صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

مسعود مهاجر

تصمیماتی که حمل‌ونقل عمومی را تضعیف می‌کند

در آخرین ماه سال 95 تصمیماتی در حوزه حمل‌ونقل تهران و قیمت سوخت یکی در شورای شهر و دیگری در مجلس گرفته شد....
سرمقاله 
 که نفع چندانی برای این حوزه ندارد و چه‌بسا که موجب تضعیف حمل‌ونقل شهری نیز شود. 
تصمیمی که شورای شهر تهران اتخاذ کرد، این بود که در سال آینده قیمت بلیت مترو 14 درصد افزایش یابد و با اینکه پیشنهاد شهرداری مبنی بر افزایش 50 درصدی هم با بودجه مردم تناسبی نداشت اما افزایش 14 درصدی هم نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای توسعه‌ای مترو باشد. توسعه مترو فوری‌ترین و مهم‌ترین نیاز حمل‌ونقلی تهران است و دولت، شهرداری و مردم هر یک سهمی در این توسعه دارند. دولت سال‌هاست بنا به بهانه‌ها یا دلایلی سهم خود را نمی‌پردازد. اگر مردم هم سهم خود را در سطح حداقلی نپردازند، شهرداری حتی اگر تمام منابع خود را برای این کار عظیم بسیج کند، باز هم پیشرفت کار از وضع فعلی بهتر نخواهد بود. تصمیم دیگری که در مجلس گرفته شد و به‌ویژه اکثریت نمایندگان فراکسیون به آن پروبال دادند، افزایش نیافتن قیمت بنزین و گازوئیل در سال آینده بود. این تصمیم تبعات اقتصادی پیچیده‌ای دارد که در این مختصر نمی‌گنجد اما یک نکته مهم در این تصمیم هست که تضعیف‌کننده حمل‌ونقل شهری محسوب می‌شود. سال‌هاست که مسئولان و کارشناسان توسعه ناکافی حمل‌ونقل عمومی و جذابیت استفاده از وسیله نقلیه شخصی را علت ترافیک و آلودگی هوا و گرفتاری‌های مرتبط با این دو معضل برمی‌شمارند. علت اصلی جذابیت استفاده از وسیله نقلیه شخصی هم واقعی نبودن نرخ بنزین است. اگر نرخ بنزین در کشور ما واقعی و شناور باشد، مردم خواه‌ناخواه به‌طرف حمل‌ونقل عمومی سوق پیدا می‌کنند و دولت هم چاره‌ای جز توجه بیشتر به این حوزه و پرداخت سهم خود نخواهد داشت.