صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

مولاوردی:

حوزه زنان دردولت یازدهم از برخی عملکردهای تکراری نجات یافت

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده گفت: طی فعالیت دولت یازدهم در سه عرصه ارتقای اعتماد به نفس زنان، اعتماد نظام به زنان....
 و اعتماد زنان به برنامه های دولت و نظام موفق عمل کردیم و حوزه زنان از برخی عملکردهای کلیشه ای و تکراری نجات یافت.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، شهیندخت مولاوردی در همایش گرامیداشت مقام زن که به همت وزارت نفت برگزار شد، با بیان اینکه معمولا دولتها در دور اول خدمت خود، به ریل گذاری مسیر تحقق اهداف و برنامه هایشان می پردازند، اظهارداشت: البته دور اول این دولت ،همزمان به آوار برداری و ریل گذاری صرف شد و در دوره دوم شرایط برای تحقق وعده ها و برنامه ها فراهم است و امیدواریم در دولت دوازدهم با بستری که فراهم شده، بسیاری از برنامه ها و اهداف زمینه تحقق بیابند.
وی با اشاره به تکرار زادروز حضرت فاطمه زهرا (س) در آغاز و پایان سال 95، این موضوع را فرصت مغتنمی برای تبیین ابعاد شخصیتی آن حضرت و فرصتی برای تبیین عملکردها ، دستاوردها و تشریح چالشها و موانعی دانست که بر سر تحقق وضعیت مطلوب در حوزه زنان وجود داشته است.
معاون امور زنان و خانواده رییس جمهوری افزود: تقارن این ایام با ماههای پایانی دولت یازدهم فرصتی برای ارائه گزارش عملکرد مجموعه دولت در حوزه زنان است. معاونت امور زنان و خانواده قطعا بدون هماهنگی و همکاری دستگاههای اجرایی در سطح کشور و استانها نمی توانست برنامه های خود را به پیش ببرد و لذا با مدیریت و هماهنگی ظرفیت های ملی و منطقه ای، دولتی و غیردولتی توانستم مجموعه برنامه های خودمان را به پیش ببریم.
وی برنامه ها و اهداف اجتماعی را عموما زمان بر و نیازمند وقت و دقت و حوصله در اجرا دانست و تصریح کرد: آنچه در دوره دولت یازدهم در حوزه زنان اتفاق افتاد ، به هیچ وجه قابل چشم پوشی نیست. به عنوان مثال در همین وزارت نفت، با حمایت مهندس زنگنه و به همت سرکار خانم تندگویان، حرکتی پایه گذاری شد تا حوزه زنان این وزارتخانه از عملکردهای کلیشه ای نجات یابد و گام های مهمی در راستای شناسایی و رفع تبعیض های جنسیتی و چالش های فرا روی زنان در محیط های کاری بردارند.
معاون امور زنان و خانواده رییس جمهوری با بیان اینکه در دولت تدبیر و امید در حوزه زنان سعی کردیم اعتماد را در سه حوزه تقویت کنیم، در تشریح این حوزه ها گفت: اول سعی کردیم اعتماد به نفس و خودباوری زنان را ارتقا دهیم تا زنان باور کنند می توانند مسئولیتهایی را که به آنها محول می شود، با خیال راحت پذیرفته و ایفا کنند. همچنین سعی کردیم اعتماد به شایستگی ها و صلاحیتهای زنان را در جامعه نهادینه کنیم که امروز شاهدیم این اعتماد شکل گرفته است. امروز با حضور زنان در مناصب مهم مدیریتی در دستگاهها و نهادهای مختلف شاهد تغییر نگرشها به صلاحیتهای زنان هستیم.
مولاوردی اضافه کرد: تا زمانی که زنان در مراکز و مناصب تصمیم سازی و تصمیم گیری قرار نگیرند، نمی توان انتظار داشت، رفع چالشهای مهم حوزه زنان در عرصه های مختلف در دستور کار قرار گیرد. حضور زنان در مراکز تصمیم سازی و تصمیم گیری منجر به رفع این چالشها خواهد شد و امیدواریم همه وزارتخانه ها و دستگاههای اجرایی به این مساله که مورد تاکید رییس جمهوری نیز بوده است، بیش از پیش توجه کنند.
