چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

در راستای بهره مندی از ارزش شخصی سازی خدمات؛

پنج راه برای افزایش درآمد از طریق سفارشی سازی خدمات را بدانید

بسیاری از کسب و کارها به ارزش شخصی سازی خدمات به صورت فرد به فرد پی برده اند و از مزایای آن بهره مند می شوند.
به گزارش کسب و کار نیوز و به نقل از دنیای سفر، همان طور که روز به روز شاهد پیشرفت و بهبود اوضاع صنعت گردشگری در دنیا هستیم و آژانس های مسافرتی و شرکت های گردشگری انواع بهتر و جذاب تری از سفرها و خدمات را به مشتریان ارائه می کنند، متخصصان عرصه تکنولوژی و کسانی که به خوبی این فناوری را در صنعت پیاده کرده اند نیز در حال شکل دادن محصولات و خدمات جدید هستند.
در صنعت گردشگری و شرکت ها و مجموعه های وابسته، مدیران و بخش های بازاریابی و درآمد، همواره تحت فشار کاری زیادتری نسبت به دیگر بخش ها هستند؛ چرا که باید بتوانند با کمترین هزینه بیشترین درآمد را نصیب مجموعه متبوع خود کنند. از این رو، تعدادی از آژانس های مسافرتی و شرکت های گردشگری به منظور حرکت در مسیر درست و یادگیری از فضاهای فروش آنلاین، بهترین نمونه های موردی از بازاریابی دیجیتال برای مشتریان را از شرکت هایی مانند آمازون که بیشترین ارتباط با مشتری را در فضاهای آنلاین داشته اند، دریافت می کنند تا بتوانند بهترین نتایج را در عین کمترین هزینه کرد داشته باشند.
تجارت الکترونیک امروز در دنیا تحت تاثیر تکنولوژی هایی قرار دارد که به سرعت به سمت شخصی سازی شدن پیش می روند و به شکلی طراحی می شوند که بتوانند مشتری را با کمترین هزینه و به بهترین شکل ممکن با محصول و خدمت طراحی شده منطبق سازند.  این موضوع و تکنولوژی های شخصی و سفارشی سازی شده نه تنها می توانند ارزش و امکانات بیشتری را در اختیار مشتری قرار دهند بلکه با این کار رضایت نسبی خوبی را در مشتری ایجاد می کنند و به این جمله نزدیک شوند که «مشتری شادتر مشتری بهتری است.» البته کسب و کارها طبق معمول در اجرای چنین سیستمی یک ریسک را متقبل می شوند که طبیعتا کسانی که ارزش این ریسک را درک می کنند و می توانند از عهده آن برآیند، در مسیر استفاده از تکنولوژی موفق تر خواهند بود. مسیر شخصی سازی می تواند پرهزینه و پرریسک باشد، اما در عین حال انتخاب های زیادی را در اختیار افراد قرار می دهد. همچنین تجربه نشان داده که استفاده از چنین سرویس هایی قطعا مشتریان و خریدها را افزایش خواهد داد.
نتایج برخی تحقیقات نشان داده تنها 10 درصد تغییر در تجربه مشتری در یکی از خطوط هواپیمایی، منجر به افزایش 600 میلیون دلاری در فروش بلیت شده است. بسیاری از کسب و کارها به ارزش شخصی سازی خدمات به صورت فرد به فرد پی برده اند و از مزایای آن بهره مند می شوند، اما نکته ای که باید به آن توجه داشت این است که سفارشی سازی به این نحو بسیار سخت تر از چیزی است که به نظر می رسد. با این حال، بسیاری از برندهای معروف دنیا در صنعت گردشگری، سرمایه گذاری خود را روی شناخت مشتری قرار داده  و به این نکته بسیار مهم دست یافته اند که شناخت مشتری بهترین سرمایه گذاری برای استفاده در آینده است.
بعد از اینکه به اهمیت این شناخت پی بردیم باید بدانیم که سفارشی سازی خدمات از سوی مشتریان به این معناست که میلیون ها مشتری با سلایق و علایق گوناگون، میلیون ها مسیر و سرویس سفارشی شده برای خود را طراحی و درخواست خواهند کرد و این در حقیقت مساله بزرگ بعدی است. طبق گزارش ها، سال 2017 سال شکوفایی ابزارهای طراحی شده برای مشتری به منظور سفارشی کردن درخواست های خود خواهد بود؛ بنابراین باید به راه های ارتباطی با مشتری، شخصیت های متفاوت و ایده های مختلف فکر کرد تا بتوان با شناخت درست از این مسیر ابزارهای بهتری را ساخت. در کنار این مسائل شناختی نکته مهم دیگری هست که باید حتما به آن توجه کافی داشت و آن شناخت اهداف خود کسب و کار است. به عبارت دیگر، تا نتوانیم ترسیم خوبی از اهداف داشته باشیم و منابعی را که در اختیار داریم بشناسیم، نمی توانیم در طراحی ابزاری مناسب برای مشتریان به موفقیت دست یابیم. در کنار این دو نکته مهم، باید به پنج کلید اصلی دیگر در افزایش درآمد از طریق سفارشی سازی توجه جدی داشته باشیم، زیرا بدون این توجه چینش درستی از منابع در کنار هم نخواهیم داشت. این پنج نکته به صورت خلاصه عبارتند از:
از مشوق های خرید و نیز فروش متقابل محصولات همکاران در همه زمان ها استفاده کنید.
هر محصولی مشتری خودش را دارد؛ پس محصولات متنوعی طراحی کنید.
انتخاب های بیشتری را در اختیار مخاطب قرار دهید. انتخاب های بیشتر به معنی سود و بهره مندی بیشتر است.
راه انتخاب راحت را برای همه طراحی کنید.
هزینه ها را پایین نگه دارید.
دنیای گردشگری به سمت سفارشی شدن پیش می رود و در این مسیر باید فراز و نشیب ها و موانع را به خوبی رصد کرد تا بتوان به موفقیت مورد نظر دست یافت لذا شناخت منابع و شناخت مشتریان دو بال اصلی موفقیت در این مسیر خواهند بود.