صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» گزارش می‌دهد

حمایت میلیاردی از پیام‌رسان‌های بخش خصوصی

معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری از پیام‌رسان‌های داخلی بخش خصوصی که توانسته‌اند...
شایلی قرایی
 با ایجاد سامانه و بستر مناسب در جذب مخاطبان و کاربران ایرانی موفق عمل کنند، حمایت ویژه می‌کند. پرویز کرمی، مشاور معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری اظهار کرد: ستاد توسعه فناوری اطلاعات، ارتباطات و میکروالکترونیک معاونت علمی در نظر دارد به‌منظور توسعه و ارتقای صنعت بومی در بخش سامانه‌های پیام‌رسان داخلی و گسترش کاربری آنها از آن دسته از پیام‌رسان‌های داخلی بخش خصوصی که توانسته‌اند با ایجاد سامانه و بستر مناسب در جذب مخاطبان و کاربران ایرانی به صورت موفق عمل کنند، حمایت ویژه به عمل آورد. مشاور معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت و نقش روزافزون سامانه‌های پیام‌رسان در برقراری و تسهیل ارتباطات بین افراد جامعه و نظر به نقش نوینی که این سامانه‌ها در ایجاد شبکه‌های اجتماعی موثر در سطح جامعه ایفا می‌کنند و همچنین با عنایت به فعالیت‌های ارزنده و قابل‌توجهی که تا به حال تعدادی از شرکت‌ها و مجموعه‌های داخلی در ایجاد پیام‌رسان بومی داشته‌اند، این حمایت‌های بلاعوض در نظر گرفته شده است. کرمی نحوه این حمایت‌ها را در سه بخش عنوان کرد و توضیح داد: به آن دسته از پیام‌رسان‌های داخلی که تعداد کاربران فعال آنان به یک میلیون نفر برسد، یک میلیارد تومان کمک بلاعوض تعلق خواهد گرفت. 
وی گروه دومی که از این حمایت‌ها برخوردار هستند را آن دسته از پیام‌رسان‌های داخلی که تعداد استفاده‌کنندگان آنان از یک به 2 میلیون نفر افزایش یابد عنوان کرد و گفت که یک میلیارد تومان دیگر کمک بلاعوض تعلق می‌گیرد. دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی دیگر گروه موردحمایت این طرح را آن دسته از پیام‌رسان‌های داخلی خواند که تعداد استفاده‌کنندگان فعال آنها از 2 به 5 میلیون نفر افزایش یابد. به این دسته نیز یک میلیارد تومان دیگر کمک بلاعوض تعلق خواهد گرفت. 
وی افزود: ستاد توسعه فناوری اطلاعات، ارتباطات و میکروالکترونیک معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری موضوعاتی از قبیل طراحی‌ها، پیاده‌سازی و زیرساخت‌های فنی را جهت احراز به عنوان پیام‌رسان داخلی بخش خصوصی و بومی مورد بررسی و ارزیابی دقیق قرار می‌دهد. 
حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی برای جذب مخاطب
  امیر خوراکیان، معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی
حمایت از هر پیام‌رسان داخلی که ظرفیت فنی لازم را برای جذب مخاطب و حضور گسترده در جامعه داشته باشد، ضرورت دارد. در برنامه‌هایی که در دستور کار قرار دارد، در بخش سیاست‌ها علاوه بر بحث حفاظت و صیانت از هویت ملی، حفاظت از حقوق شهروندی و حریم خصوصی و سایر محورهای آن، مهم‌ترین بحث بسترسازی برای حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی است. بحث پنجره واحد یکی از اقداماتی است که در این برنامه درنظر گرفته شده و براساس آن یکی از مشکلات این نرم‌افزارها و پیام‌رسان‌های داخلی که نیاز بود برای اخذ مجوز، هماهنگی‌های لازم و در حوزه نظارت‌ها به جاهای مختلف پاسخگو باشند، پیش‌بینی شده تا همه این کارها از طریق یک پنجره واحد صورت گیرد و در نتیجه تمرکز منظم و منسجمی در این ارتباط به وجود آید و به‌طور کلی فرایند اخذ مجوز و نظارت تسهیل شود. 
