صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

در دیدار و گفت‌وگوی هیات رییسه اتاق تهران و خبرنگاران مطرح شد

دولت در ماه‌های نخست سال آینده تکلیف ارز را مشخص کند

هیات رییسه اتاق تهران، صبح امروز در دیدار با خبرنگاران با تقدیر و تشکر از عملکرد یک سال گذشته اصحاب رسانه، گزارشی مختصر نیز از مهمترین فعالیت‌های اتاق ارائه کرد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از روابط عمومی اتاق تهران، هیات رییسه اتاق تهران، صبح امروز در دیدار با خبرنگاران با تقدیر و تشکر از عملکرد یک سال گذشته اصحاب رسانه، گزارشی مختصر نیز از مهمترین فعالیت‌های اتاق ارائه کرد. در این نشست مسعود خوانساری با اشاره به مطالبه‌گری اتاق از دولت برای بهبود فضای کسب‌وکار از تحقق شش خواسته از 10 خواسته اولویت‌دار بخش خصوصی گفت.
هیات رییسه اتاق تهران، صبح امروز در دیدار با خبرنگاران با تقدیر و تشکر از عملکرد یک سال گذشته اصحاب رسانه، گزارشی مختصر نیز از مهمترین فعالیت‌های اتاق ارائه کرد. در این نشست مسعود خوانساری با اشاره به مطالبه‌گری اتاق از دولت برای بهبود فضای کسب‌وکار از تحقق شش خواسته از 10 خواسته اولویت‌دار بخش خصوصی گفت. او هم‌چنین خبر داد که اتاق تهران برای سال آینده 12 مطالبه اولویت‌دار دیگر را مشخص کرده است که به همراه راهکار کارشناسی شده به دولت ارائه خواهد کرد.
در آغاز این نشست مصطفی درویشی، رییس حوزه ریاست و روابط عمومی اتاق تهران، ارتباط مناسب با رسانه‌ها را یکی از نقاط قوت اتاق تهران خواند و گفت: روابط عمومی اتاق تهران برقراری تعامل دوجانبه مناسب و ارتباط حرفه‌ای را رسانه‌ها را یکی از اهداف خود می‌داند و معتقد است که با همکاری خبرنگاران و اصحاب رسانه به آن دست پیدا کرده است.
درویشی با اشاره به این که در تمامی نشست‌های برگزار شده در اتاق تهران در سال گذشته، اصحاب رسانه حضور داشته‌اند و پوشش خبری مناسبی به این رویدادهای اقتصادی داده است گفت: در این ارتباط، اصول حرفه‌ای ژورنالیسم و روابط عمومی برقرار بوده است و ما سعی کرده‌ایم فضای مناسب را برای حضور خبرنگاران فراهم کنیم تا آنها خودشان برمبنای دید و اندیشه‌ای که دارند اخبار را منعکس کنند.
او از حمایت رسانه‌ها از بخش خصوصی تقدیر و تاکید کرد برای دستیابی به رشد و رفاه اقتصادی، باید مردم و بخش خصوصی تقویت شوند و رسانه‌ها در این راه می‌توانند نقش بسزایی ایفا کنند.
هم چنین سیده فاطمه مقیمی، عضو هیات رییسه اتاق تهران، با اشاره به حضور پررنگ خبرنگاران و اصحاب رسانه در نشست‌های اتاق تهران از تلاش آنها تقدیر و تشکر کرد. مقیمی گفت: حضور فعال و اطلاع‌رسانی دقیق رسانه‌ها باعث دلگرمی بخش خصوصی است و باعث می‌شود اتاق برای پیگیری مطالبات مردم و بخش خصوصی قدرت بیشتری داشته باشد.
این عضو هیات رییسه اتاق تهران سال نو را پیشاپیش به خبرنگاران تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد که در سال آینده شاهد رابطه نزدیک‌تر اتاق و رسانه‌های جمعی باشد و حضور خبرنگاران در نشست‌های اتاق هم‌چنان پررنگ باشد.
