صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» از ورود استارت‌آپ جدید «کارپینو» گزارش می دهد

رقابت جنجالی استارت‌آپ های تاکسی

خدمات مبتنی بر اینترنت چند سالیست در ایران رونق خوبی گرفته و با اعتماد‌سازی‌هایی که از شرکت‌های مطرح صورت گرفت، شاهد پیشرفت زیادی....
شایلی قرایی
در این زمینه بودیم. از فروشگاه‌های آنلاین مانند دیجی‌کالا و بامیلو گرفته تا سفارش آنلاین غذا و ...
به گزارش کسب و کار نیوز، در این میان یکی دو سالی می‌شود که اپلیکیشن‌ها محبوبیت‌شان چند برابر شده و شرکت‌ها برای فروش کالا یا خدمات خود به این سمت روی آورده‌اند. از اینرو شرکت‌های زیادی ایده‌های‌شان را در باب اپلیکیشن‌ها پیاده‌سازی کرده‌اند تا در ابتدای این مسیر قرار گیرند و از نخستین‌ها باشند. ایده‌هایی که شاید برخی از آنها خیلی هم جدید نبوده و نمونه خارجی آن از قبل وجود داشته است. 
احتمالا قبل از اینکه با اپلیکیشن‌های درخواست آنلاین تاکسی ایرانی آشنا شوید، اخبار زیادی از نمونه‌های موفق خارجی آن مانند اوبر شنیده‌اید. درحال حاضر اپلیکیشن اوبر که یکی از محبوب‌ترین اپلیکیشن‌های درخواست تاکسی آنلاین در اروپاست، به موفقیت بزرگی دست پیدا کرده و ماهانه سود کلانی را پارو می‌کند. سرویس‌های درخواست آنلاین تاکسی به شما این امکان را می‌دهند هر کجا که باشید، با دسترسی به اینترنت از طریق اپلیکیشن بتوانید مبدا و مقصد خود را تعیین کنید، هزینه سفر را مشاهده کنید و درخواست تاکسی بدهید. به این ترتیب نزدیک‌ترین تاکسی به شما به دنبال‌تان خواهد آمد. 
«کارپینو» به‌عنوان نخستین استارت‌آپ و شرکت دانش‌بنیان درخواست آنلاین تاکسی با مجوز از شهرداری تهران کار خود را آغاز کرده که به همین بهانه صحبت‌های مدیرعامل و رئیس هیات‌مدیره این شرکت را با «کسب‌وکار» می‌خوانید. 
لطفا درباره استارت‌آپی که با نام «کارپینو» راه‌اندازی شده است، توضیحاتی بفرمایید.
کارپینو یک شرکت دانش‌بنیان است که در حوزه اپلیکیشن‌های موبایل و حمل‌ونقل فعالیت می‌کند و یک سال و نیم پیش کار خود را برای طراحی اپلیکیشن و بومی‌سازی سامانه حمل‌ونقل تکنولوژیک شروع کرده است؛ «این اپلیکیشن در داخل ایران نوشته و بومی‌سازی شده و حالا به نقطه‌ای رسیده‌ایم که اپلیکیشن آماده برای راه‌اندازی است و ابتدا در تهران و سپس در شهرهای بزرگ کار خود را آغاز خواهد کرد. ما این اپلیکیشن را به‌عنوان تنها اپلیکیشن دارای مجوز از معاونت حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران و سازمان تاکسیرانی
 اعلام می‌کنیم.»
این سامانه با تاکسی‌های شهری همکاری خواهد کرد؛ چه در تهران و چه در سایر نقاط کشور. در گام بعدی خودروهای دارای مجوز و مورد تایید معاونت حمل‌ونقل ترافیک شهرداری می‌توانند وارد این سامانه شوند. 
کارپینو تمام مجوزهای لازم را از مراجع قانونی دریافت کرده است. همچنین به این شکل کارپینو می‌تواند به شرکت‌های تاکسیرانی و آژانس‌های شهری سرویس داده و داشبوردهای مختلفی در اپلیکیشن برای آنها تهیه کند تا آنها نیز بتوانند از این بستر بهره گرفته و بر رانندگان خود نظارت داشته باشند. کارپینو باوجود تیمی توانمند و متخصص در حوزه‌های حمل‌ونقل شهری و عمومی، با بهره‌مندی از اپلیکیشن‌های موبایل در جهت تاکید بر نوآوری، اعتماد و نگاه انسان‌محور، به‌دنبال ارائه خدمات با کیفیتی فراتر از انتظار مشتریان، ایجاد حس امنیت و لذت در سفرهای درون‌شهری است. همچنین کارپینو به امید ارتقای جایگاه شغلی رانندگان تاکسی‌، بالا بردن سطح اجتماعی آنها و نیز بهینه‌سازی پتانسیل‌های قدیمی به‌دنبال افقی سبزتر و شهری منظم‌تر است. سامانه هوشمند کارپینو، بهترین راه برای رسیدن به هر مقصدی است که مدنظر شماست. شما به‌راحتی می‌توانید با انتخاب مبدا و مقصد، درخواست سفر کنید و با نزدیک‌ترین تاکسی به‌سوی مقصدتان راهی شوید. با راننده‌های مجرب و متعهد کارپینو که دارای مجوزهای سازمان تاکسیرانی تهران هستند، می‌توانید سفری امن و آرام را برای خود و خانواده‌تان رقم بزنید. همچنین می‌توانید در طول سفر، مسیر حرکت تاکسی را به‌صورت زنده ملاحظه فرمایید. 
