صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت:

معماری سبز ایده‌ای برای کاهش تاثیر ساخت‌وسازها بر اقلیم

رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور ضمن انتقاد از معماری‌های نوین و تاثیر آن بر اقلیم و طبیعت گفت: باید با محیط زیست مصالحه....
کرد، از جمله راهکارهای کاهش تاثیر ساخت و سازها بر اقلیم، معماری سبز و معماری بومی است.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا ، محمدتقی نظرپور در همایش ملی مدرسه ایرانی ـ‌ معماری ایرانی که در سالن علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد با بیان اینکه فرآیندهای یادگیری در دنیا روبه رشد است گفت: محیط مدارس تاثیر زیادی در یادگیری و شکوفایی خلاقیت دانش آموزان دارند. ایده مدارس بدون دیوار مجازی در سده اخیر در دنیا به سمت واقعی شدن رفته است.
وی افزود: وجود فضاهای باز، انعطاف پذیر و پویا می تواند امکانات برابر یادگیری را برای همه فراهم سازد. این امر روشن است که اقلیم بر معماری بنا اثرگذار است و از سوی دیگر روش زندگی انسان در محیط و طبیعت تغییراتی ایجاد و حضور انسان این تغییرات را بر طبیعت تحمیل می‌کند.
رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با بیان اینکه معماری نوین امروز، تنوع ساخت بناها در اقلیم و مناطق گوناگون را از بین برده است اظهار کرد: بی توجهی به اقلیم و صرفا فراهم کردن آسایش در داخل فضاها باعث می شود طبیعت و اقلیم تحت تاثیر قرار بگیرد که آلودگی هوا و وارونگی از جمله این تاثیرات است و طبیعت و زیست را به خطر انداخته است.
نظرپور ادامه داد: امروز تاثیر ساخت و سازها بر اقلیم از جمله موارد بحث برانگیز است که راهکارهایی برای آن از جمله ایده معماری سبز و معماری بومی مطرح می شود. باید با محیط زیست مصالحه کرد، در این میان توجه به اقلیم و بهره برداری صحیح از منابع طبیعی و صرفه جویی انرژی هم اهمیت دارد.
وی تاکید کرد: هویت بخشی در معماری ایران بر اساس الگوهای ایرانی و اسلامی در سخنان مسئولان بارها مورد تاکید قرار گرفته است.
رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با اشاره به برگزاری همایش مدرسه ایرانی ـ معماری ایرانی که پس از چندسال احیاء شد گفت: توجه ویژه سند به هدایت بخشی مدارس بر اساس الگوی اسلامی ایرانی سازمان را برآن داشت تا اولین گام ها را برای اجرای یکی از زیرنظام های سند بردارد و برای تحقق معماری ایرانی در مدرسه سازی تلاش کند.
نظرپور ادامه داد: از 112 چکیده مقاله ارسالی به دبیرخانه همایش، 91 مقاله مورد پذیرش قرار گرفت. 297 طرح نیز دریافت شد که از این میزان 59 طرح در بخش دانشجویی و 89 طرح در بخش اداری و ستادی و 120 طرح در بخش پروژه‌های شاخص اجرا شده به دبیرخانه واصل شد.