صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

مدیرعامل شــرکت داروسازی نوتک فار در گفتگو با « کسب و کار»:

به دنبال نامی ماندگار بودم

داروسازی نوتِک فار یک شرکت دانش‌بنیان و مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران است و موضوع فعالیت آن...
محمد جوادی قاضیانی
 در زمینه انجام مطالعات بنیادی در زمینه استخراج و تخلیص مواد و فرمولاسیون داروهای با منشا طبیعی و گیاهی و فعالیت‌های تجاری و اقتصادی مرتبط است. این شرکت به‌تازگی شامپو-دارویی تولید کرده است که علاوه بر شستشو‌دهنده بودن خواص دارویی هم دارد.
به گزارش کسب و کار نیوز، سیدصدرالدین نبوی، مدیرعامل این شرکت از پیشینه خود، شرکت نوتک فار و محصول جدیدی که تولید کرده‌اند، می‌گوید. نبوی فارغ‌التحصیل دکترای داروسازی از دانشگاه علوم پزشکی تهران است و از سال 1375 با آشنایی قبلی وارد کار در این عرصه شده است.
   از شروع فعالیت‌تان بگویید. چطور وارد عرصه گیاهان دارویی شدید؟
تا به حال سه شرکت در این زمینه ثبت کرده‌ام و عضو گروه موسس یک کارخانه دارو‌سازی نیز بودم و در کشور‌های امارات و مالزی هم فعالیت‌هایی در این زمینه داشته‌ام. در ابتدا کارم را از دانشگاه شروع کردم و وقتی در حال فارغ‌التحصیلی بودم، تصمیم گرفتم که در زمینه تجارت و تولید دارو‌های گیاهی فعالیت کنم و در زمینه کشت گیاه، جمع‌آوری، واردات و صادرات و تولید فعالیت‌هایم را شروع کردم. 
   شما موفق به تولید شامپو رکوبیزول شده‌اید، مزیت این محصول نسبت به موارد مشابه بازار چیست؟
شرکت نوتک فار یک شرکت دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران است و به صورت تخصصی در زمینه فرمولاسیون و تولید دارو‌های گیاهی و همچنین استخراج و تخلیص مواد فعالیت می‌کند. این شرکت از سال 1390تا به حال 8 داروی گیاهی را فرمولاسیون و به بازار دارویی کشور عرضه کرده است که هر کدام در موارد مصرف‌شان جایگاه ویژه‌ای دارند. شامپو گیاهی رکوبیزول نخستین شامپو-داروی گیاهی ثبت‌شده در کشور است. ما ابتدا در سال 1391 پماد گیاهی رکوبیزول را به بازار عرضه کردیم که در زمینه رفع التهابات و ترمیم زخم‌ها استفاده می‌شد. بازخورد بسیار خوبی به ما داده شد، طوری که متخصصان پوست و مصرف‌کنندگان به ما پیشنهاد کردند که برای التهابات یا زخم‌ها، یک فرم دارویی دیگر بسازیم که در موارد وسیع و برای بیماری‌هایی که کل سطوح بدن را دربر می‌گیرند و در مواضع مو‌دار قابل استفاده باشد. 
از طرفی سال‌ها بود که می‌دیدیم جای یک شامپو برای شستشوی افرادی که دچار زخم نظیر زخم بستر و زخم‌های ناشی از جراحات هستند یا التهاباتی در سطوح وسیعی از بدن دارند یا دچار سوختگی شده‌اند، خالی است تا الان از شامپو بچه که برای این منظور خیلی مناسب نیست، استفاده می‌شده است که کم‌ضررتر باشد؛ ازاینرو فکر کردم و تصمیم به فرمولاسیون و ساخت شامپویی گرفتم که به‌صورت اختصاصی در شستشو و نظافت روزانه سر و بدن افرادی که دچار زخم و التهاب و سوختگی هستند، قابل استفاده باشد و علاوه بر آن فرم دارویی موردنظر ما در درمان این موارد نیز باشد. یعنی فکر ما در نوتک فار این بود که ما باید دارویی بسازیم که هم شستشو‌کننده برای این موارد و هم درمان‌کننده باشد. در واقع یک کار ویژه انجام دادیم و این شامپو را ساختیم. فرمولاسیون این شامپو یک سال و نیم به طول انجامید. برای اینکه ما آمدیم یک و  معادله چند مجهولی را طرح کردیم و گفتیم که شامپویی باشد که خواص دارویی داشته و برای نواحی مودار قابل استفاده باشد، همچنین شستشو‌دهنده و تمیز‌کننده سر و بدن هم باشد و در همه سنین و تمام پوست‌ها ازجمله پوست‌های خیلی حساس هم قابل استفاده باشد و همچنین افراد سالم نیز بتوانند آن را به صورت روزانه جهت شستشو استفاده کنند. این معادله را حل کردیم و فرمولاسیون موردنظر به خوبی به انجام رسید و شامپو رکوبیزول ساخته شد. این شامپو ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد و قابل استفاده برای نوزادان نیز هست و به عنوان یک شستشو‌دهنده مناسب در مواقع التهاب و زخم‌ها کاربرد دارد که علاوه بر شستشو قابلیت درمان نیز دارد و در ضمن مشابه آن هم وجود ندارد. 