وجه تمایز شما با دو استارت‌آپ دیگر که در این حوزه فعالیت می‌کنند، چیست؟
دو شرکت دیگر فعال در این حوزه که کار خود را قبلا آغاز کرده‌اند، شرکت‌های بسیار محترمی هستند و توانسته‌اند در دو سال اخیر مسیر رشد را به‌خوبی طی کنند و این مساله قابل تقدیر است اما نوع فعالیت آنها مشکلاتی برای طبقه‌ای از رانندگان رسمی ایجاد کرده است. ما تصمیم داریم با خودروهای رسمی، کار حمل‌ونقل را پیش ببریم و هدف ما ارتقای جایگاه رانندگان تاکسی است. بیشتر افراد احتمالا خاطره خوشی از سفرهای درون‌شهری با تاکسی ندارند. این مساله یا به‌دلیل رفتار نامناسب بوده یا مشکلاتی که پیش آمده، ولی ما در این مسیر آموزش‌هایی درنظر گرفته‌ایم تا سطح استانداردهای رفتاری رانندگان را افزایش دهیم. اکنون در نقطه آغاز این مساله هستیم. 
درباره مجوزهایی که دریافت کرده‌اید، توضیح دهید.
تمامی رانندگانی که در این سامانه به خدمت گرفته می‌شوند، دارای پروانه رسمی تاکسیرانی بوده و همچنین دارای تاییدیه سلامت جسمانی و روانی هستند. از سوی دیگر رانندگان این سرویس گواهی شهر‌شناسی دریافت می‌کنند. مدیرعامل کارپینو یکی از مزیت‌های برتر این سرویس را ورود بدون محدودیت خودروها به محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد اعلام کرد. 
ما تقریبا خودمان هم ناامید شده بودیم که بتوانیم از طرف نهادهای رسمی جوابی بگیریم ولی اتفاق خوبی افتاد و ما را پذیرفتند. ما نخستین اپلیکیشن در این حوزه نیستیم و آخرین آن هم نخواهیم بود؛ فضا رقابتی است و احتمالا رقبای جدیدی وارد کار می‌شوند. 
درباره نوع رفتار رانندگان تاکسی با مردم در سال‌های گذشته نیز باید بگویم که تاکنون سرویس چندان قابل قبولی به مردم ارائه نشده است. یکی از نخستین چالش‌های کارپینو هم همین موضوع است. همچنین مشکل، از مدل کسب‌وکاری نظام تاکسیرانی بوده که حقی برای مسافر و نیازهایش قائل نیست اما در مدل کسب‌وکاری جدید، رانندگان فضای متفاوتی را تجربه خواهند کرد. 
در ادامه این مصاحبه صحبت‌های «علیرضا قنادان»، رئیس هیات‌مدیره این استارت‌آپ را می‌خوانید: 
چرا کار با تاکسیرانان را انتخاب کردید؟
نمی‌توان ۴۰ هزار تاکسی گردشی تهران را نادیده گرفت؛ این افراد از این راه امرار معاش می‌کنند. همچنین حدود ۸۰ هزار تاکسی در شهر تهران وجود دارد که ۴۰ هزار عدد از آنها تاکسی‌های گردشی هستند و از این طریق امرار معاش می‌کنند. نمی‌توان این دسته را نادیده گرفت و گفت چون از تکنولوژی سر درنمی‌آورند، باید حذف شوند. 
درباره رقابتی که با استارت‌آپ مشابه برای شما پیش خواهد آمد، بفرمایید.
درباره رقابت با اسنپ و تپسی هم باید گفته شود که درک می‌کنیم که کاربران، ما را با سرویس‌هایی مقایسه می‌کنند که دو سال از راه‌اندازی آنها سپری شده و به بلوغ رسیده‌اند. حداکثر تلاش‌مان را می‌کنیم تا خود را به‌سرعت به آن سطح کیفی برسانیم. تصور می‌کنیم که راهکارهایی برای این مساله داریم و می‌توانیم در ماه به این سطح کیفی برسیم. البته هیچ‌کدام از سرویس‌هایی که اکنون درحال ارائه خدمات حمل‌ونقل هستند، وارد حوزه نوآوری نشده‌اند و مدل‌های موجود در دیگر نقاط جهان وجود داشته‌اند. 
