صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

با هدف بررسی دستاوردهای برجام و فرصت های پیش رو؛

کنفرانس ملی برجام و اقتصاد مقاومتی برگزار می شود

کنفرانس ملی برجام و اقتصاد مقاومتی با هدف بررسی دستاوردهای برجام و فرصت های پیش رو در افق اقتصادمقاومتی امروز – سه شنبه- گشایش می یابد.
به گزارش کسب و کار نیوز و به نقل از ایرنا، دبیر کنفرانس ملی اقتصاد مقاومتی و برجام در گفت و گو  اظهار داشت: در این کنفرانس که از امروز تا چهارشنبه آینده برپا است تلاش می شود با بررسی علمی و تحلیل منصفانه به چند سوال اساسی پاسخ داده شود که کشور قبل از برجام در چه وضعیتی قرار داشته و اگر در همان روند قبل از توافق هسته ای بودیم اکنون در چه وضعیتی ممکن بود قرار داشته باشیم.
ضیاء صبوری از دیگر محورهای این کنفرانس را بررسی دستاوردهای برجام در حوزه های مختلف ذکر کرد و ادامه داد: همچنین این موضوع بررسی خواهد شد که برجام چه چالش های سیاسی و اقتصادی را از پیش روی کشور برداشته و برای تداوم این مسیر در آینده با راهبرد اقتصاد مقاومتی و شکستن تحریم های ظالمانه چه کارهایی باید انجام شود، تا با همکاری تمام قوا افق روشنی برای کشور ترسیم کنیم.
وی کمک های علمی و پژوهشی نهادهای دانشگاه و پژوهشی، انجمن های علمی و همکاری دستگاه های اجرایی کشور در این کنفرانس را از ویژگی های برجسته این برنامه ملی عنوان کرد و گفت: دبیرخانه این کنفرانس از همان ابتدای امضای توافق هسته ای راه اندازی شد و همزمان با اجرای برجام شورای سیاستگذاری کنفرانس نیز تشکیل و پس از آن در کنار تشکیل کمیته علمی، ۱۴ کارگروه تخصصی در سطح عالی با حضور شخصیت های علمی دانشگاه ها و مقام های ارشد وزراتخانه ها و دستگاه های اجرایی فعالیت خود را به صورت جدی آغاز کردند.
دبیر کنفرانس ملی برجام و اقتصاد مقاومتی یادآور شد: درادامه این کنفرانس با تکیه بر ظرفیت و استدلال های علمی در مراکز دانشگاهی و پژوهشی و از سوی دیگر با بهره گیری از اطلاعات، داده ها و عملکرد دستگاه های اجرایی در نشست های تخصصی، آثار و ابعاد حقوقی ، سیاسی و اقتصادی و دستاوردها، چالش ها و نقاط ضعف و قوت اطلاعات جمع آوری شده را بررسی و تحلیل می شود.
صبوری خاطرنشان کرد: سخنرانی ها و مقالات در قالب گزارش های واقع بینانه و سیاست های راهبردی به دستگاه های اجرایی کشور ارائه می شود.
وی، حاکمیت و نخبگان، مردم و افکار عمومی و رسانه ها را سه گروه اصلی مخاطبان مورد هدف برگزاری این کنفرانس دانست و افزود: در طول مدت این هم اندیشی، پیش نشست های تخصصی به صورت جداگانه با حضور صاحب نظران دانشگاهی و مقامات ارشد هر دستگاه اجرایی به صورت مستقیم در حوزه های مختلف اعم از انرژی، اقتصاد هسته ای، سرمایه گذاری، اشتغال و کارآفرینی ، دارو، درمان و سلامت، حمل و نقل، اقتصاد مالی، شفافیت اقتصادی، مناطق آزاد ویژه اقتصادی، اقتصادهای دانش بنیان، ارتباطات، کسب و کارهای نوین برگزار می شود.
وی با بیان این که یکی از بخش های مهم این کنفرانس حضور و هم اندیشی فعالان اقتصادی بخش خصوص و تجارت بین المللی با محوریت هر اتاق بازرگانی ایران است، تصریح کرد: این نشست ها در مدت زمان کنفرانس در دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه برگزار می شود.
دبیر کنفرانس ملی برجام و اقتصاد مقاومتی خاطرنشان کرد:مجموعه گزارش کارگروه های چهارده گانه به صورت گزارش جامع راهبردی در روز اختتامیه و در صحن اصلی کنفرانس ملی مطرح، بررسی و جمع بندی می شود به نحوی که این گزارش بتواند در خدمت پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی در کشور قرار گیرد.
صبوری همچنین گفت: سخنرانی ها و مقالات این هم اندیشی ها و نشست های تخصصی نیز به عنوان یکی از نتایج و خروجی های این کنفرانس به صورت کتاب مجموعه مقالات علمی و پژوهشی منتشر خواهد شد.