهر به اتفاقات خود زنده است؛ به کشف مکان‌های جدید، در کنار هم جمع شدن آدم‌ها و شناخت اماکن اطراف. لوکز می‌خواهد در این راه مسیر شما را کوتاه کند. درواقع خودتان مسیر‌یاب خود باشید و نیاز‌های خود را تنها با چند کلیک به راحتی به دست آورید. قطعا برای شما هم پیش آمده که در خیابان به دنبال یک محل خاص بگردید برای مثال بنزین ماشین ما در حال اتمام است و باید به سرعت خود را به ایستگاه بنزین برسانیم و یا فرض کنید با دوست قدیمی‌تان به صورت اتفاقی برخورد کرده‌اید و می‌خواهید به یک کافه نزدیک بروید و زمانی را با هم بگذرانید و یا تصور کنید کفش‌تان نیاز به تعمیر دارد و نمی‌دانید نزدیک‌ترین کفاشی محل زندگی‌تان کجاست یا به دنبال نزدیک‌ترین سوپرمارکت، مرکز خرید، تره‌بار، موزه یا سینما باشید. لوکز شهر شما را در دستان‌تان قرار می‌دهد و با استفاده از آن می‌توانید با تمام نقاط محله، منطقه وشهر خود آشنا شوید و به امکانات آنها دسترسی پیدا کنید. لوکز (Locs) مخفف کلمه Locations به معنای مکان‌هاست. قابلیت دیگر آن فیلتر کردن مواردی ا‌ست که از مکان خاص انتطار دارید. به‌عنوان مثال شما می‌خواهید به رستورانی بروید که موسیقی زنده داشته باشد و یا به باشگاهی بروید که دوش و پارکینگ داشته باشد، شما می‌توانید پس از انتخاب دیدن این اماکن روی نقشه بر‌اساس این موارد به فیلتر کردن اماکن اعلامی بپردازید. یکی دیگر از امکانات جالب اپلیکیشن لوکز صفحه معرفی کاربران فعال است که در آن کاربران براساس امتیاز معرفی می‌شوند. در این صفحه کاربران فعال در هفته، ماه و به صورت کلی نمایش داده می‌شوند.
کار با لوکز به چه شکل است؟
کار با این اپلیکیشن بسیار راحت است، در ابتدا شهر خود را انتخاب می‌کنید و سپس وارد برنامه می‌شوید. تمام قابلیت‌های کلیدی و کاربردی برنامه از طریق منوی کناری برنامه قابل دسترسی است. قابلیت‌هایی مانند عضویت و مشاهده کاربران فعال. پس از نصب و اجرای برنامه گزینه مربوط به فعالیت خود را انتخاب می‌کنید؛ مثلا شما تفریح و سرگرمی را انتخاب می‌کنید و پس از آن موارد مختلفی در زمینه تفریح به شما نشان داده می‌شود، مانند: دریاچه و تالاب، پارک جنگلی، غار، رستوران، سینما و... که با انتخاب هرکدام از آنها به صورت پیش‌فرض تمام مراکز نزدیک به شما بسته به فاصله از نزدیک‌ترین به دور‌ترین نمایش داده می‌شود. همچنین شما می‌توانید نمایش اطلاعات را به صورت محبوب‌ترین‌ها و جدیدترین‌ها روی نقشه و یا به شکل لیست مشاهده کنید.
با انتخاب هر مکان کلیه اطلاعات آن مکان مانند: شماره تماس، تصاویر، فاصله از موقعیت فعلی شما، نظرات کاربران درباره محل مورد نظر و... دسترسی داشته باشید و همینطور به‌راحتی با زدن آیکون تلفن پایین صفحه مورد نظر می‌توانید با آن مکان به سرعت تماس برقرار کنید . همچنین اگر می‌خواهید خود را به آن مکان برسانید با انتخاب گزینه‌های «مسیریابی با ماشین» و «مسیریابی پیاده» می‌توانید از روی نقشه آدرس را به سرعت پیدا کرده و خود را به محل موردنظر برسانید. 