این شامپو-دارو در جشنواره ملی گیاهان دارویی و فرآورده‌های طبیعی کشور در شهریور ماه 1395 که توسط معاونت علم و فناوری ریاست‌جمهوری برگزار شد، از بین کل محصولات دانش‌بنیان کشور در دو سال اخیر به عنوان محصول نمونه انتخاب شد. این شامپو در واقع یک نیاز مبرم از جامعه را حل می‌کند و دارویی ویژه محسوب می‌شود. 
   چطور سرمایه لازم برای تولید محصول را تامین کردید و آیا مشکلی در این زمینه نداشتید؟
سرمایه بسیار زیادی برای تولید این شامپو-دارو لازم بود و همه کار را تاکنون با استفاده از سرمایه شخصی پیش بردیم و هیچ کمکی از هیچ جایی نگرفتیم. 
پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در حال حاضر یک وام کارگشایی به ما پیشنهاد کرده‌، البته مبلغ آن برای کار ما کم است و اگر وام‌های دیگری هم وجود داشته باشد، ما از آنها استفاده نکرده‌ایم. البته در زمینه فراهم کردن امکانات و محل فعالیت در مجموع تسهیلاتی را فراهم کرده است که ویژگی‌هایی نسبت به محل‌های کار بیرون از پارک دارد و همین‌طور تمهیداتی را برای شرکت‌ها فراهم کرده تا برای اخذ ضمانتنامه کمتر مشکل داشته باشند.
   بازار این محصول را چطور پیش‌بینی می‌کنید؟ به نظرتان این محصول می‌تواند درآمدزایی خوبی داشته باشد؟
با توجه به عدم‌وجود مشابه آن ما باید بازار‌سازی کنیم و محصول را به مشتریان بشناسانیم. بعد از آن این محصول می‌تواند از بازار بزرگی برخوردار شود، چرا که یک نیاز واقعی در جامعه است و تا الان شامپویی که افراد دارای زخم یا التهابات به صورت اختصاصی از آن استفاده کنند، وجود نداشته است. 
آن چیزی که برای ما خیلی مهم بوده، این است که کسانی که زخم‌ها و التهابات منتشر در سر و بدن دارند، از این شامپو استفاده کنند تا هم یک شستشودهنده مناسب داشته و هم درمان شوند و در واقع مشکلی از این افراد حل شود. همان‌طور که با پماد این محصول هم نمونه‌های فراوانی داشته‌ایم که با مصرف آن بهبود یافتند و ما انتظارمان این است که شامپویی که بخش وسیع‌تری از بدن را پوشش می‌دهد، بتواند نتایج بهتری را ایجاد کند و بعد از اثرات مفید آن در درمان و کاهش درد و آلام بیماران، فروش و نتایج مالی محصول است که اهمیت می‌یابد تا بتوانیم شرکت‌مان را از طریق درآمد‌هایی که کسب می‌کنیم، گسترش بدهیم و اشتغالزایی بیشتری هم داشته باشیم. پیش‌بینی من با توجه به منحصربه‌فرد بودن آن و اینکه یک نیاز مبرم را در جامعه برطرف می‌کند، فروش بالاست. 
    برای آینده و توسعه شرکت و محصولات‌تان چه برنامه‌ای دارید؟
ما هدف‌مان این است که داروهای گیاهی ویژه‌ای را به بازار دارویی کشورمان عرضه کنیم و نشان دهیم که داروی گیاهی می‌تواند خیلی باکیفیت و سریع‌الاثر باشد. خداوند مولکول‌هایی را ساخته و آنها را در جسم گیاه قرار داده است که بشر توانایی ساخت این مولکول‌ها را ندارد و همین‌طور اکثر این مولکول‌ها مشابه شیمیایی هم ندارند و ما باید از این ظرفیت در درمان بیماری‌ها استفاده کنیم. هدف‌مان این است که تا می‌توانیم دارو‌های با کیفیت بالا بسازیم و با درآمد و فروش حاصل از آنها شرکت را توسعه دهیم و این شرکت شرکتی باشد که کیفیت محصولاتش نهادینه شود و به کیفیت مشهور باشد، یعنی نام و برند شرکت‌مان نشان از کیفیت محصولات‌مان شود. 
