صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

رضی حاجی‌آقامیری، کارشناس فرش مطرح کرد:

مشکلات صادرات فرش ایرانی پابرجاست

سطح صادرات فرش ایرانی ازنظر ارزشی به یک میلیارد و 700 میلیون دلار رسیده بود که در سال‌های تحریم به 300 میلیون دلار کاهش‌یافت یعنی به یک‌ششم رسید.
 
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از سایت خبری اتاق تهران ،معاون مرکز ملی فرش اعلام کرده که در طی 9 ماهه سال 95 ایران 231 میلیون دلار صادرات فرش داشته است که این میزان در  مقایسه با سال گذشته که 198 میلیون دلار بود ازنظر ارزش 16.9 درصد و ازنظر وزنی 10 درصد افزایش‌یافته است. عمده صادرات فرش ایرانی در سال 95 به آمریکا بوده است. ایالات‌متحده ازنظر ارزشی سهم 30 درصدی و ازنظر وزنی سهم 27 درصدی از صادرات فرش ایرانی را به خود اختصاص داده است. فرشی که پیش از برجام در سال‌های تحریم، ورودش را ممنوع اعلام کرده بود.
رضی حاجی‌آقا میری، عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران و کارشناس فرش درباره وضعیت فعلی صادرات فرش ایرانی به آمریکا گفت:  بحث تحریم مستقیم ورود فرش به یک کشور تنها در مورد آمریکا در زمان تحریم‌ها وجود داشت که با امضای برجام و رفع مجموعه‌ای از ممنوعیت‌ها، ممنوعیت صادرات فرش به آمریکا هم لغو شد. صادرکنندگان ایرانی می‌توانند به ایالات‌متحده آمریکا فرش صادر کنند اما صادرات به این کشور در شرایطی به میزان صادرات  فرش ما پیش از سال‌های تحریم به آمریکا می‌رسد که شرایط صادرات به‌طورکلی نه‌تنها برای فرش بلکه برای تمام کالاها تسهیل شود.
حاجی‌آقا میری ادامه داد: شرایط صادرات محصولات ایرانی به آمریکا مشابه دیگر کشورهاست. در ارتباط با بحث صادرات مسائلی داریم که لزوماً به تحریم‌ها ربطی ندارد. در مورد صادرات فرش بخشی از مشکلات ناشی از مسائل داخلی و بعضی دیگر خارجی است.
عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران گفت: در زمان تحریم ممنوعیت صادرات فرش ایران تنها برای یک کشور مطرح بود و ما فرصت صادرات به کشورهای خاور دور، خاورمیانه و کشورهای اروپایی را داشتیم اما بااین‌وجود، صادرات فرش ایران روزبه‌روز کمتر شده است. در حال حاضر ممنوعیت صادرات فرش به آمریکا رفع شده است. می‌توانیم بازاریابی کنیم، مشتری پیدا کنیم، فرش صادر کنیم و ممنوعیتی در این زمینه وجود ندارد اما مشکلاتی که در ارتباط با صادرات تمام کالاها به دیگر کشورها داریم، صادرات فرش به آمریکا را هم دچار مشکل کرده است.
این کارشناس فرش ادامه داد: کل صادرات غیرنفتی ایران از مسائلی مثل نوسانات ارز و واقعی نبودن نرخ آن صدمه می‌بیند. تورم در ایران بالاست و قیمت تمام‌شده کالای صادراتی افزایش پیدا می‌کند درنتیجه صادرکننده نمی‌تواند در بازارهای هدف چه فرش چه محصولات دیگر را باقیمت رقابتی ارائه کند.
عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران گفت: اقلام غذایی مایحتاج و نیاز اولیه کشورهاست پس در صادرات آن می‌توان از انگیزه‌هایی غیر از قیمت رقابتی استفاده کرد اما فرش یک محصول کاربردی و تا حد زیادی لوکس است و مصرف‌کننده آن باید در وهله اول تمام ضروریات زندگی را تأمین کند و پس‌ازآن به خرید فرش روی بیاورد. نکته دیگر اینکه در کنار فرش دست‌باف ایرانی، فرش‌های ماشینی و مدرنی که رقبای ایران به بازار عرضه می‌کند، عرصه را به فرش ایرانی تنگ کرده است. شرایط این کشورها ازنظر نرخ قیمت واقعی دلار مشابه ما نیست و تکلیف پول آن‌ها مشخص است. این در حالی است که نوسانات ارز به دلیل کاهش قیمت دلار با دخالت دولت و استفاده از پول نفت به حضور صادرکنندگان ایرانی در بازارهای هدف صدمه می‌زند و اصلاح بازار مصدوم دشوار است.
رضی میری با اشاره به اینکه مسائل بانکی ازجمله مشکلاتی است که هم چنان پس از برجام مرتفع نشده است گفت: هرچند تغییراتی ایجادشده اما بانک‌های بزرگ با فشار آمریکایی‌ها حاضر به همکاری با تجار ایرانی نیستند.برجام برای فرش ایران رفع ممنوعیت صادرات به آمریکا را در پی داشت اما انتظاراتی که پیش‌ازاین در مورد افزایش صادرات فرش ایرانی مطرح شد، انتظارات توهمی از دستاوردهای برجام بود.
به گفته این کارشناس فرش صادرات فرش ایرانی 70 تا 80 میلیون دلار افزایش پیداکرده است. این در حالی است که سطح صادرات فرش ایرانی ازنظر ارزشی به یک میلیارد و 700 میلیون دلار رسیده بود که در سال‌های تحریم به 300 میلیون دلار کاهش‌یافته یعنی به یک‌ششم رسید.