اگر از محلی خوش‌تان آمد می‌توانید با زدن دکمه قلب بالای صفحه آن را به موقعیت‌های دلخواه خود اضافه کنید تا بعدا از طریق منوی اصلی بتوانید به آنها دسترسی داشته باشید و یا اگر تصویر جدیدی از آن محل دارید با زدن آیکون دوربین در بالای صفحه می‌توانید به آن عکس اضافه کنید. همچنین امکان این وجود دارد تا اطلاعات مربوط به هر مکانی را ویرایش کنید و نظر کاربران دیگر را راجع‌به آن بدانید و یا نظر خودتان را ثبت کنید تا دیگران از آن بهره‌مند
شوند.
برای پیاده کردن ایده چه سرمایه‌ای در اختیار داشتید؟
سیستم‌های به این شکل در هنگام شروع کار معمولا دو قسمت هزینه عمده دارند: یک قسمت آن سرمایه فنی و قسمت دیگر آن سرمایه برای بحث‌های بازاریابی می‌باشد و در قسمت اول که سرمایه فنی لازم است، تیم ما یعنی خودمان این علم و سرمایه را داشتیم و فقط زمان خود را برای آن گذاشتیم و سرمایه بخش دوم را از سود قسمت دیگر شرکت‌مان و پروژه‌های دیگری که انجام می‌دادیم، تامین کردیم.
دنبال حمایت مالی هم رفتید؟
سیستم ما یک سری راه‌های درآمدزایی داخل خودش دارد و می‌توانیم هزینه‌های‌مان را برای توسعه از درآمدهای خود تامین کنیم. البته برای حمایت مالی هم باید ببینیم چه حمایتی در قبال چه چیزی قرار است، باشد اما به نظرم مضرات سرمایه‌گذار برای استارت‌آپ‌های به این شکل و پروژه‌های شخصی بیشتر از فواید آن است.
معرفی محصول و بازاریابی برای آن را به چه شکلی انجام می‌دهید؟
ما سه دسته تبلیغات داریم: 
1-تبلیغات عمده که محصول را با انواع مختلف محتواها در فضای مجازی به‌طور کامل معرفی می‌کند.
2- تبلیغات برمبنای دسته‌بندی درون اپ و دنبال کنندگان آن 
3- تبلیغات دیگری که در ذهن داریم تبلیغات مبتنی‌بر مکان است که هم به صورت آنلاین و هم به صورت حضوری صورت می‌پذیرد به این صورت که به همراه تیم‌مان به شهرهای مختلف برویم و اپ را به آن‌ها معرفی کنیم.
مورد دیگر هم کیفیت و ایجاد برتری برای استفاده کنندگان است که به‌طور مثال به کاربران براساس ثبت مکان، ویرایش، ثبت تصویر و ... که دارند امتیاز می‌دهیم و آنها را ترغیب به استفاده از اپ می‌کنیم و این امکان را هم می‌گذاریم که اگر اپ را به دیگران هم معرفی کنند امتیاز بگیرند و برنامه‌ای برای استفاده از این امتیازها در موارد مختلف داریم تا از این طریق یک رقابتی را شکل دهیم و لوکز را گسترش دهیم.
آیا آماری از این دارید که در این مدت کوتاهی که از رونمایی لوکز می گذرد چند نفر آن را نصب کرده‌اند؟
ما سیر صعودی را در این مدت کوتاه داشتیم و در عرض 5 روز از رونمایی حدود 20000 نصب و الان پس از نزدیک به دو هفته ما 45000 نصب را رد کرده‌ایم.
دلیل این سیر صعودی و این تعداد کاربر را در چه می‌بینید؟
من همیشه به یک نکته باور داشتم اینکه در طراحی و زمان برای تولید اپ صرفه‌جویی نکنید که بخواهید با این صرفه‌جویی مالی آن را در بازاریابی خرج کنید. فکر می‌‎کنم این به خاطر تجربه‌های قبلی ما بود و سیر صعودی آن به خاطر شناختی بود که توانسته بودیم از کاربرها به دست بیاوریم و می‌دانستیم که کاربران چه اپلیکیشنی را می‌خواهند. ما برحسب تجربه‌هایی که داشتیم سعی کردیم این استانداردها را رعایت کنیم که فکر می‌کنم یکی از دلایل مهم سیر صعودی کاربران ما می‌باشند.
