صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

اکبر ترکان، مشاور ارشد رئیس‌جمهور خبر داد

صادرات 620 میلیون دلاری از 7 منطقه آزاد تجاری کشور

صادرات مناطق آزاد سال گذشته در جمع ۷ منطقه ۶۲۰ میلیون دلار کالایی داشته است که صادره از کالاهای تولید منطقه آزاد است،

مشاور ارشد رییس‌جمهور گفت: قرارداد گازی ایران با شرکت اماراتی در میدان سلمان باید اجرا شود. او درباره صادرات در مناطق آزاد هم گفت: صادرات مناطق آزاد سال گذشته در جمع ۷ منطقه ۶۲۰ میلیون دلار کالایی داشته است که صادره از کالاهای تولید منطقه آزاد است، 

اکبر ترکان در مصاحبه با برنامه تلویزیونی «سر خط» گفت: کرسنت یک قراردادی است که فرمول قیمتش درست نیست؛ ولی آن چیزی که راه حل آن است این نیست که برویم یک کاری بکنیم که در دعوای بین‌المللی بازنده شویم، بلکه راه‌حلش اجرای قرارداد است، الان هم می‌گویم راه حلش اجرای قرارداد است.
وی افزود: ما در قرارداد یک مکانیزمی پیش‌بینی شده که با آن مکانیزم می‌شود قیمت را به روز کرد و ما باید شروع کنیم لوله را عوض کنیم، گاز هم صادر کنیم به همان قیمتی که قیمتش ظالمانه است، ولی با همان باید شروع کنیم به صادرات به مقداری که توانایی ماست، ما که توانایی نداریم ارقام بزرگ صادر کنیم.
دبیر شورایعالی مناطق آزاد تصریح کرد: همان مقداری که الان می‌توانیم تولید کنیم بدهیم، بعد مکانیزم اصلاح قیمت در قرارداد است، قرارداد غلط است باید اصلاح شود، راه اصلاحش اجرای قرارداد است.
ترکان در پاسخ به مجری برنامه که پرسید: «راه دیگری وجود ندارد؟» گفت: من نمی‌دانم راه‌های دیگری وجود دارد یا خیر، ممکن است آن راه‌ها گرانقیمت باشد، وقتی ما در دعاوی بین‌المللی می‌افتیم، پایانش مشخص نیست چه می‌شود.
پول نفت را نقد می‌گیریم
مشاور رییس‌جمهور درباره وضعیت اقتصادی کشور نیز عنوان کرد: ما یک مرحله سخت را پشت سر گذاشتیم و آن هم تحریم‌های سازمان ملل زیر فصل هفتم بود و الان شرایط مان به لحاظ بین‌المللی عادی شده است، تحریم‌ها علیه ما دیگر وجود ندارد، نه تحریم‌های بین المللی وجود دارد، نه اتفاق جهانی علیه ما وجود دارد، از بابت هسته‌ای.
وی تاکید کرد: اینکه ما داریم دو میلیون بشکه نفت می‌فروشیم، این اتفاق افتاده است یا خیر؟ پولش را هم داریم می‌گیریم و در اختیار خودمان است، قبلا یک میلیون بشکه صادر می‌کردیم و پولش هم در اختیارمان نبود، می‌رفت در حساب‌هایی قفل می‌شد.
ترکان با بیان اینکه «پول نفت را نقدی دریافت می‌کنیم»، گفت: الان نفتی که می‌فروشیم پولش در اختیار بانک مرکزی است، به هرجا بخواهد قانونی تخصیص می‌دهد. یعنی می‌آید در حساب بانک مرکزی. این اتفاق افتاده است، اینکه ما داریم پتروشیمی‌هایمان را صادر می‌کنیم و پولش را هم هرجا بخواهیم بگیریم، این اتفاق افتاده است، اینکه تحریم کشتیرانی نداریم، اینکه کشتیرانی ما به همۀ بنادر دنیا می‌رود، اینکه کالاهای غیرنفتی ما امسال بیشتر از واردات، صادرات داشتیم، برای اولین بار است تراز ما مثبت می‌شود، اینها اتفاقات خوبی است.
