چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

مدیرعامل فرابورس ایران در آستانه گشایش نماد فرابورس مطرح کرد:

امکان معامله آنلاین سهام بورس‌ها برای نخستین بار در بازار پایه فرابورس

بیست‌ویکمین نشست خبری «یک دیدار، یک عرضه» این بار به شرکت فرابورس ایران در آستانه بازگشایی نماد آن در تابلو الف بازار پایه اختصاص داشت...
 امیر هامونی مدیر عامل این شرکت با اشاره به اینکه فرابورس نیز مانند سایر شرکت‌ها فرایند پذیرش بازار پایه را طی کرده و پرونده آن بررسی شده است، گفت: یکی از مزایای تابلو پایه الف این است که در آن سهام‌داران می‌توانند به صورت آنلاین سهام بورس‌ها را خریداری کنند درحالی که پیش از این چنین امکانی فراهم نبود.
به گزارش کسب و کار نیوز هامونی همچنین به پخش زنده نشست خبری یک دیدار، یک عرضه برای نخستین بار اشاره کرد و هدف از این امر را ارتقای شفافیت دانست. وی در این باره گفت: برای کمک به بهبود هرچه بیشتر شفافیت و عمق تحلیل‌ها در بازار سرمایه از خودمان شروع کردیم تا مخاطبانی که در این نشست حضور ندارند و سهامداران شرکت‌ها حتی سهام‌داران بالقوه بتوانند از تمامی اطلاعات و جزئیات شرکت‌های فرابورسی آگاه شوند. 
وی پخش زنده چنین نشست‌هایی را موجب عملی کردن رکن سوم شفافیت یعنی ارتباط مستقیم مدیران شرکت‌ها و سهام‌داران دانست و دو رکن دیگر این مفهوم را به موقع بودن اطلاعات از طریق بارگذاری اطلاعات شرکت‌ها در سامانه کدال و قابلیت اتکا به اطلاعاتی که منتشر می‌شود عنوان کرد. 
هامونی ابراز امیدواری کرد که سایر شرکت‌هایی که در آستانه عرضه اولیه هستند و در سلسله نشست‌های خبری یک دیدار، یک عرضه حضور می‌یابند نیز از این حرکت استقبال کرده و مسیری را که فرابورس به منظور توسعه و شفافیت هرچه بیشتر آغاز کرده ادامه دهند.
به گفته هامونی فرابورس ایران در سال 87 با 10 میلیارد تومان سرمایه آغاز به کار کرد که این رقم اکنون 7 برابر شده است؛ به این ترتیب در حال حاضر 70 میلیارد تومان سرمایه دارد که بیشتر آن از محل سود انباشته و بعضا از محل اندوخته احتیاطی به دست آمده است. 
 
سهام‌داران وفاداری که حاضر به فروش سهام فرابورس نیستند
مدیرعامل فرابورس ایران در بخش دیگری از سخنانش بیان داشت: سهام فرابورس با توجه به ترکیب دارندگان آن  به ویژه حقیقی‌ها، سهامی است که به شدت به عرضه آن مقاومت شده و تمایلی به فروش آن وجود ندارد. هامونی به سهام‌داران وفاداری که حاضر به فروش سهام فرابورس نیستند اشاره کرد و گفت: بعضا با سهام‌دارانی مواجه هستیم که سال‌ها سهام‌دار ما بوده‌اند  ومتاسفانه هم‌اکنون در میان نیستند؛ در بین این افراد حتی کسانی را داریم که برای کل اعضای خانواده خود سهام خریده بودند و پس از فوت، خانواده آن‌ها متوجه قضیه شده‌اند.
هامونی همچنین از سهام‌دار فرابورسی دیگری یاد کرد که سهام وی به دو نسل بعد منتقل شده اما هنوز تمایلی به فروش آن وجود ندارد و اعتقاد دارند باید این سهام را نگه دارند؛ چرا که هدف از سرمایه‌گذاری دید بلندمدت است.
وی در پاسخ به سوالاتی که به صورت آنلاین از سوی مخاطبان و اغلب درخصوص توقف و بازگشایی نماد «فرابورس» مطرح شد، گفت: نماد فرابورس از مجمع فوق‌العاده که به افزایش سرمایه از 40 میلیارد به 70 میلیارد ریال اختصاص داشت، متوقف شده و یکی از دلایل عدم گشایش آن انجام امور مربوط به طبقه‌بندی شرکت‌ها در تابلوهای «الف»، «ب» و «ج» بازار پایه بوده است. 
هامونی از گشایش نماد فرابورس در تابلو پایه الف طی روزهای پایانی سال 95 خبر داد و یادآور شد که از این پس امکان معامله سهام بورس‌ها در این تابلو وجود خواهد داشت.
 
