صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز:

برجام، تمایل کشورها برای سرمایه گذاری در ایران را افزایش داد

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز گفت: در فضای ایجاد شده پس از توافق برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، تمایل....
و انگیزه کشورهای مختلف برای سرمایه گذاری در ایران به ویژه در صنایع بالادستی و تبدیلی افزایش یافته است.
جمال رازقی، پنجشنبه در نشست مشترک هیات تجاری و بازرگانی کشور چین با فعالان اقتصادی فارس در شیراز افزود: در چنین شرایطی، استان فارس نیز برای انجام سرمایه گذاری های مشترک با شرکای خارجی آمادگی خود را اعلام کرده است.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، کشور چین را یکی از شرکای مهم و قدرتمند ایران در عرصه تجاری دانست و بیان داشت: در 10 ماه سال 95 میزان صادرات غیر نفتی ایران به کشور چین به بیش از 6 و نیم میلیارد دلار رسیده که این میزان صادرات 20 درصد کل صادرات کشورمان را شامل می شود.
او اظهار کرد: میزان واردات ایران از کشور چین نیز در مدت یاد شده حدود هشت و نیم میلیارد دلار بوده که بیشترین حجم واردات در میان دیگر کشورها را شامل می شود.
رازقی بیان کرد: این اعداد و ارقام بیانگر اهمیت ارتباط تجاری 2 کشور ایران و چین است که امیدواریم با توجه به حجم بالای تجارت 2 کشور، به زودی شاهد توسعه صنعت توریسم و رشد سرمایه گذاری های مشترک به ویژه در استان فارس باشیم.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز، در مورد راه اندازی مرکز تجاری ایران در شانگهای چین نیز گفت: این مرکز که با سرمایه گذاری چینی ها و برای عرضه کالای ایرانی ایجاد شده، بزرگترین مرکز تجاری در میان مراکز تجاری دیگر کشورهاست.
او ادامه داد: این مرکز مکان خوبی برای عرضه کالای ایرانی به ویژه محصولات کشاورزی است و زمینه ساز ورود کالاهای مصرفی کشورمان به کشور چین خواهد بود.
رازقی، همچنین به قابلیت های استان فارس و شیراز اشاره کرد و گفت: شهر شیراز به عنوان یکی از 10 شهر دارای بیشترین آثار تاریخی و فرهنگی در دنیا مطرح است که این موضوع جذابیت های بالایی را برای گردشگران ایجاد کرده و انتظار داریم در زمینه گردشگری شاهد حضور هر چه بیشتر گردشگران چینی در این شهر باشیم.
وی افزود: در زمینه معادن نیز استان فارس دارای معادن غنی است و معادن سنگ این استان دارای ذخایر عظیم و با کیفیت بسیار بالایی است.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز اضافه کرد: در زمینه کشاورزی نیز استان فارس با تولید سالانه حدود 14 میلیون تن انواع محصولات به عنوان قطب کشاورزی کشور مطرح است.
وی، با اشاره به برخورداری فارس از 2 منطقه ویژه اقتصادی و 46 شهرک صنعتی افزود: شرکت پتروشیمی شیراز نیز به عنوان یکی از بزرگترین واحدهای پتروشیمی کشور در زمینه تولید کودهای ازته فعالیت دارد.
برجام یا برنامه جامع اقدام مشترک (Join Comprehensive Plan of Action)، در 23 تیر 1394 پس از 20 ماه مذاکرات فشرده و سخت که از آن به عنوان مذاکرات قرن نام برده می شود، بین ایران و کشورهای 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان) به امضا رسید.
این توافق در 29 تیرماه 1394 با تصویبت قطعنامه 2231 در شورای امنیت سازمان ملل ماهیت حقوقی پیدا کرد و بدین ترتیب، 6 قطعنامه قبلی این شورا علیه ایران را لغو کرد. اتحادیه اروپا نیز در همان روز برجام را تایید کرد.
این توافق از 26 دی ماه 94 با انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر اجرای تعهد ایران در حوزه هسته ای، با برچیده شدن همه تحریم های ایران مرتبط با موضوع هسته ای به مرحله اجرا رسید.