وی با اشاره به ایجاد۷۰۰ هزار شغل در سال جاری یادآور شد: از سال ۸۴ تا ۹۱، شاغلین کشور ۶/۲۰ میلیون نفر بودند، یعنی در تمام این سال‌ها جمع خالص اشتغال ایجاد شده صفر بوده، امسال شاغلین کشور شدند ۲۳ میلیون نفر، یعنی از ۶/۲۰ سال ۹۱ آمده به ۲۳. پس یک عده رفته‌اند به بازار کار، متقاضیان بازار کار چه تعدادی هستند؟ ۵/۲۶ نفر، باید این کیک اقتصاد را بزرگ کرد.
ترکان ادامه داد: باید سرمایه جدید آورد، حالا یا از تولید خودمان یا از سرمایه ایرانیان خارج از کشور، یا از سرمایه‌های خارجی، حتی به زور قرض باید پول جدید آورد برای سرمایه‌گذاری و ظرفیت اقتصاد ایران را برای خلق شغل بالا برد، ما نمی‌توانیم زیر یک میلیون شغل در سال داشته باشیم و مشکلاتمان را حل کنیم.
وی درعین‌حال افزود: البته یک نقطه روشن و امیدوارکننده دارم و آن این است که شغل جدید درست کنیم نه بر مبنای ظرفیت‌های فیزیکی، بلکه بر مبنای ظرفیت‌های فکری، این را خیلی سال پیش آقا به نام «نهضت نرم‌افزاری» نام بردند، ما بایستی برویم به سمت اینکه بر مبنای خلاقیت‌های بچه‌هایمان شغل ایجاد کنیم. الان این اتفاق افتاده است، این تشکلی که به نام بازار درست شده است، دیجی کالا، اسنپ را دیده‌اید؟ یعنی بچه‌ها دارند بر مبنای فکرهای خودشان، خلاقیت‌های جدید درست می‌کنند.
64 منطقه آزاد بر روی کاغذ
او درباره مناطق آزاد هم گفت: «منطقه آزاد تجاری فعال که قانون آن را تاسیس کرده است، ۷ منطقه داریم، ۴ منطقه در سواحل جنوبی است و یکی در ساحل دریای خزر و ۲ منطقه هم در شمال غرب کشور است. منطقه ویژه روی کاغذ تصویب شده و مصوب است و به تصویب مجلس رسیده است، ۶۴ منطقه است، ولی آن مناطقی که فعال شده است و کار می ‌کنند ۲۸ منطقه است.»
به گفته ترکان، مناطق آزاد ۵ مزیت قانونی دارند و مناطق ویژه ۳ مزیت دارد، مزیت قانونی معافیت مالی است، معافیت گمرکی است، معافیت ویزا، معافیت قانون پول و بانک است و معافیت قانون کار است، ولی مناطق ویژه معافیت از مالیات را ندارند و معافیت از ویزا را هم ندارند.
صادرات مناطق آزاد سال گذشته در جمع ۷ منطقه ۶۲۰ میلیون دلار کالایی داشته است که صادره از کالاهای تولید منطقه آزاد است، باز صادرات منطقه آزاد هم ۴ نوع صادرات است که حالا اینها را دسته دسته می‌گویم، این ۶۲۰ میلیون دلار، کالای تولید منطقه آزاد است یا ری ­اِکسپورت یعنی صادرات مجدد، مثلا فرض کنید یک کارخانه‌ای در منطقه آزاد کیش یا در منطقه آزاد اروند است، کالایی را به خارج صادر می کند، این می‌شود صادرات کالای تولیدی منطقه آزاد، یک چیزی هم است به نام صادرات مجدد، جمع اینها ۶۲۰ میلیون دلار بوده، امسال برای ما هدفگذاری کردند، ستاد اقتصاد مقاومتی برای ما هدف گذاشته است، که ۳۰ درصد ما باید رشد بدهیم، یعنی ۳۰ درصد رشد تقریباً بشویم ۸۱۰ میلیون دلار. امروز که با بچه های مناطق جلسه داشتیم ما ۲۸ درصد این را تا الان محقق کردیم.