صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

حمید رضا امیری از فعالیت های شرکت سرنا می گوید

تسهیل مسیر موفقیت ایده های باارزش

امروزه استارت‌آپ‌های فراوانی در حال مشکل گیری و فعالیت هستند که برخی از آنها با وجود اینکه ایده خوبی هستند و می‌توانند برخی از نیازهای جامعه را برطرف کنند
 محمد جوادی قاضیانی
امروزه استارت‌آپ‌های فراوانی در حال  شکل گیری و فعالیت هستند که برخی از آنها با وجود اینکه ایده خوبی هستند و می‌توانند برخی از نیازهای جامعه را برطرف کنند به دلیل نداشتن تیمی خوب یا تجارب مدیریتی با شکست مواجه می‌شوند. به همین دلیل نیاز به شرکت‌ها و افرادی که بتوانند به صاحبان استارت‌آپ‌ها مشاوره‌های مدیریتی بدهند و اینکه مهارت‌های اعضای تیم آنها را تقویت کنند و به آنها آموزش‌های کاربردی بدهند، احساس می‌شود. 
مدیرعامل شرکت سرنا که ارائه‌دهنده این نوع خدمات است در گفتگو با «کسب‌وکار» از فعالیت‌ها و خدماتی که سرنا ارائه می‌دهد، می گوید. 
 
خودتان را معرفی کنید و درباره سابقه کاری خود توضیح دهید ؟
حمیدرضا امیری متولد سال 67 و فارغ‌التحصیل مهندسی صنایع از دانشگاه آزاد قزوین می باشم و دوره‌های MBA وDBA را در دانشگاه تهران گذرانده است. 
در 18سالگی کار بازاریابی را انجام می‌دادم و تقریبا نخستین بار که شکست را تجربه کردم در همان دوران بود که برای نخستین بار معنی این جمله را که «همه‌چیز ممکن است از نازکی پاره شود اما فروش از پهنی» متوجه شدم. 
حجم سفارشات‌مان به اندازه‌ای زیاد شده بود که نمی‌توانستیم سفارش‌های‌مان را به موقع تحویل دهیم و تقریبا بعد از 8-7  ماه شکست خوردیم. بعد از آن هم یک شرکت تبلیغاتی داشتیم که آن هم با شکست روبه‌رو شد که البته این تجربه‌ها برای ما بسیار ارزشمند بودند. بعد از آن هم کار در کارخانه روزانه را تجربه کردم. 
در ادامه و بعد از روزانه با سرمایه خانوادگی یک شرکت را تاسیس کردیم و سال 91 بود که کارخانه رنگ تماشا که سابقه‌ای 35ساله داشت را خریداری کردیم و در کارخانه رنگ تماشا در سن 24 سالگی به‌عنوان مدیر کارخانه و در سال ۹۳ به‌عنوان مدیرعامل انتخاب شدم که توانستیم با تکیه برتوانایی جوانان متخصص، متعهد و پشتکار یک شرکت ورشکسته و روبه‌نابودی را با این رویکرد که رنگ تماشا را به‌عنوان یکی از 10 شرکت برتر این حوزه دربیاوریم، احیا کنیم و توانستیم آن را احیا کنیم و صادرات را در آنجا راه بیندازیم و در حال حاضر چند شعبه در کشور‌های دیگر مثل عراق داریم.
سه دوره متوالی هم عنوان شرکت برتر صنایع کوچک را از جانب وزارت صنایع و چندین دوره هم عنوان مدیرعامل برتر را کسب کردم و توانستیم به هدفی که برای رنگ تماشا داشتیم، برسیم. 
چه شد که به فکر ایجاد شرکتی با ماهیت مشاوره و آموزش افتادید؟
اما همه این سوابق  به من ثابت کرد که برنامه‌ریزی و هدفگذاری درست الزاما به نتیجه درست منجر خواهد شد و شرایطی همچون: تغییر و نوسانات شرایط بازار و اوضاع اقتصادی کشور تاثیر زیادی ندارند. به تجربه ثابت شده که ما در تمامی صنایع در نیروی انسانی متخصص، مدیر و دانش فنی و اجرای برنامه‌ها مشکلات مشترک داریم و از همین جا بود که ایده تاسیس یک مجموعه تحصیلکرده و با تجربه که بتواند مسئولیت اجرا و آموزش‌های مهارت محور با هدف بر طرف کردن چنین مشکلات مشترکی که بتواند نیروی متخصص توانمند تربیت کند به ذهن‌مان برسد و سرنا را تاسیس کردیم. 
