چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

استاندار قزوین:

جذب گردشگران در ایام نوروز نیازمند برنامه‌ریزی مدیران است

استاندار قزوین تأکید کرد: جذب بیشتر گردشگران و مسافرین در ایام نوروز نیازمند برنامه‌ریزی و همکاری نزدیک مدیران است.فریدون همتی درجلسه ستاد اجرایی خدمات سفر که در مجتمع خدمات بین راهی بافه برگزار شد، اظهار کرد:
استراتژی ما این است که قزوین را از معبر و گذرگاه به مقصد گردشگری تبدیل کنیم که در این مسیر نیازمند همراهی همه دستگاه‌ها، اطلاع‌ رسانی و تبلیغ مناسب و بسترسازی هستیم.
وی تصریح کرد: اگر بتوانیم بخوبی برنامه‌ریزی کرده و ظرفیت‌های خود را معرفی کنیم گردشگران بیشتری وارد استان خواهند شد و در این راستا برای پذیرایی مناسب از میهمانان
باید همه امکانات خود را بسیج کنیم.
همتی خاطرنشان کرد: نقش رسانه‌ها به‌ویژه صدا و سیما در معرفی قزوین بسیار مهم و کلیدی است وامسال باید به گونه‌ای حرکت کنیم که قزوین در شبکه‌های ملی دیده شود تا مردم با ظرفیت‌های گردشگری، طبیعی، تاریخی ما بیشتر آشنا شوند.
استاندار قزوین یادآورشد: یکی از موضوعات مهم توجه به ورودی و خروجی‌های شهر قزوین است که قضاوت مردم را بدنبال دارد لذا باید با کمک راه و شهرسازی و شهرداری‌ها برای زیباسازی و مناسب‌سازی ورودی‌ها اقدام لازم صورت گیرد.
همتی تصریح کرد: پاکسازی مسیرها و معابر شهری مناطق مورد توجه مسافران باید بخوبی زیباسازی و پاکسازی شود و ساماندهی پسماندها هم مورد توجه بیشتری قرار گیرد.
وی اضافه کرد: از فرمانداران انتظار داریم با خلاقیت و ابتکار برای پذیرایی از مسافران برنامه مدونی داشته باشند و زمینه بازدید و اقامت مسافران نوروزی را در شهرهای خود فراهم کنند.
استاندار گفت: خوشبختانه با کمک بخش خصوصی ظرفیت‌های بسیار خوبی برای رفاه مسافران و اشتغالزایی و خدمت به مردم هم فراهم شده و ما نیز برای حمایت از این بخش آمادگی داریم همراهی لازم را درایجاد فروشگاه‌های صنایع دستی و سوغات در کنار مجتمع‌ها داشته باشیم.
وی اضافه کرد: باید سوغات و هنرهای سنتی قزوین در همه مراکز پذیرایی و بازارچه‌های نوروزی عرضه شود تا تبلیغی برای صنعتگران هم باشد.
همتی همچنین ازمدیرعامل پخش فرآورده‌های نفتی استان خواست نسبت به سوخت رسانی مناسب به جایگاه‌ها و ساماندهی این مراکز اقدام لازم را انجام دهند.
استاندار قزوین ادامه داد: شهرداری قزوین و میراث فرهنگی باید در ایام نوروز به منظور خدمت‌رسانی بهتربه  مردم،گردشگران و مسافرین دست در دست داشته باشند و همکاری‌ها را بیشتر و نزدیک تر کنند.
استاندار برای ایجاد هتل آپارتمان در برخی مناطق شهر قزوین برای کمک به اقامت گردشگران و مسافران نوروزی اعلام آمادگی کرد.
در ابتدای این جلسه حضرتی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین در گزارشی اظهار کرد: برگزاری مراسم دیدار با استاندار در عالی قاپو، برگزاری
مراسم نوروزگاه، مراسم تحویل سال در زیارتگاه‌ها و امامزاده‌ها، نوروزگاه‌ها در فضاهای باز، از برنامه‌های پیش‌بینی شده در ایام نوروز است.
حضرتی یادآورشد: نصب ۱۱۰ عدد تابلو با موضوعات مربوط به نوروز در دولتخانه صفوی، آیین نمایش نوروزی، نوروز خوانی، میر نوروزی، رسم های آئینی قبل از نوروز، خانه تکانی، زیارت قبور، مدیریت چهارشنبه سوری، مرور ادبیات شفاهی، مراسم لالایی با استفاده ازهنرمندان محلی باعنوان نغمه‌های صلح، جشنواره سفره و غذاهای نوروزی، در ایام نوروز امسال تدارک دیده شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین افزود: در سال ۹۳ تعداد بازدیدکننده‌ها از بناهای تاریخی استان یک میلیون و ۳۱۳ هزار نفر بود که این تعداد در سال گذشته به یک میلیون و ۵۳۷ هزار نفر و امسال به یک میلیون و ۹۰۵ هزار نفر افزایش یافت.
حضرتی اعلام کرد:همچنین درسال ۹۳ تعداد اقامت کنندگان دراستان ۲۰۰ هزار و ۷۹۳ نفر، در سال ۹۴ به تعداد ۲۴۴ هزار و ۸۸۶ نفر و سال جاری ۲۲۹ هزار و ۴۹۳ نفر در سال اقامت کردند.
وی اضافه کرد:همچنین تعداد بازدیدهااز ