صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور مطرح کرد؛

ضعف ساختارهای امنیتی در سیستم فناوری اطلاعات سازمانهای دولتی

دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور گفت:عمده ترین چالشی که سیستم های فناوری اطلاعات در سازمانهای دولتی با آن مواجه هستند....
 به ضعف ساختارهای امنیتی در منابع سخت افزاری و نرم افزاری مربوط می شود.
به گزارش کسب و کار نیوز و به نقل از مهر،  سید ابوالحسن فیروزآبادی در اولین وبینار تخصصی کشور با بیان اینکه جایگاه فناوری اطلاعات در سازمان های دولتی هنوز به بلوغ نرسیده است، گفت: عمده ترین چالشی که سیستم های فناوری اطلاعات در سازمان های دولتی با آن مواجه هستند کمبود نیروی انسانی مناسب و ضعف ساختارها است.
وی با اشاره به اینکه منابع سخت افزاری و نرم افزاری مناسب امنیت در سیستم های سازمانی وجود ندارد، تاکید کرد: به دلیل فقدان کارشناسی سازمان یافته و نهادی در تهیه سخت افزارها و نرم افزارها، شاهد این هستیم که تمامی سازمان ها به دنبال احداث دیتاسنتر هستند که این بدان معناست که لزوم توسعه سیستم فناوری اطلاعات مورد توجه قرار گرفته اما اجرای توسعه مزبور، در صحنه عمل به ایجاد دیتاسنترها منتهی شده است.
دبیر شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه در این زمینه نیز صرفا حوزه مکانیکی و غیرفعال و با نگاه سخت افزاری در نظر گرفته شده و سیستم های مناسب سخت افزاری و نرم افزاری فعال وجود ندارد، اظهار داشت: شبکه دولت ایران باید به سمت تمرکز دیتاسنترها حرکت کند و کشور در نهایت به تعداد محدودی دیتاسنتر مناسب و بزرگ که در آن بحث افزونگی، سیستم عامل های توسعه یافته از قبیل خدمات ابری و توزیع منابع سخت افزاری به خوبی مدیریت شده باشد نیاز دارد.
وی با تاکید براینکه تا زمانی که به این سمت حرکت نکنیم شاهد نقش برجسته IT در حکمرانی و نظام اداری کشور نخواهیم بود، گفت: با ایجاد این زیرساختها مردم می توانند نیازهای خود را در درون سیستم مرتفع کنند. تا زمانی که بانک های اطلاعاتی، سیستم های عامل و پلتفرم های ما متفرق هستند ممکن است که ما دهها برابر هزینه کنیم و در نهایت مردم برخوردار از خدمات مناسب دولت الکترونیک نباشند.
فیروزآبادی خاطرنشان کرد: تمام سازمان های دولتی باید در یک چارچوب و حکمرانی خوب خدمات خود را تبادل کنند که این تبادل خدمات براساس همان خدمات رایانش ابری از طریق مدیریت عمومی دولت خواهد بود و به نحوی به دیتاسنترهای اصلی کشور وصل خواهند شد.
وی با اشاره به این که در این تعریف حتی امنیت نیز به عنوان یک سرویس مطرح است و باید به تدریج به سمتی حرکت کنیم که امنیت به بخش خصوصی واگذار شده و از طریق اپراتورهای بخش خصوصی در کشور تحت پوشش قرار گیرد، گفت: با توسعه خدمات رایانش ابری و نقش ICT در نظام حکمرانی کشور، باید به سمت کوچک شدن دولت حرکت کنیم و در واقع یکی از خصایص توسعه فضای مجازی استفاده از روش های برونسپاری و سپردن کارها به مردم است.