صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

با ابلاغ وزیر کشور

شورای پنجم به شورای شهر تهران، ری و تجریش تغییر نام یافت

فرماندار شهرستان ری گفت: تغییر نام شورای شهر تهران به شورای شهر تهران، ری و تجریش توسط وزیر کشور ابلاغ شده است و شورا در دوره پنجم با این نام فعالیت خواهد کرد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا،هدایت‌الله جمالی‌پور در گفت‌وگو ، در تشریح احقاق حق مردم ری برای تغییر نام شورا پس از سه سال پیگیری، گفت: این موضوع از تبصره سه سال پیش نمایندگان نهمین دوره مجلس شورای اسلامی ذیل ماده 12 قانون انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا آغاز شد. بر طبق این تبصره با توجه به قرابت فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی شهرهای تهران، ری و تجریش، نمایندگان مجلس مصوب کردند تا در محدوده این سه شهر فقط یک شورای شهر با نام شورای شهر تهران، ری و تجریش تشکیل شود.
وی افزود: اما علی رغم این مصوبه برخی از اعضای شورای شهر از جمله رئیس این نهاد از اجرایی شدن این مصوبه قانونی خودداری کرده و در مقابل آن مقاومت کردند و تن به اجرای آن ندادند. بدین ترتیب نه تنها این تبصره اجرایی نشد، بلکه اصل یکصدم قانون اساسی که بر اساس آن هر یک از واحدهای تقسیمات کشوری اعم از روستا، بخش، شهر، شهرستان و استان باید برای پیشبرد برنامه‌های اقتصادی فرهنگی، اجتماعی و برنامه‌های مربوط به توسعه شهری شورای منتخب از مردم همان واحد را داشته باشند، معطل و بر زمین ماند.
وی ادامه داد: لزوم رسیدگی به مشکلات و تلاش برای آبادانی و گسترش شهرستان‌های شمال و جنوب تهران مسئولین این مناطق را بر آن داشت تا برای احقاق حق مردم این دو شهرستان و اجرایی شدن تبصره مصوب مجلس و همچنین اصل یکصدم قانون اساسی تلاشی مضاعف کنند. در پی پیگیری فرمانداری شهرستان ری سه نامه از جانب وزیر کشور، معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی این وزارتخانه و همچنین از استاندار تهران خطاب به رئیس شورای شهر برای اعمال قانون و اضافه شدن نام ری و تجریش به شورای شهر و ریاست آن شورا نوشته شد.
وی تاکید کرد: متاسفانه در مقابل این نامه‌ها نیز مقاومت شد و اجازه طی شدن روند قانون را ندادند و نام ری و تجریش به نام شورای شهر اضافه نشد تا به زعم برخی از مخالفان تهران، طهران بماند. این مقاومت‌ها بیش از هر چیز باعث تضییع حقوق مردم ری می‌شد و روند توسعه شهری اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را با اختلال مواجه می‌کرد.
فرماندار ویژه شهرستان ری با اشاره به تغییر در مجلس و انتخاب نمایندگان همسو با دولت گفت: این تغییر باعث شد تا مسئولین شهرهای ری و تجریش برای اضافه شدن نام این دو شهر به شورای شهر، تلاش خود را دو چندان کند. نهایتا رایزنی‌ها خیلی زود به نتیجه رسید و نامه‌ای با امضای هر 30 نماینده تهران، ری و تجریش به وزارت کشور ارسال شد.
وی افزود: در این نامه از وزیر کشور خواسته شده بود تا هر چه زودتر در خصوص چرایی عدم اجرای تبصره مصوب نمایندگان پیشین توضیح داده شود. همچنین از وزیر کشور خواستند تا انتخابات آینده شورای شهر در قالب حوزه انتخابی تهران، ری و تجریش برگزار شد.
معاون استاندار تهران با تاکید بر اینکه همه این تلاش‌ها نهایتا نتیجه داد و نام شورای شهر شورای شهر "تهران، ری و تجریش" شد، افزود: بی‌تردید با این تغییر نام دل مردم این شهرستان شاد شده و انتخابات آینده شورای شهر نیز در قالب حوزه تهران، ری و تجریش برگزار خواهد شد. بی‌تردید با ابلاغ وزارت کشور این شورا در دوره پنجم با نام شورای شهر تهران، ری و تجریش فعالیت خواهد کرد.