صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

مشاور اقتصادی رئیس جمهوری گفت:

اشتغال آفرینی، رشد اقتصادی و کاهش تورم، سه شاخص منحصر به فرد اقتصاد ایران در سال 95

مشاور اقتصادی رئیس جمهوری با اشاره به اینکه اگر اقتصاد سال 95 از نظر شاخص‌های اصلی اقتصاد کلان مورد ارزیابی قرار گیرد، شاخص‌های....
منحصر بفردی را نشان می‌دهد،
مشاور اقتصادی رئیس جمهوری با اشاره به اینکه اگر اقتصاد سال 95 از نظر شاخص‌های اصلی اقتصاد کلان مورد ارزیابی قرار گیرد، شاخص‌های منحصر بفردی را نشان می‌دهد، گفت: رشد اقتصادی بالای هفت درصد، تک رقمی شدن نرخ تورم و میزان ایجاد اشتغال که یک رکورد را نشان می‌دهد، هر سه تصویری جذاب از اقتصاد کشور در سال 95 را نشان می‌دهد.
اشتغال آفرینی، رشد اقتصادی و کاهش تورم، سه شاخص منحصر به فرد اقتصاد ایران در سال 95
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از  ایرنا، مسعود نیلی شامگاه شنبه در نشست «چشم انداز اقتصاد ایران در سال 96» اضافه کرد: با کاهش نرخ تورم در سالهای 1392 به بعد، ثبات در اقتصاد کلان کشور حاکم شد.
وی همچنین به کاهش سطح تولید ناخالص داخلی خالی شدن ظرفیت واحدهای صنعتی اشاره کرد و گفت: با فعال شدن ظرفیت های خالی، تولید ناخالص داخلی افزایش پیدا کرد؛ این در شرایطی رخ داد که سرمایه گذاری قابل توجهی در اقتصاد کلان انجام نشد.
نیلی، بخشی از این رویدادها را دستاورد اجرایی شدن برجام دانست و گفت: اجرایی شدن برجام ازطرفی دسترسی به بازار‌های جهانی را گسترش داد و از طرفی دیگر به افزایش صادرات غیرنفتی انجامید.
مشاور رئیس جمهوری اضافه کرد: پارسال بدترین شرایط در صادرات نفت را پشت سر گذاشتم و کل صادرات نفت کشور 24 میلیارد دلار بود؛ پارسال هم میزان صادرات کم شد و هم قیمت نفت به شدت کاهش یافت اما صنعت نفت خود را در دوران پسابرجام آماده کرد و توانست در زمینه افزایش صادرات نفت اقدامات خوبی را انجام دهد .
نیلی در بخش دیگری از سخنان خود به افزایش تعداد متقاضیان ورود به بازار کار اشاره کرد و گفت: متوسط ورود سالانه به بازار کار ما تا پاییز 1393 کمتر از 60 هزار نفر بوده اما از پاییز 93 ، به تفکیک هر فصل نسبت به مدت مشابه سال قبل ورود متقاضی به بازار کار به طور متوسط یک میلیون و 70 هزار نفر بود و در فصل اول و دوم سال 1395، متقاضی شغل به بازار کار یک میلیون و 200 هزار نفر بوده است.
وی افزود: به دنبال این تغییر تعداد متقاضیان برای ورود به بازار کار، امسال 500 هزار نفر به تعداد بیکاران اضافه شد؛ این در حالی است که در این دوره زمانی 700 هزار فرصت شغلی ایجاد شد.
مشاور اقتصادی رئیس جمهوری در بخش دیگر سخنان خود به گزارش بانک مرکزی در مورد ارزش افزوده بخش نفت در سال 95 اشاره کرد و گفت: بخش نفت در سال آینده می‌تواند به رشد ناخالص داخلی کمک کند اما این رشد محدود به حدود چهار درصد خواهد بود.
نیلی گفت: مقدار زیادی از رشد اقتصادی سال 95 تحت تأثیر سیاست گذاری در سیاست خارجی بود اما رشد اقتصادی سال 96 تابع کیفیت سیاست گذاری است.
وی به انتخابات ریاست جمهوری سال آینده ایران و تحولات اخیر آمریکا اشاره کرد و گفت: در شرایطی که عدم قطعیت ها آثاری مثبت بر اقتصاد ندارد، ما در سال آینده با 2 عدم قطعیت روبرو هستیم؛ به پایان رسیدن کار دولت یازدهم و شروع به کار دولت دوازدهم عدم قطعیت اول و تحولات ناشناخته دولت جدید آمریکا هم عدم قطعیت دوم است.