صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

رییس صندوق احیای اماکن تاریخی و فرهنگی:

صندوق احیا آماده همکاری های مشترک با ژاپن است

رییس صندوق احیای اماکن تاریخی و فرهنگی گفت: با توجه به علاقه گردشگران به بازدید از بناهای تاریخی و سنتی ایران، صندوق احیا، آماده همکاری های مشترک با جایکای ژاپن است.
 رییس صندوق احیای اماکن تاریخی و فرهنگی در دیدار با نمایندگان جایکا ژاپن گفت: با توجه به علاقه گردشگران به بازدید از بناهای تاریخی و سنتی ایران، صندوق احیا، آماده همکاری های مشترک با جایکای ژاپن است. به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا از صندوق احیای اماکن تاریخی و فرهنگی، نمایندگان آژانس همکاریهای بین المللی ژاپن «جایکا» با محمدرضا پوینده مدیرعامل و رییس هیات مدیره این صندوق دیدار کردند. 
این هیات همچنین از عمارت تاریخی مسعودیه نیز دیدن کرد.
پوینده در این دیدار، با تشریح دستاوردهای صندوق احیا در دولت تدبیر و امید، گفت: «جایکا» با تأسیس دفاتر منطقه ای در کشورهای مختلف، اقدامات و ارتباطات خوبی ایجاد کرده و همواره شرکت کنندگان سازمان میراث فرهنگی در دوره های آموزشی این آژانس، از این دوره ها به نیکی یاد می کنند.
مدیرعامل صندوق احیا، با بیان اینکه در ایران به دلیل قدمت چندین هزار ساله سرزمینی، بناهای تاریخی فراوانی وجود دارد، ادامه داد: به دلیل تعدد این بناها و مسایل مربوط به مرمت و نگهداری از آنها، دولت و مجلس ایران اقدام به ایجاد صندوق احیای بناهای تاریخی کرده اند تا ساز و کاری مناسب برای احیا، مرمت و بهره برداری از بناهای تاریخی کشور توسط مردم و بخش خصوصی ایجاد شود.
وی افزود: امروز ما در کاروانسرای شاه عباسی کرج یکی از بناهای تاریخی با قدمت چند صد ساله، میزبان هیات اعزامی از «جایکا» خواهیم بود که این بنا توسط صندوق احیا واگذار شده و پس از طی مراحل مرمت اکنون در حال بهره برداری و خدمات رسانی به عموم علاقه مندان توسط بخش خصوصی است.
پوینده ادامه داد: صندوق احیا محل تلاقی میراث و گردشگری است و اگر در ژاپن، موسسه ای وظایف مشابهی ایفا می کند، صندوق احیا آماده همکاری های مشترک در زمینه هایی نظیر انتقال دانش و تجربیات خواهد بود.
مدیر عامل صندوق احیا یادآور شد: بناهای تاریخی ایرانی زمینه ای مساعد برای سرمایه گذاری های دارای توجیه اقتصادی بالا دارند و «جایکا» به عنوان یک آژانس بین المللی می تواند در جذب سرمایه گذاری به صندوق احیا کمک کند.
در ادامه این دیدار، یوشیهیتو اورانو معاون خاورمیانه «جایکا»، با اشاره به تاریخ و فرهنگ غنی ایران، گفت: توریست های ژاپنی با آگاهی از ویژگی های تاریخی و میراث غنی ایران علاقه مند به حضور بیشتر در ایران هستند و «جایکا» در این زمینه همکاری های مشترکی را با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری انجام می دهد.
وی با اشاره به حضور متخصصان و اساتید ژاپنی در دوره های اخیر برگزار شده «جایکا» در ایران، ادامه داد: یکی از اهدافی که جایکا دنبال می کند توسعه گردشگری با تأکید برمیراث فرهنگی است و به همین دلیل ما تاکنون از چندین بنای تاریخی ایران دیدن کرده ایم که جذابیت زیادی برای ما داشته است.
معاون خاورمیانه آژانس همکاریهای بین المللی ژاپن جایکا، تصریح کرد: در سفر به کشور ایران مذاکرات مطلوبی برای گسترش و تعمیق همکاری ها با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری انجام شده و امیدواریم بتوانیم در زمینه هایی نظیر احیای بناهای تاریخی نیز در آینده نزدیک همکاری های خوبی را با ایران داشته باشیم.