تلاش کردیم اتاق چابک و پویا شود
مسعود خوانساری، رییس اتاق تهران در ابتدای سخنانش به بهبود شاخص‌های اقتصادی در سال 1395 نسبت به سال گذشته اشاره کرد و گفت: نرخ رشد اقتصادی سال 1394 حول‌وحوش صفر ارزیابی می‌شود. در حالی رشد سال 1395 به حدود 6 درصد رسیده است. هرچند ممکن است اثرات این رشد در سطح جامعه ملموس نباشد اما این رشد از ناحیه افزایش فروش نفت و تحرک صنعت حاصل شده است.
خوانساری با بیان اینکه اتاق تهران در یک سال گذشته تلاش کرده است، مشکلات بنگاه‌های اقتصادی را از طریق تعامل با دولت به حداقل برساند، افزود: بخش خصوصی همواره این انتقاد را به دولت وارد می‌کند که بیش از اندازه بزرگ و ناکارآمد است، البته اتاق معتقد است که باید چابک سازی را از خود آغاز کند و به همین دلیل ما در اتاق تهران ظرف یک سال گذشته تلاش‌های بسیاری را به کار بسته‌ایم تا اتاق را به نهادی چابک و پویا تبدیل کنیم.
او در مورد تحولات صورت گرفته در صدور کارت بازرگانی و عضویت به عنوان یکی از مهمترین وظایف اتاق توضیح داد: در دو سال اخیر، ایجاد شفافیت و سهولت در صدور کارت در دستور کار قرار گرفت و بهره‌وری و سرعت کار در حالی بالا رفت که پرسنل بخش عضویت و صدور کارت بازرگانی از 22 نفر به 8 نفر کاهش یافت. اکنون چنانچه تمام مدارک متقاضیان صدورکارت آماده باشد، کارت آنها در کمتر از 24 ساعت، صادر می‌شود.
خوانساری افزود: به موجب افزایش شفافیت در فرآیند صدور کارت، تخلفاتی همچون صدور کارت‌های یکبار مصرف، کمتر از ناحیه اتاق تهران رخ می‌دهد. از سوی دیگر، بیش از50 درصد عملیات تمدید کارت بازرگانی از طریق خدمات غیرحضوری صورت می‌گیرد.
رییس اتاق تهران از راه‌اندازی سایت آموزش از راه دور متقاضیان صدور کارت بازرگانی خبر داد و افزود: با راه‌اندازی این سایت کسانی که درخواست صدور کارت دارند، به صورت غیرحضوری تحت آموزش قرار می‌گیرند و باید در آزمون نیز شرکت کنند. افزون بر این، اتاق تهران طی همکاری سه‌جانبه با سازمان فنی‌و‌حرفه‌ای و موسسه WIFI اتریش در سال جدید، نسبت به آموزش فنی‌و حرفه‌ای اقدام خواهد کرد.
او در ادامه با اشاره به افزایش تعداد اعضای اتاق از 14 هزار نفر به 16 هزار نفر در دو سال گذشته، گفت: تلاش داریم تعداد اعضا را حداقل به 20 هزار نفر برسانیم. همچنین اتاق تهران در سال آینده در حمایت از تشکل‌ها نقش فعال‌تری ایفا خواهد کرد و ساختمانی را که تجهیز کرده است و به امور تشکل‌ها اختصاص خواهد داد.
مسعود خوانساری به برگزاری همایش امین‌الضرب در سال 1395اشاره و عنوان کرد که اتاق تهران قصد دارد، هر ساله کسانی که هم در حوزه صنعت و هم در حوزه ایفای مسئولیت‌های اجتماعی سرآمد بوده‌اند را معرفی کند. رییس اتاق تهران در ادامه، انتقال دوباره مدیریت بیمارستان بازرگانان به اتاق تهران و بازسازی و نوسازی آن را به عنوان یکی از فعالیت‌های اتاق تهران در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی برشمرد و گفت: ما این بیمارستان را در دی ماه تحویل گرفته‌ایم و در نظر داریم آن را به نحو شایسته‌ای تجهیز و برای خدمت‌رسانی بیشتر آماده کنیم.
