صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور گفت:

لزوم اخذ مجوز کسب و کارهای اینترنتی از سازمان نظام صنفی رایانه‌ای

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور گفت: طبق قانون، کسب و کارهای اینترنتی باید از سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، مجوز فعالیت بگیرند.
به گزارش کسب و کار نیوز و به نقل از مهر، ناصر علی سعادت با اشاره به موضوع تعیین تکلیف کسب و کارهای اینترنتی در کشور و طرح تشکیل اتحادیه جدید برای این کسب و کارها که از سوی دولت مطرح شد، اظهار داشت: طبق ماده ۸۷ قانون نظام صنفی رایانه ای، فعالیت کسب و کارها در فضای مجازی تصریح شده است و این قانون شامل اصنافی است که در حوزه کسب و کارهای اینترنتی فعالیت دارند. بر این اساس مطابق با قانون، ایجاد اتحادیه برای این کسب و کارها قابل اجرا نیست و این کسب و کارها باید از سازمان نظام صنفی رایانه‌ای مجوز بگیرند.
وی با تاکید براینکه طرح وزارت ارتباطات و چند وزارتخانه دیگر برای تشکیل اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی از نظر قوانین کشور، امکان اجرا ندارد، افزود: ۲ نوع کسب و کار با فناوری اطلاعات مرتبط هستند که نخست مربوط به کسب و کارهایی می شوند که از گذشته وجود داشته و اکنون با ابزار فناوری اطلاعات به روز شده اند و دوم کسب و کارهایی هستند که از اساس در فضای مجازی شکل گرفته اند.
سعادت گفت: در چهارچوب قانون نوع دوم کسب و کارها باید از سازمان نظام صنفی رایانه‌ها مجوز بگیرند و این موضوع نیاز به قانون جدید ندارد و تنها نیازمند بهبود در آیین‌نامه‌های موجود است. درهمین حال طبق قانون، تمامی فعالان صنعت IT پیش از انتخاب رسته کاری، باید از سازمان نظام صنفی رایانه‌ای مجوز بگیرند.
رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور افزود: آنهایی که به دنبال تشکیل اتحادیه جدید در حوزه دیجیتال هستند، باید بدانند که نمی‌توان برای هر نوآوری یک اتحادیه تاسیس کرد، علاوه بر اینکه طبق قوانین اتحادیه، اینجا هم مانند اتحادیه فرش یا بستنی محصول محور است.
زمان برگزاری الکامپ تغییر کرد
سعادت همچنین از تغییر زمان برگزاری نمایشگاه الکامپ سال ۹۶ از پاییز به تابستان خبر داد و گفت: درباره نمایشگاه الکامپ چند دغدغه از جمله برگزار کننده، همزمانی با نمایشگاه پژوهش، زمان برگزاری در پاییز و ترافیک نمایشگاه مطرح بود که با هماهنگی صورت گرفته مقرر شد نمایشگاه الکامپ ۹۶ در تاریخ ۳۰ تیر تا ۲ مرداد برگزار شود تا تمام این مشکلات از بین برود.
وی توضیح داد: نمایشگاه الکامپ رتبه یک ترافیک در نمایشگاه‌ها را داشته و اولین برف هر سال با نمایشگاه الکامپ آغاز می‌شد که علاوه بر این، همزمانی برگزاری نمایشگاه‌های پژوهش و الکامپ امکان اختصاص متراژ کافی به علاقه مندان شرکت در الکامپ را نمی‌داد.
سعادت درباره ادغام الکامپ و تلکام نیز گفت: ۳ روز پیش صورتجلسه‌ای بین شرکت سهامی نمایشگاه‌ها، نمایندگان وزارت ارتباطات، مجری تلکام و برگزار کننده الکامپ امضاء شد که با توافق همه حاضران، ادغام ۲ نمایشگاه الکامپ و تلکام در سال ۹۷ قطعی شد، اما در سال ۹۶ به دلیل اینکه تلکام ۲۷ مهرماه برگزار می‌شود و زمان برگزاری آن دیرتر از الکامپ است اگر مجری تلکام بتواند به الکامپ برساند امکان برگزاری ۲ نمایشگاه در کنار هم وجود دارد.