ایده تاسیس سرنا چه زمانی عملیاتی شد؟
در سال 94 استارت اولیه‌اش با انجام پروژه‌های تحقیقات بازار کلید خورد و پروژه‌های تخصصی تحقیقات بازار را انجام ‌ دادیم و تقریبا در مرحله استارت‌آپی خودش عملا تقاضایی برای تحقیقات بازار وجود نداشت و مجبور شدیم استراتژی‌های سازمانی خود را به رویکرد مشاوره‌های کاربردی تغییر بدهیم که الحمدا... بازخورد‌های خوبی در این زمینه داشتیم و در همین حین بود که به فکر آموزش‌هایی افتادیم که بتوانیم نیروی انسانی ای را تربیت کنیم که خود بتواند کارهای خود را مدیریت کند که این مورد بتواند یک مزیت رقابتی‌ای را برای سازمان‌ها به وجود آورد. 
چه کسانی از خدمات شما بهره می‌برند؟
ما متخصص کسب‌وکار‌های کوچک هستیم و با افرادی سروکار داریم که می‌خواهند یک استارت‌آپ یا شرکتی راه بیندازند  که خدمات مشاوره‌ای و آموزشی به آنها ارائه می‌دهیم. البته ما دوره‌های آموزشی سرنا را برای عموم جامعه طراحی کرده‌ایم و امیدواریم با این آموزش‌های مهارتی قسمت عمده‌ای از مشکلات نیروی انسانی را به شکل کارگاهی و عملیاتی 
مرتفع کنیم. 
دوره‌های سبک زندگی سرنا به چه شکل هستند؟
ما دوره‌های سبک زندگی سرنا را به سرفصل‌های قابل درک و تمرین تقسیم کرده‌ایم که از ۵ ماژول تشکیل شده‌اند. دوره‌های سبک زندگی سرنا در حقیقت 5 ماژول است که هرکدام از این ماژول‌ها ۴ سرفصل را شامل می‌شوند که به آنها تور گفته می‌شود و هر کدام از این سرفصل‌ها حداقل 3کارگاه  8 ساعته در سطح مقدماتی، پیشرفته و حرفه‌ای دارند. ماژول اول سرنا که به توانمندسازی عمومی می‌پردازد می‌خواهد مفهومی از نیازهای حرفه‌ای عمومی با تمرکز بر آموزش و تمرین حرکت از نقطه شروع به سطح مطلوب را آموزش دهد به همین جهت این ماژول از 4تور ایده، تغییر، کار و کارآفرینی تشکیل شده است. 
ما در تلاشیم که بتوانیم افرادی را آموزش دهیم که اثر بخش، بهره‌ور و کارا باشند. 
شرکت‌هایی که برای مشاوره یا آموزش به شما مراجعه می‌کنند در چه مرحله‌ای از رشد قرار دارند؟
تمرکز ما بر کسب‌وکارهایی است که در مرحله تولد یا توسعه و رشد هستند یا به‌طور کلی بر شرکت‌های صنایع کوچک تمرکز داریم البته این به آن معنا نیست که به شرکت‌های بزرگ خدمات ارائه نمی‌دهیم بلکه منظور ما این است که تمرکز اصلی‌مان بر کسب‌وکار‌های کوچک است. ما به آنها کمک می‌کنیم تا با برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری دقیق و درست به موفقیت نزدیک‌تر شوند و اعتقاد داریم قبل از هرچیز این مسئولیت اجتماعی همه آنهایی است که در این مسیر پیشقدم بوده‌اند و به موفقیت‌هایی رسیده‌اند. 
مراجعه‌کنندگان معمولا درخواست چه نوع خدماتی را از شما دارند؟
مشکلات متفاوتی دارند مثلا مارکتینگ، برندینگ، فروش و تبلیغات موثر یا حتی تامین مالی و روش‌های آن. مثلا سرنا در بخش تامین مالی به مشتریانش راه‌حل‌های متفاوت و نوین می‌دهد که چطور از سرمایه‌های موجود در بازار یا منابع مالی ارزان قیمت استفاده کنند تا حداقل هزینه و ریسک را متحمل شوند. 
