صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

۳ استراتژی حمایت از مشاغل خرد

10 هزار میلیارد ریال از درآمد هدفمندی به تولید و اشتغال اختصاص یافت

اصغر نوراله‌زاده: بودجه مصوب برای بخش تولید و اشتغال کشور از مسیر صندوق کارآفرینی امید هدایت و در اختیار بخش‌های مولد و و اشتغال‌زای اقتصاد کشور قرار گیرد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از فارس، اصغر نوراله‌زاده  از تصویب 10 هزار میلیارد ریال بودجه در مجلس شورای اسلامی از محل اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها به بخش تولید و اشتغال کشور خبر داد و گفت: در مجموع بودجه 40 هزار میلیارد ریالی در ردیف مورد نظر از محل هدفمندسازی یارانه‌ها مورد تصویب قرار گرفته است که از این میزان 10 هزار میلیارد ریال به بخش تولید کشور تخصیص می‌یاید.
وی ابراز امیدواری کرد بودجه مصوب برای بخش تولید و اشتغال کشور از مسیر صندوق کارآفرینی امید هدایت و در اختیار بخش‌های مولد و و اشتغال‌زای اقتصاد کشور قرار گیرد.
مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید با اشاره به استراتژی‌های اعطای تسهیلات در سه سال گذشته، تصریح کرد: صندوق با اتخاذ استراتژی‌های جلب مشارکت‌های مردمی در قالب ایجاد کسب و کارهای خرد بازارمحور به شکل شبکه‌سازی هم‌افزا و حمایت از تولید محصولات بازارمحور و رقابتی در کشور توانست نقش مهمی در ایجاد، توسعه مشاغل و کسب و کارهای خرد، خانگی و کارفرمایی ایفا کند. 
نورالله زاده افزود: در حال حاضر این صندوق به اصلی‌ترین و تخصصی‌ترین نهاد ارائه‌دهنده تسهیلات و اعتبارات خرد حمایتی قرض‌الحسنه در حوزه کسب و کارهای خرد و خانگی بدل شده است. 
وی با اشاره به سه استراتژی مهم صندوق برای تحقق مأموریت حمایت از کسب و کارهایی که بانک‌پذیر نیستند، گفت: در استراتژی اول اصطلاحاً حمایت مالی از تولید بازارمحور است که با دو رویکرد بازارگرایی و منبع‌گرایی پیش می‌رود و در استراتژی دوم، حمایت از مؤسسات خیریه کارآفرین و اشتغال‌زا است و در کنار این دو توسعه نهادهای تأمین مالی خرد و خصوصاً توجه به زنجیره ارزش با ایجاد صندوق‌های خرد محلی و محصولی است که سه استراتژی مهم را تشکیل می‌دهد. در این باره 600 صندوق خرد محلی تا پایان شهریورماه سال جاری در روستاهای 15 استان کشور ایجاد شده است. 
نوراله زاده گفت: طبق آخرین آمارها، بخش قابل توجهی از اعتبارات صندوق کارآفرینی امید به پرداخت تسهیلات برای حمایت مالی از کسب و کارها، خصوصاً کسب و کارهای خرد و کوچک در مناطق کمتر برخوردار و روستایی اختصاص یافته است و در نهایت، عملکرد صندوق در محیط اجتماعی کشور هم‌جهت با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بوده است. 
مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید در رابطه با سهم مبالغ پرداختی تسهیلات در بخش های اقتصادی در دوره شهریورماه 89 تا 92 گفت: در این مدت از کل تسهیلات پرداختی 58 درصد بخش خدمات، 8درصد بخش صنعت و 23 درصد بخش کشاورزی بوده است، اما در مدت 3 ساله شهریورماه سال 92 تا شهریورماه 95 تسهیلات در بخش صنعت به 21 درصد افزایش یافت که این موضوع در تاریخ پرداخت تسهیلات صندوق بی‌نظیر بوده است.