صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

فریال مستوفی مدیر مرکز خدمات سرمایه گذاری و مشاوره اتاق تهران؛

انتقال تکنولوژی خود جذب سرمایه گذاری است

استعداد در توسعه اقتصادی هر کشوری سهم به سزایی دارد
به گزارش کسب و کار نیوز و به نقل از روابط  عمومی اتاق تهران، ایران هجدهمین اقتصاد بزرگ دنیا به لحاظ قدرت خرید است و با داشتن جمعیت ۸۰ میلیونی ؛ جوانان تحصیلکرده ؛ منابع غنی سرشار؛ موقعیت جغرافیایی و ثبات سیاسی خوب در منطقه؛ می تواند به عنوان مرکزی برای جذب سرمایه گذاران و حتی بازگرداندن ایرانیانی که به خارج از کشور مهاجرت کردند محسوب شود. کشور ایران به عنوان اقتصاد پیشرو در منطقه منا به لحاظ داشتن ذخایر غنی آهن محسوب می شود. همچنین در ذخایر معدنی رتبه چهارم با ارزش تقریبی ۲۷.۳ تریلیون دلار در دنیا و در تولید برق رتبه چهاردهم در دنیا است. اقتصاد ایران تنها منحصر به نفت و گاز نیست و در سال های اخیر دولت ایران جهت توسعه اقتصادی و بهبود محیط کسب و کار؛ اقدامات مهمی در بخش صنعت و همچنین توسعه زیرساخت ها از جمله راهسازی و بنادر را آغاز کرده است . این موضوع به خصوص در سند چشم انداز ۲۰ ساله به خوبی منعکس شده است.
بنابر آنچه مختصرا درباره پتانسیل های ایران گفته شد و با توجه به سایر مزیت های کشور؛ ایران می تواند با تقویت اقتصاد خود؛ مجددا به قطب تجاری منطقه تبدیل گردد.استعداد در توسعه اقتصادی  هر کشوری سهم به سزایی دارد. هرچند که درنتیجه سالهای تحریم؛ بخش خصوصی کماکان با محدودیت هایی مواجه است؛ اما با در نظر گرفتن جو فعلی اقتصاد ایران؛ دولت در این خصوص ملاحظاتی را اعمال کرده است. همکاری اخیر دولت و بخش خصوصی باعث تقویت بخش خصوصی در تعامل بهتر با همتایان بین المللی خود شده است.
گرچه کشور ایران هزاران مایل با مهد تکنولوژی و کسب و کارهای نوین دنیا( silicon valley) فاصله دارد اما در سالهای اخیر پیشرفت های حایز توجهی در این زمینه داشته است و در حال ترقی است. این امر به خصوص در شرایط فعلی که قیمت نفت کاهش پیدا کرده است  و به احتمال زیاد رو به کاهش بیشتر نیز می باشد؛ شایان توجه ویژه است.
نوآوری و کارآفرینی دو مفهوم وابسته به هم هستند. نوآوری صرفا تولید یک محصول جدید نیست بلکه برای تجاری سازی ایده های جدید؛ ضروری است تا کارآفرینان جوان ضمن شناسایی بازاهای نو؛ با شیوه های متمایز عرضه محصولات ؛ بتوانند جایگاه خود را در بازارهای هدف تثبیت کنند.
از سوی دیگر سطح نوآوری با سطح توسعه یافتگی کشورها رابطه مستقیم دارد. به این معنی که هرچه کشوری توسعه یافته تر باشد تمایل به نوآوری در آن بیشتر است و این مفهومی است که به طور اخص به امر آموزش و سیستم آموزشی یک کشور پیوند می خورد. در فضای اقتصادی امروز؛ از یک سو بنگاه های اقتصادی به لحاظ نوآور بودن بیشتر تحت فشار هستند و از سوی دیگر دانشگاه ها به لحاظ کمبود حمایت های مالی تحت فشاراند. به این لحاظ برقراری و حفظ ارتباط مستمر و موثر بین صنعت و دانشگاه امری مهم  برای توسعه اقتصادی یک کشور محسوب می شود.
درسالهای اخیر اقدامات خوبی در این خصوص انجام گرفته است اما از نقطه نظر بخش خصوصی؛ این مهم نیاز به تقویت از طریق توجه جدی  به عوامل زیر دارد:
اصلاحات قانونی برای تسهیل راه اندازی کسب و کارهای نوین
کاهش بروکراسی
