صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

فورچون گزارشی از تهدیدهای آینده اقتصاد منتشر کرد

سه تا از بزرگترین ریسک های فراموش نشدنی اقتصاد جهان

بازار سهام می تواند سقوط کند، سیاست های تجاری حمایتی ممکن است نتیجه عکس دهد و اشتغال را از بین ببرد و یا اینکه رونق مسکن....
 در بعضی کشور می تواند به رکود برسد.
به گزارش کسب و کار نیوز و به نقل از روابظط عمومی اتاق بازرگانی تهران، سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) هشدار داد در حالی که اقتصادی جهانی به آرامی رو به بهبود می رود اما بعضی از کشورها هنوز در شوک هستند و این می تواند اقتصادهای «هنوز شکننده» را در آینده ای نه چندان دور از خط خارج کند.
*افزایش حمایت از تولیدات می تواند به اشتغال صدمه بزند
سازمان همکاری و توسعه اقتصادی در این گزارش هرگز اشاره ای به دونالد ترامپ رییس جمهوری امریکا نکرده است. اما این سازمان مستقر در پاریس به وضوح گفته است که آن طرح تجاری «امریکای اول» و یا طرز فکر حمایت گسترده فراگیر در سراسر ایالت متحده، بریتانیا و اروپا را تایید نمی کند.
«این یک عقبگرد در تجارت آزاد و پرهزینه خواهد بود»، OECD هشدار داد که افزایش موانع تجاری در اقتصاد های بزرگی مانند ایالات متحده، اروپا و چین تاثیر نامطلوبی در تولید ناخالص داخلی و اشتغال این کشورها ایجاد می کند. این هشدار البته همراه با گزارش هایی همراه است که نشان می دهد حدود 10 درصد از اشتغال در امریکا به بازارهای جهانی مرتبط است. در انگلستان این رقم 20 درصد و در آلمان نزدیک به 30 درصد است.
* اصلاح بازار سهام
ارزش سهام اخیرا به بالاترین رکورد خود رسیده است. هرچند نرخ بهره روند افزایشی خود را آغاز کرده و پیش بینی های درازمدت برای رشد اقتصادی تغییر بسیار اندکی داشته است. OECD هشدار داد که snap-back و «ضربه آنی» به بازارها در راه است چرا که سرمایه گذاران این عدم اتصال میان نقدینگی و اساس بازار را مورد ارزیابی مجدد قرار می دهند.
بر اساس گزارش OECD، ارزیابی دقیق مسیر نرخ بهره بازارهای آینده می تواند منجر به قیمت گذاری مجدد کالاها به صورت پراکنده و اساسی بشود؛ البته کالاهایی که از سوی اوراق قرضه کم ارزش پشتیبانی می شوند.
*رونق و رکود جهانی مسکن
گذشت زمان نشان داده کاهش نرخ بهره در چند سال گذشته در کشورهایی مانند کانادا، سوئد و بریتانیا باعث یک افزایش قیمت ناگهانی در قیمت مسکن شده است. حالا در این باره نگرانی هایی وجود دارد چرا که خانه هایی که به این شکل افزایش قیمت داشته اند، در حال حاضر بیش از ارزش خود در این کشورها قیمت دارند و آماده هستند که وارد رکود شوند به این دلیل که ارزش واقعی آنها کمتر از این میزان است.
*به طور کلی اقتصاد جهان خیلی آرام حرکت می کند
سازمان همکاری و توسعه اقتصادی انتظار دارد که رشد اقتصادی جهان در سال 2017، 3.3 درصد و در سال 2018، 3.6 درصد باشد. اما این مقدار با توجه به استانداردهای تاریخی خیلی آهسته است. اقتصاد جهانی در دوهه قبل از بحران مالی سال 2007، به طور متوسط حدود 4 درصد رشد داشته است.