از این به‌بعد از ما یا سایر همکاران باید انتظار فعالیت‌های نوآورانه داشته باشید. ما اول باید خود را به مشتریان ثابت کنیم ولی در ادامه برای اینکه کار خود را توسعه دهیم، برنامه‌های تندروانه‌ای داریم. 
چه فیلترهایی برای انتخاب رانندگان این استارت‌آپ داشتید؟
فیلترهای سختی برای عضویت رانندگان در این سامانه داشته‌ایم؛ برای مثال این افراد باید حتما بتوانند با اپلیکیشن مورد بحث کار کنند، این در حالیست که عده زیادی از شاغلان در این صنعت که سن بالایی دارند، قادر به کار کردن با موبایل‌های هوشمند نیستند. از سوی دیگر بازدید خودرو از سوی کارپینو انجام می‌گیرد و به همین دلایل، تمام رانندگان تاکسی نمی‌توانند وارد این سامانه شوند. تست‌های روان‌شناسی پیش از عضویت رانندگان از آنها گرفته خواهد شد و افرادی که نتوانند از آنها عبور کنند، از این ساختار حذف خواهند شد. 
داشتن برگه تاییدیه پزشکی، گواهی شهرشناسی، بیمه مسافران در طول مسیر، ورود به طرح ترافیک بدون محدودیت و وجود سرورهای اپلیکیشن‌های ما در داخل کشور از جمله مزایای استفاده از کارپینو و سامانه دارای مجوز حمل‌ونقل شهری است. 
ممکن است مردم برگرفته از تجربه گذشته‌شان نگاه مثبتی به راننده‌های تاکسی نداشته باشند به این دلیل که تمام ما از استفاده تاکسی تجارب مختلف و بعضا ناخوشایندی داریم اما در این سامانه توسعه یافته نگاه و استاندارد رفتاری برای راننده‌ها وضع کرده‌ایم که باید با شاخص‌های ما هویت‌شان برای حضور در این سامانه احراز شود. 
می‌توانیم ظرف چند ماه آینده خودمان را به سطح رقبا برسانیم. تاکنون هیچ‌کدام از اپلیکیشن‌های فعال در کشور وارد حوزه نوآوری نشده‌اند و تا الان تمرکزشان روی توسعه مدل‌های رایج در دنیا بوده است لذا ما می‌خواهیم به سمت خدمات نوآورانه برویم که لازمه ارائه این سرویس‌های نوآورانه، اثبات شدن‌مان نزد مسافران و مشتریان است. 
درباره رقابت قیمت در این بازار چه تصمیماتی گرفته‌اید؟
ما قرار نیست وارد جنگ قیمتی با دو سرویس دیگر ‌شویم. همچنین کارپینو هیچ حق کمیسیونی از رانندگان تاکسی دریافت نخواهد کرد. همچنین در رابطه با نحوه قیمت‌گذاری سرویس حمل‌ونقل کارپینو ضرورت دارد اشاره شود که هدف‌مان این نیست که وارد جنگ قیمتی با دو سرویس دیگر شویم ولی قیمت‌گذاری‌های ما کاملا رقابتی هستند. در مناطق خارج از طرح ترافیک قیمت‌ها مشابه دیگر سرویس‌ها خواهد بود ولی درون طرح ترافیک تا ۱۰ درصد ارزان‌تر است چراکه تاکسی‌های ما محدودیتی برای ورود به طرح ترافیک یا زوج و فرد ندارند. 
شما اپلیکیشن اختصاصی سازمان تاکسیرانی هستید؟
ما در جایگاه سازمان تاکسیرانی نیستیم و نمی‌توانیم بگوییم سیاست این سازمان چیست. ما نمی‌توانیم این موضوع را اعلام کنیم و سازمان در آینده نزدیک این موضوع را اعلام می‌کند اما می‌توانیم بگوییم که نمی‌توان در چنین شرایطی انحصار ایجاد کرد. چنین سیستمی رقابتی بودنش را از دست می‌دهد. تصور من این است که در آینده شرکت‌های دیگری هم مجوز رسمی خواهند گرفت. 
این استارت‌آپ برای هر دو سیستم‌عامل طراحی شده است؟
لازم به ذکر است که اپلیکیشن کارپینو اکنون صرفا برای سیستم‌عامل اندروید عرضه شده و از طریق سامانه‌های ارائه اپلیکیشن داخلی (کافه بازار، ایران اپس و مایکت) قابل دریافت است و هنوز مشخص نیست کارپینو چه زمان تصمیم دارد اپلیکیشن iOS خود را برای کاربران آیفون ارائه دهد.