نرخ ارز یکی از شاه‌کلیدهای اقتصاد است
خوانساری در بخش دیگری از سخنانش، به نتایج تعاملات برون سازمانی اتاق در سال گذشته اشاره کرد و گفت: اتاق تهران 10 خواسته را از دولت مطالبه کرد که 3 مطالبه، بازرسی 6 ماهه از کارگاه‌ها، عدم کسر حق بیمه از قراردادهای خرید و فروش و اصلاح ترکیب‌ هیات‌های بدوی و تجدید نظر، مربوط به سازمان تامین اجتماعی بود و سه مطالبه دیگر از جمله استرداد مالیات بر ارزش افزوده، لغو مالیات تسعیر ارز و اخذ مالیات سال 1394 بر اساس اظهارنامه مودیان به حوزه مالیات ارتباط داشت که جملگی این موارد تحقق یافته و پیشنهاد مربوط به نحوه اخذ مالیات سال 1394 نیز قرار است در روزهای آینده در ستاد اقتصاد مقاومتی به تصویب برسد.
 او ادامه داد: البته به موجب پیگیری‌ها، سازمان تامین اجتماعی، بازرسی دفاتر کارگاه‌ها تا یک سال را پذیرفته اما تاکید ما این است که سازمان تامین اجتماعی وفق قانون عمل کرده و صرفا بازه 6 ماهه را مورد بازرسی قرار دهد.
رییس اتاق تهران، نرخ ارز را به عنوان یکی از شاه‌کلیدهای اقتصاد تصیف کرد و گفت: اتاق تهران به دنبال واقعی شدن نرخ ارز است و نرخ واقعی، نه تنها به منفعت تولید است که شفافیت را هم تقویت می‌کند.
خوانساری ابراز امیدواری کرد که دولت در ماه‌های ابتدایی سال 1396 تکلیف واقعی‌ کردن نرخ ارز را روشن کند. او گفت: اتاق تهران 12 هدف را نیز برای سال آینده مشخص کرده و در جلسه آتی هیات نمایندگان به مشورت خواهد گذاشت.
 
 
کمیته مشترک اتاق و قوه قضاییه تشکیل می‌شود 
در ادامه، علا میرمحمد صادقی، نایب رییس اتاق تهران نیز به نتایج نشست فعالان اقتصادی با حضور حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه در اتاق ایران اشاره کرد و گفت: مقرر شده است کمیته مشترکی میان اتاق ایران و قوه قضاییه تشکیل شود تا آرای قضات در مورد پرونده‌های اقتصادی با مشورت این کمیته صورت گیرد.
 او افزود: اتاق‌ مشاور سه قوه است و تاکنون ارتباطات خوبی با مجلس و دولت برقرار کرده اما هنوز میان اتاق‌ها و قوه قضاییه، چنین ارتباطی حاکم نشده است. امیدواریم با شکل‌گیری این کمیته ارتباط‌ها قوی‌تر شود.
میرمحمدصادقی در ادامه به شکل‌گیری صندوق قرض‌الحسنه خبرنگاران با عنوان «کرامت» که با حمایت اتاق بازرگانی تهران و ایران در سازمان اقتصاد اسلامی صورت گرفته است، اشاره کرده و ابراز امیدواری کرد که این صندوق بتواند، بخشی از مشکلات خبرنگاران را حل کند.
خبرنگاران پرچمداران امین مردم هستند 
مهدی جهانگیری، نایب رییس اتاق تهران نیز طی سخنانی خبرنگاران را پرچمداران امین مردم در حوزه اطلاع‌رسانی توصیف کرد و گفت: نگاه هیات رییسه اتاق تهران مبتنی بر این اصل است که خدمت‌رسانی را طی فرایندی کوتاه و با رویکرد مشتری‌مداری به انجام برسانند. آنچه در سال آینده به صورت جدی در دستور کار اتاق قرار می‌گیرد، حمایت جدی از تشکل‌هاست. در واقع اتاق تهران به دنبال آن است که با حمایت از تشکل‌ها، کمیسیون‌محوری و ارائه خدمات به اعضا، رسالت تبیین شده در قانون و مورد انتظار فعالان اقتصادی را تحقق ببخشد.
او خطاب به اصحاب رسانه گفت: نقش خبرنگاران می‌تواند بسیار سازنده باشد و خلاها را بپوشاند. ما را هشیار کرده و نقد کنید. ما در مقابل نقد سازنده شما سر تعظیم فرود می‌آوریم. نقد سازنده می‌تواند نقاط قوت را تقویت کرده و نقاط ضعف را برطرف کند.
مهدی جهانگیری با بیان اینکه اتاق تهران به دنبال نوآوری است، ابراز امیدواری کرد که اتاق از عهده این رسالت سنگین برآید.