آموزش عالی از شاخصهای توسعه منابع انسانی است؛
آموزش عالی از شاخصهای توسعه منابع انسانی است؛ در کشور ما هم که درواقع در این زمینه انقلاب شده است و کشور درحال رفتن به سمت توسعه است و به عبارتی مراحل شبهتوسعه را پشتسر میگذارد، مهم است که شاخص توسعه منابع انسانی بالا باشد.
در تمام کشورها اتفاق خوبی است که همه بتوانند فرصتی برابر برای پیوستن به آموزش عالی پیدا کنند به همین دلیل کشور ما هم نشانه توسعه را پشتسر گذاشته و همه بهطور مساوی فرصت پیوستن به آموزش عالی بهویژه در مقطع دکترا یا سایر مقاطع را دارند اما شرایط علمی در مقطع دکترا متفاوت است.
در مقطع دکترا فرد خود باید کار و تحقیق کند تا بتواند دکتری باسواد شود؛ اگر این کار را نکند و نگاهی ارشد به دکترا داشته باشد، دکترا را میگیرد اما در حد آن سواد انباشته ندارد و درنتیجه کار هم برای او پیدا نمیشود از اینرو در توسعه آموزش عالی از آنجایی که در مقطع دکترا تولید انبوه انجام میشود، قیمت تمام شده پایین میآید و درنتیجه دکتری بازار کار بهتری دارد که باسوادتر
است. در چنین شرایطی معمولا دکترهایی بیکارند که به اندازه مقطع دکترا سواد ندارند.
جامعه برای داشتن دکتر باسواد زمان میخواهد چون کشور در حال توسعه است. دانشجویان نباید تصور کنند دولت باید برای آنها کار پیدا کند بلکه خود آنها باید
تلاش کنند. باید وارد فعالیتهای دانشبنیان شوند و از آن طریق خود را به اشتغال و بازار کار وصل کنند. این طبیعت رشد و توسعه است که همه باید فرصت برابر برای ورود به دانشگاه داشته باشند اما آنچه شرایط را برای فارغ التحصیلان دکترا مطلوب خواهد کرد، ایجاد بازار رقابتی برای عرضه دکتر باسواد و نخبه است.
افزایش رقابت، تلاش فارغالتحصیلان برای بالا بردن سطح کیفیت دانستههای علمیشان را نیز بالا میبرد.