صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» گزارش می‌دهد

زیان سیل به معادن

سیلابی که طی دو هفته اخیر در برخی استان‌های کشور اتفاق افتاد، در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها، بیشتر به‌عنوان یک واقعه مخرب زیرساخت‌های عمومی مثل جاده‌ها و پل‌ها و شبکه آب و برق و گاز بازتاب پیدا کرد
مجتبی کاوه
سیلابی که طی دو هفته اخیر در برخی استان‌های کشور اتفاق افتاد، در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها، بیشتر به‌عنوان یک واقعه مخرب زیرساخت‌های عمومی مثل جاده‌ها و پل‌ها و شبکه آب و برق و گاز بازتاب پیدا کرد و صدالبته خسارت‌های این سیلاب به بخش کشاورزی نیز مثل همیشه مورد توجه قرار گرفت. آنچه از نظرها پنهان ماند، خسارتی بود که سیل به دیگر بخش‌های مولد کشور از جمله معادن وارد کرد. فعالان و کارشناسان معدنی با بیان خسارت‌های وارد شده از محل سیل به برخی معادن کشور خواستار حمایت جدی دولتمردان و جبران خسارت‌ها هستند. 
زیر آب رفتن تولیدات خام و فرآوری شده و ماشین‌آلات معادن
یک فعال بخش معدن با بیان اینکه بخش معدن از سیل اخیر خسارت شدیدی دیده است، به «کسب‌وکار» می‌گوید: معدنکاران جزو آن دسته از فعالان اقتصادی هستند که ‌وقتی دچار مشکلی می‌شوند، باید تلاش فراوانی کنند تا صدای آنها به مسئولان برسد چون معادن عموما دور از شهرها و در نقاط دورافتاده و صعب‌العبور واقع شده‌اند و اخبار آنها چندان مورد توجه و در دسترس 
رسانه‌ها نیست. هادی گلزار افزود: طی هفته‌های اخیر در پی جاری شدن سیل در برخی استان‌های کشور، بسیاری از معادن خسارات فراوانی را متحمل شده‌اند، به‌گونه‌ای که با زیر آب رفتن معادن و ماشین‌آلات نه‌تنها تمام تولیدات خام و فرآوری شده تخریب شده است، بلکه امکان تداوم فعالیت‌ها تا رفع مشکلات ناشی از سیل هم فراهم نیست. وی در ادامه به خسارت سیل در منطقه سنگان اشاره کرد و افزود: برای مثال در سنگان که به ‌عنوان پایتخت سنگ‌آهن ایران شناخته می‌شود، وقوع سیل خسارات فراوانی را به معادن سنگ‌آهن زده و بزرگ‌ترین تولید‌کننده سنگ‌آهن استان خراسان، از سیل اخیر 20 میلیارد تومان خسارت دیده است. خسارت دیگر معادن این منطقه نیز بسیار قابل توجه است. مدیرعامل سنگ‌آهن احیا سپاهان در پاسخ به این پرسش ‌که چرا اجرای اقدامات بازدارنده برای جلوگیری از وقوع سیل یا کاهش خسارات در این منطقه انجام نشده است، گفت: جاری شدن سیل یک حادثه غیرمترقبه است و ابعاد این سیل به‌حدی بود که نمی‌توان با اقدامات بازدارنده معمول جلوی خسارات را گرفت و اکنون هم خسارت بیش از 20 میلیارد تومانی فعالیت این واحد را تحت‌الشعاع قرارداده است. 
حمایت دولت در این شرایط لازم است
یک عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان سنگ‌آهن نیز با بیان اینکه در بروز اتفاقات و حوادث طبیعی دولت همواره باید در کنار بخش‌های مولد اقتصاد باشد، به «کسب‌وکار» گفت: گزارش‌هایی که از معادن مختلف کشور در استان‌هایی که مورد تاخت‌وتاز سیلاب قرار گرفته‌اند، به‌دست ما رسیده، نشان می‌دهد برخی معادن دچار خسارت‌های هنگفتی شده‌اند و این خسارت در برخی معادن به‌حدی است که ادامه فعالیت آنها را با مشکل مواجه می‌کند. سجاد قرقی افزود: در تعدادی از معادن خسارت سیل موجب به تاخیر افتادن طرح‌های توسعه‌ای شده است که این طرح‌ها در بازپرداخت بدهی‌های این معادن به سیستم بانکی نقش ویژه‌ای دارد و با تاخیر این طرح‌ها عملا امکان بازپرداخت تسهیلات به‌خطر می‌افتد. 
ضمن آنکه برخی از معادن طلب‌های سنگینی از بنگاه‌های نیمه‌دولتی دارند و انتظار می‌رود در شرایطی که این معادن به دلیل سیل دچار مشکل شده‌اند، این بنگاه‌ها نسبت به پرداخت مطالبات آنها مساعدت بیشتری داشته باشند. وی در پایان گفت: انتظار حداقلی معدنکاران از مسئولان این است که در این شرایط به اندازه حمایتی که از سایر بخش‌های اقتصادی کشور به‌عمل می‌آید، از بخش معدن هم حمایت کنند و این کمک می‌تواند با تخصیص تخفیف حقوق دولتی معدنکاران زمینه عبور معدنکاران خسارت‌دیده از بحران فعلی را ایجاد کند.