صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

ولی الله افخمی راد، معاون اقتصادی و برنامه‌ریزی سازمان تامین اجتماعی گفت:

رقابت‌پذیر شدن تولیدات با حل اختلاف میان سازمان تامین اجتماعی و فعالان اقتصادی

تقریبا بخش عمده و حدود 90 درصد از خواسته های بخش خصوصی و فعالان اقتصادی از تامین اجتماعی برطرف شده است.
به گزارش کسب و کار نیوز و به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران، چندی پیش مشکلات مسایل بین بخش خصوصی و سازمان تامین اجتماعی به اوج خود رسید. به طوری که در نامه ده بندی رییس اتاق تهران به معاون رییس جمهوری درباره مسایل و مشکلات فعالان اقتصادی، چند مورد به سازمان تامین اجتماعی اختصاص داشت. البته الان با کمک دولت و همکاری فعالان اقتصادی و سازمان تامین اجتماعی مشکلات و مسایل تا حدودی حل شده است. چند وقت پیش هم قرار شد بسته حمایتی سازمان تامین‌اجتماعی برای بهبود فضای کسب و کار ابلاغ شود. همچنین هم قرار بود یک اصلاحیه و بخشنامه از طرف سازمان تامین اجتماعی منتشر شود تا ابهاماتی که در بخشنامه های قبلی وجود داشته است را برطرف شود.
از جمله مشکلات سازمان تامین  اجتماعی که پیش روی فعالان اقتصادی قرار بود، رسیدگی 10 ساله به لیست های بیمه ای بود که از طرف کارفرما داده می شود. این در حالی است که فعالان بخش خصوصی می گویند این رسیدگی باید براساس همان لیست کارفرما و 6 ماهه باشد. مشکل بعدی برسر قراردادها بود. چرا که یکسری خرید و فروش و یکسری پیمان وجود دارد. اصل براین است که پیمانکارها پروژه ای را برای یکبار تولید می کردند. امکان دارد آنها در کار از نیروهای خارج از شرکت استفاده کنند. مثلا راه و جاده درست می کردند و از مردم محلی نیرو می گرفتند. پیمانکارها در این سیستم مبلغی را به بیمه می دادند و بعد از آن هم مصافا می گرفتند. طبق قانون 1354 مصوب مجلس تا سال 1385 این مساله خرید و فروش ها را شامل نمی شد اما از سال 85 به بعد ظاهرا اتفاقی می افتد که خرید و فروش هم پیمان به حساب می آید. یعنی ممکن است خودروساز قطعه بخرد و سفارش دهد، اما تامین اجتماعی آن را پیمان تلقی می کند. حالا اما به گفته ولی الله افخمی راد، معاون اقتصادی و برنامه‌ریزی سازمان تامین اجتماعی 90 درصد این مسایل حل شده است. او در گفتگو با سایت خبری اتاق تهران درباره بخشنامه جدید سازمان تامین اجتماعی و تاثیر آن در اقتصاد صحبت هایی را مطرح کرد.
*بخشنامه ای که قرار بود توسط سازمان تامین اجتماعی برای بهبود فضای کسب و کار منتشر شود به کجا رسید؟
اختلاف نظری که در برداشت از مقررات بین فعالان اقتصادی و کارکنان شعب سازمان تامین اجتماعی وجود داشت، کنار رفت و برداشته شد. با این بخشنامه بخش عمده ای از موانعی که منجر به نگرانی از جانب فعالان اقتصادی شده بود برطرف می شود. این بخشنامه را آقای نوربخش، رییس سازمان تامین اجتماعی صادر کردند.
*فعالان اقتصادی و سازمان تامین اجتماعی اختلافاتی با هم داشتند، چه میزان از این اختلافات حل شده است؟
تقریبا بخش عمده و حدود 90 درصد از خواسته های بخش خصوصی و فعالان اقتصادی از تامین اجتماعی برطرف شده است.
*حل مشکلات و اختلافات سازمان تامین اجتماعی و فعالان اقتصادی چه کمکی به اقتصاد می کند؟
این موارد باعث می شود که فضای کسب و کار کشور شرایط مناسب تری را بگیرد. به این ترتیب قیمت تمام شده کالا و خدمات در واحدهای تولیدی کاهش پیدا می کند. طبیعتا با این موارد محصولات تولید ایران رقابت پذیرتر می شوند و می توانند در بازارهای جهانی هم حضور پیدا کنند. همچنین با این اصلاحیه نگرانی بنگاه های فعال اقتصادی بابت دریافت های سازمان تامین اجتماعی به حداقل می رسد و رفع خواهد شد.
*این بخشنامه بلافاصله اجرایی می شود؟
این بخشنامه بلافاصله از هفته گذشته که ابلاغ شد، اجرایی هم شده است