   به صادرات و بازارهای خارجی هم فکر می‌کنید؟
بله، وقتی شرکت بالغ شود و کار‌های اولیه خود را انجام دهیم و سیستم‌مان شکل بگیرد، هدف‌هایی در این زمینه داریم و به بازار‌های خارجی هم وارد خواهیم شد. 
    بیزینس شما چه تعداد اشتغالزایی داشته است و چه تعدادی در روند تولید این محصول صاحب شغل شده‌اند؟
ما در سال 90 وقتی که شروع به کار کردیم 3 نفر بودیم و در حال حاضر70 نفر هستیم که این تعداد پرسنل با تخصص‌های مختلف داروسازی، پزشکی، شیمی، دامپزشکی و رشته‌های مختلف کارشناسی هستند که پیش‌بینی ما این است که تا دو سال آینده تعداد پرسنل شرکت به 200 نفر برسد. 
   خیلی از استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان مشکلات زیادی در ورود به بازار و تجاری‌سازی ایده دارند. بسیاری از آنها در جریان روند تبدیل ایده به محصول و کسب ثروت موفق نمی‌شوند یا بعد از ورود به بازار طی یک مدت کوتاه از بازار حذف می‌شوند؛ شما با این مسائل روبه‌رو نبودید؟ 
من باورم این است که شرکت‌ها ازجمله شرکت نوتک فار باید محصولاتی را به بازار دارویی کشور عرضه کنند (خصوصا در داروسازی گیاهی) که آینده این صنعت را با آن محصولات رقم بزنند، یعنی ما بیاییم مشکلی را با درمان گیاهی در کشور رفع کنیم تا بتوانیم به کمک آن دارو‌های گیاهی را بشناسانیم و بتوانیم آنها را درواقع جا بیندازیم و جایگاه صحیح و موثری برای آن تعریف کنیم. هنوز هم بسیاری از پزشکان در کشور ما با دارو‌های گیاهی بیگانه هستند و به دید دارو‌های شیمیایی به آنها نگاه می‌کنند. مواد موثره گیاهی از روح و به تفسیر بنده خون گیاه استخراج شده و در داروهای گیاهی به کار برده می‌شوند. دارو‌های گیاهی حاوی مولکول‌های پیچیده‌ای از مواد موثره گیاهان دارویی هستند که خداوند در این گیاهان قرار داده است و ما باید با استفاده صحیح از این مواد و فرمولاسیون درست آنها دارو‌هایی را بسازیم که مشابه شیمیایی آنها به‌راحتی قابل ساختن نیست. یک شعر در همان روزی که فرمولاسیون شربت رکولیک به انتها رسید و برای ثبت در سازمان غذا و دارو آماده شد، به ذهنم رسید که این شعر زبان گویای سیاست شرکت ماست: «منم رکولیک، حاصل ماه‌ها تلاش، حاصل فکر و دعا و کار، ‌زاده شدم تا که دردی دوا کنم، تا که لبانی به خنده واکنم، باشد که از خزانه غیبش عطا کند، نیروی اسم دوایش، تاثیر ذکر شفایش یا من اسمه دوا و ذکره شفا.» طرز نگرش پرسنل شرکت ما نیز به این منوال است که اولویت اول با بیماران و ساخت داروهایی است که دردی از مریض‌ها دوا کند. اولویت اول ما فروش نیست. 
ما باور داریم که کیفیت محصولات‌مان باید خیلی عالی باشد و برای درمان مردم موثر باشند و بعد از آن به درآمد و فروش فکر می‌کنیم. اگر دارویی 40-30 درصد تاثیر‌پذیری داشته باشد، معمولا مناسب برای عرضه است در صورتی که محصولات ما را 80-70 درصد افرادی که از محصولات ما استفاده می‌کنند راضی هستند و تاثیرات‌شان را دیده‌اند. مطمئن هستم شامپو رکوبیزول طوری خواهد شد که همه جا اسمش را خواهید شنید، چنانچه محصولات دیگر ما هریک در جای خود موثر واقع شده‌اند و مورد استفاده هستند. مدتی قبل آقایی به دفتر ما مراجعه کرد و گفت من 10 سال است که به خاطر نفخ و سوءهاضمه و التهابات روده‌ای که داشتم نمی‌توانستم درست غذا بخورم، ولی با مصرف شربت رکولیک شما دوباره از غذا خوردن لذت می‌برم و به حالت عادی بازگشته‌ام. ما به اینطور موفقیت‌ها افتخار می‌کنیم. من خودم راه‌های درآمدی بهتری را داشتم و نیازی هم به تاسیس شرکتی اینچنینی نداشتم، ولی دوست داشتم بیایم و شرکتی را بسازم که نامش ماندگار شود و ان‌شاء‌ا... این شرکت اینطور خواهد شد.