صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

مدیرکل میراث فرهنگی مازندران:

روح جشن‌های نوروزی در مازندران با سالن‌های همایش سازگار نیست

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت: روح جشن‌های نوروزی در مازندران با سالن‌های همایش سازگار نیست.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، دلاور بزرگ نیا در جمع مدیران استانی و شهرستانی اداره کل میراث فرهنگی مازندران تصریح کرد: گروه‌های آیینی و نمایشی مازندران با برگزاری آداب و رسوم نوروزی و نوروزخوانی در قالب جشن های نوروزگاهی نوید فرا رسیدن بهار را به مازندرانی ها و میهمانان نوروزی خواهند داد.

وی، محور برگزاری این جشن ها را مردم و بازار عنوان کرد و افزود: روح جشن های نوروزی در مازندران با سالن های همایش سازگار نیست. این جشن ها و آیین ها را باید در مراکز پرجمعیت و بازار برپا کرد. شادی های نوروزی را باید عمومی کرد تا مردم با همراهی خود طراوت و نشاط نوروزی را احساس کنند.
مدیرکل میراث فرهنگی مازندران گفت که نوروز در قالب بخشنامه و آمار اداری نمی گنجد.
وی گفت: نباید شادی‌هایمان عمومی و غم‌هایمان خصوصی شود. پیام نوروز ریشه در باورها و اعتقادات مردم دارد و به همین نسبت فعالیت های گردشگری باید رویکرد عمومی داشته باشد.
مدیرکل میراث فرهنگی مازندران در این باره گفت: 12 نمایشگاه صنایع دستی در شهرهای مختلف استان در نوروز برگزار می‌شود. نمایشگاه هایی در ابعاد ملی، منطقهای و استانی که با هدف جای دادن صنایع دستی در خرید های نوروزی برگزار می‌شوند. نمایشگاه های صنایع دستی در مازندران از حیث گردش مالی و فروش در کشور نظیر ندارند و با اقبال گسترده گردشگران روبرو هستند.
بزرگ نیا تصریح کرد: نمایشگاه های نوروزی صنایع دستی مازندران در نوروز 95 با فروش 7 میلیارد و 600 میلیون تومانی مقام نخست کشور را به خود اختصاص دادند. این درآمد و فروش بیانگر نقش گردشگری در رونق اقتصادی استان است. همچنین برای نخستین بار طرح کارگاه گردی صنایع‌دستی برای معرفی تولیدات صنایع‌دستی استان برای مسافران نوروزی اجرا می‌شود.
بزرگ‌نیا با اشاره به انتخاب شهرهای برتر گردشگری در زمینه ارائه خدمات مطلوب به مسافران نوروزی و شاخص‌های تعریف شده از فرمانداران به عنوان روسای ستادهای شهرستانی و دستگاه های عضو ستاد خواست تا در این زمینه اقدامات خود را از هم اکنون مستندسازی و آماده و به دبیرخانه ستاد ارسال کنند.
وی افزود: انجام بازرسی‌ها در طول ایام نوروز و رصد کامل نحوه ارائه خدمات از جمله تمهیداتی است که باعث می‌شود کیفیت مطلوب ارائه خدمات سنجیده شده شود.
بزرگ نیا ادامه داد: راهنمایان گردشگری در نوروز امسال با استقرار در مبادی ورودی شهرها و مراکز تاریخی و گردشگری تعامل خوب با مسافران و گردشگران داشته و از ظرفیت‌های گردشگری شهرستان اطلاعات مفید ارائه دهند.