آیا کاربران به راحتی می‌توانند اطلاعات خود را به لوکز اضافه کنند؟
به نظر ما یک قابلیتی که لوکز را بیش از هرچیز جذاب می‌کند امکان اضافه کردن موقعیت‌های جدید توسط کاربران است. به‌عنوان مثال می‌توانید پیتزا فروشی و یا محل کسب خود را به اپ اضافه کنید که البته پس از تایید توسط ادمین به برنامه اضافه می‌شود و از آن پس افراد می‌توانند در اطراف خود دسته مورد نظر شما را بیابند. شما می‌توانید هم با زدن دکمه ثبت اماکن اطراف و هم با نگه داشتن دست‌تان روی نقشه به ورود اطلاعات بپردازید. مزیت ایجاد چنین قابلیتی در locs تکمیل شدن سریع‌تر نقشه و مکان‌ها به دست خود کاربران است. مثلا چیزی که برای ما خیلی جالب بود این بود که در روز اول لوکز معلمی در روستای ده قلمان در استان هرمزگان و در بخش میناب مکان مدرسه را با عکس دسته جمعی‌ای که با شاگردانش داشت در لوکز ثبت کرد.
با توجه به این که ما بیش از 170 گروه در اپ داریم انواع مکان‌ها از اماکن تفریحی و باستانی تا هتل‌ها و مراکز خرید، می‌توانند در این اپلیکیشن ثبت شوند. در صورتی هم که احتیاج باشد ما می‌توانیم دسته‌بندی جدیدی را به آن اضافه کنیم. 
به چه شکلی از لوکز کسب درآمد می‌کنید؟
1-در ابتدا باید به بنر و امکانات تبلیغات درون اپلیکیشن اشاره کرد که می‌تواند پیام‌رسانی خوبی برای کسب‌وکارها باشد.
2-مساله بعدی ثبت کسب‌وکارها در اپلیکیشن و امکاناتی‌ است که به صاحبان کسب‌و‌کارها داده می‌شود.
3-مورد بعدی هم همکاری با دیگر اپلیکیشن‌ها و سایت‌ها برای معرفی آنها در قسمت‌های مربوط در اپ ما می‌باشد.
آیا برای توسعه لوکز قصد همکاری با دیگر اپلیکیشن‌ها را دارید؟
بله، این برنامه را داریم و بسیار هم از آن استقبال می‌کنیم که با اپلیکیشن‌های دیگر همکاری کنیم. همینطور در حال حاضر با چند شرکت دیگر مذاکره کرده‌ایم که امکان رزرو بلیت، هتل، سینما، املاک و... را از طریق لوکز فراهم آوریم.
چه برنامه‌ای برای آینده دارید و اینکه آیا قصد عبور از مرزهای ایران را هم دارید؟
یکی از دلایلی که ما اسم آن را لوکز گذاشته‌ایم این می‌باشد که ممکن است بسته به شرایط آینده از مرزهای ایران هم خارج شویم و اگر این کار را بخواهیم انجام بدهیم هدف ما در ابتدا کشورهای اطراف می‌باشد و وقتی که جایگاه‌مان را محکم‌تر کنیم، همینطور مرزهای‌مان را افزایش می دهیم. البته همین الان در حال طراحی نسخه انگلیسی خود برای استفاده افراد و توریست‌هایی که به ایران ‌می‌آیند، هستیم.
برای افرادی که قصد راه‌اندازی یک کسب‌وکار را دارند چه توصیه‌ای دارید؟
راه‌اندازی یک کسب‌وکار فقط سرمایه مالی نمی‌خواهد بلکه تجربه و دانش زیادی را طلب می‌کند. ایده‌هایی که برحسب نیاز انتخاب و یک دانش و تجربه خوبی را پشت سر خود داشته باشند، موفقمی‌شوند. یعنی ایده باید به شکلی باشد که یک نیازی را برطرف کند. قبل از آنکه به سرمایه‌گذار و طرح کامل تجاری فکر کنید یک سوال را پاسخ دهید که آیا صرفا یک ایده قشنگ دارید؟ یا یک نیاز واقعی را شناسایی کرده‌اید؟