صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» از بازار شب عید یکی از اقلام غذایی گزارش می‌دهد

گرانی گوشت با وجود واردات

نسخه واردات برای مقابله با گرانی خیلی جاها جواب داد ولی در بازار گوشت جواب نداد، مگر اینکه توقف روند گرانی در قله 40 هزار تومان و عقب‌گرد....
مجتبی کاوه
نامحسوس آن را به پله 38 هزار تومان موفقیت بدانیم و با برخی فعالان بازار هم‌صدا شویم و بگوییم: اگر واردات نبود، گوشت به 50 هزار تومان می‌رسید. 
به گزارش کسب و کار نیوز، شاید بد نبود حالا که مسئولان بر طبل واردات کوبیدند و چندین بار از تریبون‌های مختلف اعلام کردند با واردات، گوشت را به قیمت قبل از گرانی – یعنی حدود 30 تا 32 هزار تومان – برمی‌گردانند، این وعده را حداقل در شب عید عملی می‌کردند، چرا که با وضعیت فعلی و در آستانه عید نوروز و شدت گرفتن تقاضا، هم واردات انجام شده، هم گوشت روی قیمتی که بارها توسط مسئولان اعلام‌شده واقعی نیست، باقی مانده و در واقع رجزخوانی‌های مسئولان درباره شکستن شاخ گرانی هم به بلوف تغییر ماهیت داده است. 
پیش‌بینی ثبات قیمت گوشت تا پایان سال
علی‌اصغر ملکی، رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی با بیان اینکه بازار گوشت تا پایان سال ثبات خواهد داشت، به «کسب‌وکار» می‌گوید: سال گذشته در این زمان با افزایش قیمت روبه‌‌رو بودیم اما در سال جاری افزایش قیمت‌ها در گوشت گوسفند به اندازه کافی رخ داده و دیگر کشش بازار بیش از این نیست. وی افزود: با توجه به پیگیری‌هایی که در چند ماه گذشته برای پوشش و تعادل بازار انجام شده و با توجه به وارداتی که برای تعادل‌بخشی انجام شده، در حال حاضر بازار با کمبودی از لحاظ دام رو‌به‌رو نیست و ان‌شاءا... اگر مشکلی در حمل‌ونقل به دلیل بارش‌ رخ ندهد، تا پایان سال مشکلی از نظر عرضه نخواهیم داشت و قیمت‌ها هم ثبات فعلی را حفظ خواهد کرد. ملکی گفت: با ورود بره تازه در ماه‌های دی و بهمن، از نظر دام زنده تا پایان سال جاری شرایط را به همین شکل و با ثبات نسبی حفظ خواهیم کرد. 
همچنین گوشت خارجی نیز توسط تجار و انجمن واردکنندگان وارد کشور شده تا شرایط چند ماه گذشته برای این بازارتکرار نشود. 
سودجویان از نبود نظارت سوءاستفاده کردند
رئیس شورای تامین دام زنده معتقد است ضعف مدیریت و نابسامانی‌های موجود در نهاد صنفی مرتبط با گوشت خود یکی از عوامل گرانی این محصول غذایی است. 
منصور پوریان در این باره به «کسب‌وکار» گفت: وقتی دام زنده به اندازه کافی و حتی مازاد در کشور وجود دارد ولی قیمت‌ها در مقطعی – ماه‌های دی و بهمن- به صورت غیرمنطقی افزایش پیدا کرد، نهادهای نظارتی باید به این موضوع ورود جدی می‌کردند. متاسفانه این اتفاق نیفتاد و سودجویان با سوءاستفاده از نبود نظارت و به بهانه کمبود و صادرات دام قیمت‌ها راافزایش دادند. 
وی افزود: وقتی قیمت دام در کشورهای همسایه از کشور ما کمتر است و صادرات دام هیچ‌گونه توجیهی ندارد و عده‌ای با همین بهانه گوشت را گران می‌کنند، فقط با جریمه و برخورد قانونی می‌توان جلوی اجحاف در حق مردم را گرفت ولی متاسفانه در این مورد سهل‌انگاری شد. 
رئیس شورای تامین دام زنده گفت: طبق برآوردها قیمت تمام‌شده گوشت گوسفندی در مغازه‌ها باید ۳۱ هزار و ۵۰۰ تومان باشد، درحالی که به دلیل نبود نظارت، شقه گوسفندی در مغازه‌ها کیلویی ۳۶ هزار و ۵۰۰ تومان فروخته می‌شود و در برخی قصابی‌ها گوشت را به صورت سلیقه‌ای از این هم گران‌تر می‌فروشند.
 پوریان افزود: برخی از قصابی‌ها اعلام می‌کنند گوشت از نواحی و استان‌های دوردست مثل کردستان روانه تهران می‌شود و هزینه حمل‌ونقل باعث گرانی گوشت می‌شود اما باید پرسید چرا دام باید فاصله ۷۰۰ کیلومتری را طی کرده تا به پایتخت برسد که هزینه حمل‌ونقل آن بالا باشد؟ مگر چه تفاوتی بین دام این استان و سایر استان‌ها وجود دارد؟
 یک کارشناس بازار محصولات غذایی با بیان اینکه دولتمردان نتوانستند در بازار گوشت به وعده‌ای که دادند جامه عمل بپوشانند، به «کسب‌وکار» گفت: وعده‌ای که حدود یک ماه پیش توسط مسئولان داده شد، این بود که قیمت گوشت برای مصرف‌کننده به 32 هزار تومان کاهش یابد.
 احمد علی‌تبار افزود: واردات گوشت هم به همین منظور در دستور کار قرار گرفت ولی قیمت کماکان از 38 هزار تا 40 هزار تومان است و بعید نیست در ایام پیش‌رو با افزایش تقاضای شب عید، قیمت از این بیشتر شود. 
وی با بیان اینکه خط مشی دولتمردان استفاده از ابزارهای نظارتی در بازار گوشت نیست، افزود: به نظر می‌رسد دولتمردان اعتقادی به برخورد و جریمه و بستن واحدهای صنفی گران‌فروش ندارند و معتقدند بازار باید با‌ سازوکار عرضه و تقاضا به تعادل برسد اما این خط‌مشی در عمل به خوبی پیاده نشد و عرضه به اندازه‌ای نبود که قیمت به سطح قبلی بازگردد. 
وی با بیان اینکه وقتی مسئولان دولتی با تاکید اعلام کردند برای تعادل‌بخشی به قیمت واردات را آزاد کرده‌اند باید سطح واردات را به اندازه کافی تعیین می‌کردند، افزود: دولتمردان به گونه‌ای رجزخوانی کردند که همه در انتظار کاهش قیمت بودند ولی وقتی این اتفاق نیفتاد، آینده بازار چندان امیدبخش نیست چون دلالان بعد از این هم سخنان مسئولان را بلوف می‌پندارند و به آشفته کردن بازار و سودجوییادامه می‌دهند.