صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

پیشرفت اقتصاد ایران با تولید ادبیات متکی به بخش خصوصی و توسعه نگاه بلندت مدت ممکن است

پرفسور محمدعلی همایون کاتوزیان در اتاق تهران

محمد علی همایون کاتوزیان استاد شرق شناسی دانشگاه آکسفورد ضمن حضور در اتاق بازرگانی تهران در جریان فعالیت های فرهنگی، مطالعاتی و اقتصادی اتاق قرار گرفت.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از اتاق تهران ، در این دیدار رئیس اتاق تهران بخشی از اقدامات صورت گرفته در پارلمان بخش خصوصی را برشمرد و گفت: اتاق تهران سعی کرده با توجه همزمان به حوزه های فرهنگی، مطالعاتی و اقتصادی بخشی از نیاز فکری و دانش محور جامعه اقتصادی کشور را پوشش دهد. در حال حاضر یکی از اولویت های اقتصاد ایران، توسعه ادبیات توجه به بخش خصوصی و صاحبان کسب و کار است. به همین دلیل اتاق تهران هم سعی کرده تا با مرور تاریخ و همچنین استفاده از دانش آکادمیک، این ادبیات را استخراج و در اختیار صاحبان کسب و کار قرار دهد. 
مسعود خوانساری بیان داشت: قدمت اتاق تهران به 133 سال قبل می رسد. این نهاد پیش از جنبش مشروطه خواهی در کشور تاسیس شده و به عنوان یکی از قدیمی ترین نهادهای مدتی و تخصصی کشور شناخته می شود. به همین جهت نیاز است تا میراث حضور بیش از یک قرن این نهاد، به نسل جدید اقتصاد کشور نیز منتقل شود. این تاریخ می تواند پشتوانه فکری قوی برای حرکت روبه جلو فعالان اقتصادی کشور باشد. 
رئیس اتاق تهران ادامه داد: به همین دلیل اتاق تهران سعی کرده با سلسله اقداماتی در جهت توسعه این نگاه گام بردارد. برگزاری مراسم امین الضرب و تقدیر از فعالان بخش خصوصی، ترجمه و انتشار آثار اقتصادی روز دنیا به زبان فارسی، انتشار نشریات تخصصی و همچنین تلاش برای آغاز تاریخ‌نگاری بخش خصوصی کشور همگی اقداماتی است که اتاق تهران در کنار دیگر فعالیت های خود و با تمرکز براین هدف به انجام می رساند.  
خوانساری با اشاره به برنامه های آینده اتاق تهران اشاره کرد: بزودی بنیاد امین الضرب در اتاق تهران فعالیت خود را با دو هدف آغاز می کند. هدف اول تقدیر و تکریم کارآفرینان کشور و ایجاد روحیه و انگیزه برای آنان است. هدف دوم نیز با ثبت تاریخ بخش خصوصی کشور و تمرکز برتاریخ شفافی و با ایده انتقال تجربیات به نسل جدید محقق می شود. باور ما در اتاق تهران این است که خلق ادبیات متکی برگفتمان توسعه بخش خصوصی می تواند راهکار توسعه پایدار اقتصاد کشور باشد. در این صورت است که می توان امیدوار بود که جامعه کوتاه مدت جای خود را به جامعه ای توسعه یافته، پایدار و بلندمدت بدهد. 
همچنین در این دیدار، پرفسور محمد علی همایون کاتوزیان ضمن اشاره به تاریخ فعالیت های اقتصادی در ایران به بررسی چند موضوع پیرامون دلایل توسعه نیافتگی کشور پرداخت. کاتوزیان به بخشی از تاریخ اقتصاد ایران اشاره کرد که در آن شبکه های ارتباطی مانند صرافی ها فعال بودند و ساختاری مدرن را برای مبادلات مالی کشور سامان می دادند. او همچنین چرخه جامعه کوتاه مدت را تشریح کرد و تکرار این روند را یکی از آسیب‌های سخت جامعه و اقتصاد ایران دانست.  
اتاق تهران در تلاش است با کمک اساتید معتبربین المللی زمینه هایی را برای توسعه ادبیات بخش خصوصی در کشور فراهم آورد. در پایان این دیدار، بخشی از محصولات فرهنگی تولید شده توسط اتاق تهران و پژوهشگران معتبر کشور به پرفسور کاتوزیان ارائه شد.