صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

محمدرضا شهیدی، استاد دانشگاه

یادداشت - دلیل افزایش قیمت‌ها در شب عید

رکود شدید حاکم بر اقتصاد کشور به خرده‌فروشی رسیده و بازار شب عید را متاثر کرده است.
یادداشت 
درنتیجه ما درگیر چرخه معیوب گرانی یک کالا وبه فروش نرفتن آن  هستیم. نبود درآمد کافی و رکود اقتصادی نیز مزید بر علت شده است. بازار نیز علاوه بر رکود قبلی دچار رکود ناشی از انتخابات شده است. آنچه خروجی این فضای اقتصادی است، عدم گردش نقدینگی و کاهش فروش کالا همراه با افزایش قیمت‌هاست. تولید‌کنندگان نیز افزایش قیمت را ناشی از افزایش قیمت تمام‌شده می‌دانند و علت آن نیز این است که در سال جاری که اکنون به انتهای آن رسیده‌ایم، نتوانسته‌اند به میزان کافی فروش و در نتیجه تولید داشته باشند و هزینه‌های ثابت آنها به تولید کالاهای کمتری ختم شده و در نتیجه قیمت تمام‌شده را بالا برده و به تبع قیمت کالا را نیز افزایش داده است و از طرفی مردم به دلیل نداشتن توان مالی، تمایل به خرید کالا ندارند. بنابراین ضرر دو طرفه شامل عرضه‌کنندگان کالا و مصرف‌کنندگان شده است. به همین دلیل شاهد رونق هر ساله در بازار نیستیم و همه در شب عید دچار ضرر و زیان شده‌اند.