افزایش آگاهی از برنامه های دولت برای کارآفرینان و کسب و کارهای نوین از جمله بارگاه های اطلاع رسانی دولت؛ پنجره واحد و ...
ارتقای تسهیلات آموزشی
ارتباط موثر و مستمربین صنعت و دانشگاه
تقویت مهارت های کارآفرینان جوان و آماده سازی آنان برای ورود به بازار کار از طریق برگزاری کارگاه های ویژه کسب مهارت
سرمایه گذاری در امر تحقیق و توسعه
برنامه های توسعه ای از جمله برگزاری بازدید؛ کنفرانس؛ همایش؛ نشست های بین المللی و ...
اعطای مشوقها
پارک های علمی- فناوری می توانند به عنوان پل ارتباطی خوبی بین مراکز دانش بنیان داخلی و خارجی محسوب گردند.
حمایت دولت از مالکیت معنوی و حمایت از تجاری سازی ایده ها
توجه به بخث تامین مالی و استفاده از ظرفیت صندوق های مرتبط برای این حوزه
یکی از راهکارهای که می تواند از دید بخش خصوصی؛ راهگشا باشد جذب سرمایه گذاری خارجی است که صرفا منحصر به ورود سرمایه نیست و بر انتقال تکنولوژی تاکید ویژه دارد.
نقش اتاق تهران در این خصوص غیر قابل انکاراست. از آخرین اقدامات اتاق؛ تاسیس و راه اندازی مرکز سرمایه گذاری و مشاوره است .
سرمایه گذاران می توانند با مراجعه به مرکز از خدمات و حمایت های آن بهره مند گردند. هدف ما کمک به شناخت و درک بهتر سرمایه گذاران از فضای کسب و کار در ایران و کمک به تسهیل ورود و سرمایه گذاری در این بازار بکر است.
ما بر این باور هستیم که اکنون فرصت خوبی برای رشد و توسعه اقتصادی کشور فراهم آمده است و همکاری های مشترک بین المللی در عرصه های علمی و تجاری می تواند با به همراه آوردن تکنولوژی و دانش فنی و مدیریتی به این مهم کمک بنماید.
اهم اقدامات و ماموریت های مرکز سرمایه گذاری و مشاوره اتاق تهران به شرح ذیل است:
برقراری ارتباط مستمر و موثر بین صنعت و مراکز آموزشی کشور و کمک به حمایت از کسب و کارهای نوین و شرکت های دانش بنیان از این طریق
کمک به معرفی ایران به عنوان کشوری دارای پتانسیل جذب سرمایه گذاری خارجی و به اشتراک گذاری آن با کشورهای هدف
احصای خلاء های قانونی؛ حمایتی و کوشش برای حل موانع و مشکلات مربوطه
انعکاس نظرات بخش خصوصی در حوزه های مختلف به مراجع تصمصم گیری
کمک به تسهیل ارتباط بین بنگاه های داخلی و سرمایه گذاران خارجی در خصوص طرح های مشترک
جهت برقراری شفافیت و امنیت سرمایه گذاری( دو عامل تاثیر گذار و کلیدی برای جذب سرمایه گذاری خارجی)؛ اتاق تهران و مرکز خدمات سرمایه گذاری وزارت امور اقتصاد و دارایی استان تهران ضمن امضای تفاهم نامه ای به شرح ذیل توافق کردند:
جمع آوری اطلاعات از طرح ها و فرصت های استان ها
اولویت بندی بخش ها و مزیت های نسبی هر استان
احداث پایگاه اطلاع رسانی واحد
همکاری جهت اجرایی کردن طرح پنجره واحد
رتبه بندی شرکت ها
اصلاح قوانین و مقررات مناطق آزاد و ویژه تجاری
امروز مرحله حساسی از تاریخ اقتصادی کشور محسوب می گردد لذا اجرایی کردن اقدامات پیش گفته مستلزم ممارست و توجه فراوان است. شایان ذکر است که تقویت کسب و کارهای نوین بیش از هر چیز نیازمند آماده سازی بسترهای لازم است و در این حالت توانایی شکوفایی خواهد داشت.
در فضای شغلی فعلی؛ راه اندازی کسب و کارهای نوین می تواند موثر و راهگشا باشد لذا کمک به تسهیل و حمایت از شرکت های دانش بنیان و کارآفرینان جوان را وظیفه ای ملی می دانم که باید با کمک بخش خصوصی و حمایت های دولت به سرانجام برسد.