نرخ سود اسناد خزانه؛ انعکاس شفاف و واقعی شرایط بازار پول در کشور
در بخش دیگری از این نشست خبری مدیرعامل فرابورس ایران بالا رفتن نرخ سود اسناد خزانه را که این روزها با انتقادهای زیادی مواجه شده، تحت تاثیر نرخ سود بازار بین‌ بانکی عنوان کرد و گفت: نرخ سود اسناد خزانه، انعکاس شفاف و واقعی شرایط بازار پول در کشور است به این معنی که اگر اتفاقی در بازار اسناد خزانه رخ می‌دهد، ریشه آن به بخش واقعی بازار پول برمی‌گردد؛ این در شرایطی است که ارزش معاملات بازار بین بانکی ۶۰ برابر بازار بدهی بازار سرمایه است و نرخ‌های لحاظ شده در آن به بازار اسناد خزانه سیگنال می‌دهد.
وی با تاکید بر اینکه زیرساخت بازار بدهی، بازار بین ‌بانکی است ادامه داد: شهریور سال جاری نرخ اسناد خزانه به ۱۸ تا ۱۹ درصد رسید و این موضوع در شرایطی رقم خورد که بازار بین‌بانکی به دلیل نظارت‌های بانک مرکزی بسیار آرام و مدیریت ‌شده بود؛ درواقع اسناد خزانه از بازار بین بانکی تاثیر پذیرفته و سه منشا نرخ‌های بالای این اسناد را باید در جای دیگری دنبال کرد.
مدیرعامل فرابورس ایران درآمد این رکن بازار سرمایه را از اسناد خزانه کمتر از ۲.۵ درصد عنوان کرد و گفت: به هر ترتیب اینکه این بازار توسعه بیابد یا خیر تاثیری در درآمدهای ما ندارد، اما فرابورس پیشنهاد‌های خاصی را در حوزه زیرساخت بازار بدهی ارائه داده که باید با هماهنگی دولت و بانک مرکزی، در حوزه میزان، حجم و زمان انتشار اسناد خزانه، تصمیم همه‌جانبه‌ای اتخاذ شود.
وی با اشاره به اینکه بخشی از هجمه‌های واردشده به اسناد خزانه اسلامی به خاطر شفافیت این اسناد است، توضیح داد: اسناد خزانه پذیره‌نویسی ندارد و دولت نمی‌تواند آن را پذیره‌نویسی کند، از این رو تنها این اسناد را به طلبکاران ارائه می‌دهد و آن طلبکاران هستند که معاملات ثانویه در این بازار را رقم می‌زنند. 
به گفته وی بخشی از دارندگان این اسناد شرکت‌های بورسی و فرابورسی هستند که قطعا وصول مطالبات آن‌ها در بازار سرمایه نیز تاثیرگذار است.
فین‌استارز 2017، رویدادی برای حمایت از استارتاپ‌های مالی
هامونی با اشاره به اینکه فرابورس ایران همواره به استارتاپ‌های مالی و فین‌تک‌ها توجه ویژه‌ای دارد، بیان داشت: در همین راستا در اواخر فروردین سال 96 هم‌زمان با نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه این استارتاپ‌های حوزه مالی می‌توانند ایده‌های خود را در رویداد فین استارز 2017 که برگزارکننده آن فرابورس است، ارائه کنند. 
وی هدف از برگزاری دومین رویداد فین‌استارز در بازار سرمایه را حمایت از استارتاپ‌های مالی از طریق سرمایه‌گذاری در آن‌ها مطرح و تاکید کرد: نیابد از حوزه نوآوری‌های مالی غافل شویم و لزوم به کارگیری جدیدترین تکنولوژی‌ها در این حوزه بیش از پیش احساس می‌شود.
 
بازدهی 20 درصدی فرابورس برای سرمایه‌گذاران خارجی
هامونی با بیان اینکه فرابورس ایران در سال 2016 با در نظر گرفتن رتبه‌بندی فدراسیون جهانی بورس‌ها، از نظر بازده شاخص رتبه سوم و در جهان رتبه هشتم را کسب کرده است، اضافه کرد: با نوسانات ارزی که در سال 2016 داشتیم اگر سرمایه‌گذار خارجی در بازار فرابورس ایران سرمایه‌گذاری می‌کرد و اوراق بهادار پذیرفته‌شده نزد فرابورس را می‌گرفت، می‌توانست تقریبا بالغ بر 20 درصد  بازدهی بگیرد درصورتی که در بورس‌های شمال آمریکا، غرب اروپا و شرق آسیا این مقدار از بازدهی وجود ندارد.
مدیرعامل فرابورس ایران در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به سوال مطرح‌شده در خصوص پذیرش شرکت‌های متقاضی گفت: تاکنون 155 شرکت درخواست پذیرش خود را به فرابورس ارائه کرده‌اند که از میان آن‌ها 30 شرکت پذیرش شده و آماده عرضه اولیه هستند و بنا به شرایط کنونی بازار عرضه آن‌ها را به زمان مناسب موکول کرده‌ایم.
 وی در ادامه به ترافیک کاری در مقوله پذیرش و حجم عظیمی از تقاضای شرکت‌های خصوصی برای پذیرش در فرابورس اشاره کرد و گفت: چند روز پیش از سامانه آنلاین پذیرش در فرابورس ایران با حضور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری رونمایی شد و هدف از طراحی این سامانه، سرعت‌بخشی و رعایت نوبت در پذیرش شرکت‌هاست چراکه دیگر با روند سنتی و کاغذی، نمی‌توان تقاضای شرکت‌ها را به سرعت بررسی کرد.
هامونی در پایان از پیش‌بینی سود 5/44 تومانی برای هر سهم فرابورس در سال 96 خبر داد.