مساله عرضه خدمات عمومی همچون خدمات دولت الکترونیک توسط این پیام‌رسان‌ها نیز درنظر گرفته شده که البته این موضوع در مرحله‌ای که از امکان سرویس‌دهی میلیونی آنها مطمئن شویم، پیش‌بینی شده است. پیام‌رسان‌های داخلی که در حال حاضر فعال هستند، تجربه‌های خوبی دارند. در چند ماه اخیر در جلسات مشترکی که در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات داشتیم، تلاش شده است به صورت مرحله‌ای و با در نظر گرفتن توانایی‌های آنها ضعف‌های پیام‌رسان‌های داخلی به‌ویژه به لحاظ فنی و زیرساختی برطرف شود. البته برخی هم اگر نمی‌توانند پوشش میلیونی داشته باشند، زمینه فعالیت آنها در حوزه‌های تخصصی و موضوعی‌تر فراهم خواهد شد. 
سنتی‌ترین روش‌ کسب درآمد دریافت آبونمان است
  محسن احتشام، کارشناس حوزه رسانه
در تمام دنیا بر توسعه و گسترش پیام‌رسان‌های داخلی تاکید شده و تمام دولت‌ها بر این عقیده‌اند که می‌توان از این راه درآمدزایی‌های کلان داشت. برای توسعه اپلیکیشن‌های پیام‌رسان در کشور باید الگوها و طرح‌هایی را در دستور کار قرار داد و از آنها درآمدزایی کرد. یکی از سنتی‌ترین روش‌های کسب درآمد دریافت آبونمان در ازای ارائه خدمات است اما با توجه به رقابت بسیار فشرده اپلیکیشن های پیام‌رسان و ارائه سرویس‌ها به صورت مجانی و وجود بسته‌های اپراتورها، پیاده‌سازی این مدل درآمدی کار آسانی نیست. تبلیغات هم راه دیگر درآمدزایی است. 
البته بیشتر اپلیکیشن‌های اصلی پیام‌رسان از شیوه تبلیغات برای کسب درآمد استفاده نمی‌کنند زیرا بر تجربه مشتری تاثیر منفی می‌گذارد. شاید این روش برای دیگر کسب‌و‌‌کارها روش درآمدی بسیار خوبی باشد اما برای اپلیکیشن‌های پیام‌رسان اصلا مناسب نیست. البته این روش تا حدی پیشرفت کرده و 80 درصد درآمد گوگل و قسمت اعظم درآمد فیسبوک را تشکیل می‌دهد. البته این روش بسیار پیچیده‌تر از تبلیغات ساده در برنامه است و ممکن است به شکل‌های مختلفی مانند استیکر، گیم و خریدهای درون‌برنامه‌ای نیز ظاهر شوند. 
با تمام این تفاسیر همچنان دسترسی و استفاده مردم از شبکه‌های پیام‌رسان داخلی درگیر اما و اگرهای متعدد بوده و عملیاتی نشده است اما در هر صورت حتی پس از ایجاد چنین شبکه‌هایی، بحث اقبال مردم مطرح است که این امر ایجاب می‌کند همانطور که‌ پیش از این در صحبت‌های مسئولان نیز تاکید شده، فعالیت شبکه‌های داخلی به گونه‌ای باشد که شرایط آنها کاربران داخل ایران را به استفاده از نمونه‌های داخلی ترغیب کند.
جای خالی نمونه‌های کارآمد داخلی
  آفرین مجتهدی، استاد  دانشگاه
در ایران هم مانند دیگر کشورها استفاده از شبکه‌های پیام‌رسان موبایلی با گسترش روزافزون مواجه شده و تعداد کاربران این شبکه‌ها به‌طور دائم در حال افزایش است اما با وجود دایره گسترده کاربران این شبکه‌ها، همچنان جای نمونه‌های کارآمد داخلی خالی بوده و بازار این بخش به شرکت‌های خارجی واگذار شده است. البته ورود و فعالیت شبکه‌های پیام‌رسان خارجی به ایران هم کار چندان ساده‌ای نبوده و در ابتدا با مخالفت‌های بسیار و مقاومت نهادهای متعدد مواجه شد اما با اصرار دولت و پیگیری‌های صورت‌گرفته در نهایت برخلاف سال‌های گذشته فعالیت برخی شبکه‌ها در ایران استمرار پیدا کرده و به جای فیلتر کردن، قرار بر آن شد که فعالیت این شبکه‌ها حالت مشروط داشته باشد. 
این درحالیست که از ابتدای کار، مسئولان بر لزوم طراحی نمونه‌های کارآمد داخلی تاکید کرده و همواره یادآور می‌شوند که لازم است در این خصوص شبکه‌های توانمند داخلی جایگزین نمونه‌های خارجی شوند اما تا زمان ایجاد نمونه‌های مناسب داخلی، فعالیت شبکه‌های خارجی در چارچوب خطوط قرمز نظام دنبال خواهد شد.