صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

محمود دهقانی، اقتصاددان

رشد اقتصادی ملموس نیست

هم از نظر علم اقتصاد و هم از جهت تجربی واقعا این نکته پرابهام در رابطه با نرخ رشد اقتصادی وجود دارد...
سرمقاله
 که چطور ممکن است کشوری که به اذعان خود بانک مرکزی، دولتی‌ها و متخصصان اقتصاد رشدش در این سال‌ها یا منفی بوده است یا خیلی اندک، یک مرتبه و بدون هیچ‌گونه تحول خاصی در بخش واقعی اقتصاد اینچنین جهش پیدا می‌کند، واقعا عجیب
 است. 
معاون وزیر جهادکشاورزی با اشاره به اجرای طرح بهبود وضعیت خاک کشاورزی در برنامه ششم، گفت: متاسفانه سطح وسیعی از خاک‌های ما فاقد کربن آلی است. 
علی‌مراد اکبری درباره نگرانی‌های عنوان شده در زمینه شرایط خاک کشور و اینکه خاک یک متولی مشخص ندارد که به وضعیت آن رسیدگی کند، اظهارداشت: اینگونه نیست که خاک کشور متولی نداشته باشد؛ متولی خاک کشاورزی معاونت آب وخاک وزارت جهاد و متولی خاک غیرکشاورزی هم سازمان جنگل‌هاست. 
وی تصریح کرد: با این حال خود بنده بارها اعلام کرده‌ام هر اقدامی برای منابع آب کشور بدون توجه به حفظ منابع خاک انجام شود، بیهوده است. این دو باید با هم مورد توجه قرار بگیرند خاک مخزن نگهداری آب است، اگر دچار فرسایش و نابه‌سامانی شود و شور یا قلیایی شود، قطعا منابع آب هم تحت تاثیر آن قرار خواهند گرفت. 
معاون وزیر جهادکشاورزی ادامه داد: خوشبختانه در برنامه ششم این مساله مورد توجه قرار گرفته و قرار است برنامه بهبود وضعیت خاک کشاورزی در طول این برنامه اجرا شود؛ براین اساس سالانه روی ۵۰۰ هزار هکتار از اراضی کشور (۲ میلیون و ۵۰۰ هزارهکتار در طول برنامه) در راستای بهبود وضعیت خاک کشاورزی کار خواهد شد. 
این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی درباره دلایل کمبود کربن آلی درخاک ادامه داد: یک قسمت این مساله منشا تاریخی دارد و دلیل دیگر نیز عدم استفاده بهینه بوده است.