خودتان هم در صورت نیاز سرمایه‌گذاری می‌کنید؟
دو تا بحث وجود دارد، یکی اینکه شرکت‌هایی که در حال کار کردن هستند و بحث دیگر هم استارت‌آپ‌ها هستند که ما برای استارت‌آپ‌ها در صورت نیاز، تامین مالی می‌کنیم و در غیر این صورت راهکارهای متنوع انواع روش‌های تامین مالی را با توجه به نیاز هر کسب‌وکار ارائه می‌دهیم. 
مدل درآمدی شما به چه شکلی است؟
کار ما قراردادی است مگر اینکه در آن بازار امکان سرمایه‌گذاری هم باشد که در این صورت ممکن است که با آنها مشارکت کنیم که البته مدل شراکتی ما صرفا در جهت ایجاد ارزش 
افزوده است. 
اعضای سرنا چه تجارب و تخصص‌هایی دارند؟
ما در سرنا مهم‌ترین المان‌مان برای اینکه یک نفر به تیم‌مان اضافه شود، عملکرد است. من خودم با سابقه‌ای که دارم و می‌توانم بگویم که تجربه حداقل یک‌بار استارت‌آپ موفق را دارم و دیگر همکاران‌مان همانند دکتر شارقی که تجربه 15سال مشاوره در شرکت‌های بزرگ و دوستان دیگر مثل آقای جمشیدی که خودشان مدیر و مالک یک شرکت موفق تبلیغاتی هستند و همینطور دیگر اعضای تیم ما که 15 نفر هستند منهای تجربه و دانشی که وجود دارد در حال حاضر یک کسب‌وکار موفقی دارند که در حال اداره کردن آن هستند و همین به ما این امکان را داده تا همیشه راه‌حل‌های به‌روز و مطمئنی را به سایرین پیشنهاد دهیم که حداقل یک بار تجربه شده باشند. 
 می‌توانید چند نمونه از شرکت‌هایی را که از خدمات سرنا استفاده کرده‌اند،نام ببرید؟
ما به شرکت‌های مختلفی خدمات ارائه داده‌ایم و منهای شرکت‌های خودمان که مشتری خدمات سرنا هستند و در حقیقت آزمایشگاه‌های تحقیق و توسعه ما و نمونه‌های موثق و در حال فعالیت‌اند، مشتریان دیگری مثل دلتا تجارت آپادانا، آرکا رسیس ایده، آروین وب، موسسه آراد، مشاوره مالی روشنگران و... بوده‌اند که از خدمات متنوع سرنا 
استفاده کرده‌اند. 
در این زمینه رقیبی هم دارید؟
بله، در زمینه مشاوره افراد زیادی داریم ولی در زمینه آموزش‌های مهارت محور می‌توانم بگویم که فقط ما هستیم که چنین کارگاه‌های کاربردی‌ای را برگزار می‌کنیم. 
چه برنامه‌ای برای آینده دارید؟
کار ما درواقع ایجاد بستر آموزش‌های کاربردی است و ما می‌خواهیم مدل آموزه‌های مهارت محور را جهت تسهیل مسیر موفقیت ایده‌های با ارزش به راه‌حل‌های عملیاتی و کارا تبدیل کنیم. 
 دنیا عوض شده و سرعت حرکت تکنولوژی و علم به مراتب بیشتر از آن چیزی است که می بینیم و ما اگر نتوانیم خود را با این سرعت و حرکت هماهنگ کنیم محتوم به شکست هستیم و امروز ما باید به این فکر کنیم که فردای خودمان را چگونه بسازیم که بتوانیم با این حرکت هماهنگ باشیم و هرکس و هر شرکتی در هرجای دنیا اگر نتواند خود را با این تغییرات هماهنگ کند، ناچار می‌شود یا تغییرات انقلابی با صرف هزینه‌های سرسام‌آور را در خود به وجود بیاورد یا اینکه حذف شود، پس ناچاریم خود را برای نزدیک کردن به موفقیت به ابزارهای نوینی تجهیز کنیم.