وی ارتقای اعتماد زنان به دولت و برنامه های در دستور کار را سومین عرصه تلاش معاونت امور زنان و خانواده برای ارتقای اعتماد دانست و اظهار داشت: تلاش کردیم زنان باور کنند که برنامه های ارائه شده از سوی دولت و نظام می تواند منافع آنها را تامین کند، پس لازم است به اجرای آنها کمک کنند.
معاون امور زنان و خانواده رییس جمهوری با اشاره به تقارن این روزها با روز جهانی زن تصریح کرد: به نظر می رسد این تقارن فرصت مناسبی است برای اعلام همبستگی با زنان دنیا و اینکه ما در مباحثی دردهای مشترک داریم و می توانیم در مسیر رفع این آلام متحد باشیم. در شرایطی که دنیا به سمت نفرت پراکنی و خشونت بیشتر در حال حرکت است و اولین و اصلی ترین قربانیان این افراطی گری ها زنان و کودکان هستند، این اتحاد بیش از پیش آثار خودش را نشان می دهد.
مولاوردی خاطرنشان کرد: شصت و یکمین کمیسیون مقام زن با موضوع توانمندسازی زنان در جهان در حال تغییر در عرصه کار و اشتغال در روزهای آتی برگزار خواهد شد. دهه آینده، دهه بهره گیری از تکنولوژی های نوین خواهد بود. با توجه به تخصصی بودن این عرصه و نرخ بالای دانش آموختگی زنان در جامعه ما، پیش بینی می شود چندان در این عرصه با عدم برابری در بازار کار ایران مواجه نباشیم و چشم انداز مثبتی برای کارآفرینی زنان در این عرصه وجود دارد که امیدواریم در فضای پسابرجام و چشم انداز روشن تعاملات فناورانه، شاهد بازی برد - برد در این عرصه باشیم.
وی به ابلاع سیاستهای کلی خانواده در سال 95 نیز اشاره کرد و گفت: در این زمینه تقسیم کار ملی شده و منتظر دریافت برنامه های دستگاههای همکار هستیم تا بررسی و تصویب شوند و بتوانیم با همکاری همه دستگاهها در تحقق 16 بند این سیاستها، قدمهای بلندی برداریم.
معاون امور زنان و خانواده همچنین با اشاره به مورد توجه قرار گرفتن موضوع آسیب های اجتماعی در سال 95 در عالی ترین سطح نظام، اظهارامیدواری کرد، با مجموعه اقدامات و تدابیر اتخاذ شده و توجه همه نهادهای نظام، شاهد کنترل و کاهش این آسیب ها باشیم.
مولاوردی با بیان اینکه باوجود گذشت قرنها از میلاد حضرت زهرا (س)، هنوز از کتاب زندگی کوتاه ولی پربار آن حضرت درسهای ناگفته زیادی باقی مانده است، گفت: هرچند که شناخت موجود از حضرت فاطمه (س) اجمالی و ناقص است و به هیچ وجه جامع و همه جانبه نیست، ولی همچنان ایشان برای همه نسلها و عصرها الگو هستند.
وی ادامه داد: هنوز فاطمه شناسی را دغدغه خودمان می دانیم؛ آنچنان که بوده، نه آنچنان که ما یا بعضی ها می پسندند و به ما ارائه می دهند. الگوی منطقی و صحیح از ایشان آن است بتوانیم به تمام مسوولیت ، نقشها و ابعاد شخصیتی آن حضرت توجه کنیم نه اینکه برخی نقشهای ایشان را در سایه بقیه قرار دهیم.
معاون امور زنان و خانواده رییس جمهوری تصریح کرد: هر فرهنگی الگوهایی دارد که در زمینه های مختلف ملی و دینی برای جامعه هویت ساز و الهام بخش است. ما هم الگوهای فراوانی داریم، اما اینکه چرا تاکنون از این ظرفیتها به درستی بهره مند نشدیم و با دست خودمان جوانان جامعه را به تقلید از شخصیتهای وارداتی سوق دادیم و هویت جوانان را مورد خدشه قرار دادیم، سوالاتی است که باید جواب داده شود.
وی به ذکر نمونه هایی از برداشت های سطحی در ارائه شخصیت و جایگاه واقعی حضرت فاطمه (س) خاطرنشان کرد: به نظر می رسد می توانیم با شناخت درست ویژگی ها و شخصیت حضرت فاطمه (س) الگویی کامل از ایشان ارائه کنیم