صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

نشست "همکاری فعالان بازار سرمایه در امور دانش بنیان و طرح های فناورانه" برگزار شد؛

حمایت همه جانبه سازمان بورس از توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان

دوشنبه 16 اسفند 95 نشست "همکاری فعالان بازار سرمایه در امور دانش بنیان و طرح های فناورانه" با حضور دکتر....
شاپور محمدی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، دکتر سورنا ستاری، معاون علمی فناوری ریاست جمهوری، دکتر علیرضا دلیری معاون توسعه مدیریت و سرمایه و امیر هامونی مدیر عامل شرکت فرابورس برگزار شد.
به گزارش کسب و کار نیوز و به نقل از سنا، دکتر شاپور محمدی در نشست همکاری فعالان بازار سرمایه در امور دانش بنیان و طرح های فناورانه ضمن قدردانی از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: با تلاش سازمان بورس، شرکت فرابورس و همچنین همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اقدامات مهمی برای حضور شرکت های دانش بنیان در بازار سرمایه انجام شده است.
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه در حال حاضر اقتصاد جهانی از منابع طبیعی و سنتی به سمت اقتصاد دانش محور حرکت کرده است، گفت: ما در دنیا دو نوع توسعه داریم. توسعه خود به خودی که مبتنی است به علم فیزیک و شیمی و زیست و توسعه آگاهانه که مبتنی بر برنامه ریزی، سیاست گذاری و علم اقتصاد و علوم انسانی است.
وی افزود: کشورهای توسعه یافته از مدل اول پیروی کردند و سپس سایر کشورها با استفاده از توسعه آگاهانه به شکوفایی اقتصادی رسیدند.
به گفته سخنگوی سازمان بورس اگر به تجربه اقتصادی دنیا نگاه کنیم خواهیم دید، مدل صنایع پیشرو تغییر کرده اند و شکل های جدید جایگزین آنها شده اند که کاملاً متفاوت اند و بر پایه دانش و نوآوری قرار دارند.
دکتر محمدی گفت: در بازارهای سرمایه جهان، در ابتدا دارایی و ارزش شرکت های دانش بنیان بالا نبود اما به سرعت شرایط تغییر کرد به عنوان مثال هر سهم شرکت های مبتنی بر آی تی و فناوری اطلاعات صدها دلار داد و ستد می شود.
رییس سازمان بورس خاطر نشان کرد: در جهان 70 درصد عرضه های اولیه با صندوق های جسورانه در ارتباط هستند و یا به وسیله آنها انجام می شود.
دکتر محمدی با تأکید بر تغییرات اقتصاد و حرکت آن به سمت دانش و علم گفت: نزدک به بورس تکنولوژی معروف شده است و در بورس های لندن، هند و ترکیه نیز شرکت های دانش بنیان و SMEها رشد بسیار خوبی را تجربه کرده اند و این شرایط در ایران نیز درک شده و توجه خوبی به شرکت های دانش محور شده است.
سخنگوی سازمان بورس با بیان اینکه خروج از اقتصاد تک محصولی و یا مبتنی بر خام فروشی و حرکت به سمت اقتصاد مولد از اصول اقتصاد مقاومتی است، گفت: یکی از مهمترین ابزارها برای تحقق این امر فعالیت و توسعه شرکت های دانش بنیان است.
رییس سازمان بورس عنوان کرد: شرکت های دانش بنیان نه تنها خود می توانند سودآور باشند بلکه شرایط سودآوری کارخانه ها و بنگاه های تولیدی را فراهم خواهند کرد.
دکتر محمدی تأکید کرد: در حال حاضر سودآوری شرکت ها، تعین کننده قیمت سهام است و شرکت های دانش بنیان می توانند با افزایش بهره وری و مدیریت مالی دانش محور، سودآوری بنگاه های اقتصادی را تضمین کنند و در نهایت کل اقتصاد کشور از آن منتفع خواهد شد.
سخنگوی سازمان بورس با بیان اینکه در همه دنیا سرمایه از طریق دانش افزایش پیدا می کند گفت: اگر بنگاه های اقتصادی نتوانند با این شرایط تطبیق پیدا کنند قطعاً با چالش روبه رو می شوند و بنابر این توجه به شرکت های دانش بنیان امری ضروری است.
رییس سازمان بورس ادامه داد: تا کنون 5 گردهمایی تخصصی، با کمک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شده و همچنین حضور صندوق های جسورانه در بازار سرمایه تسهیل شده است و حضور شرکت های کوچک و متوسط در بازار سرمایه نیز نشان دهنده توجه ما به این موضوع است.
دکتر محمدی در پایان از همه فعالان بازار سرمایه خواست به توسعه شرکت های دانش بنیان کمک کنند و تأکید کرد: سازمان بورس هیچ کمکی را از شرکت های دانش محور دریغ نمی کند و این موضوع را وظیفه خود می داند.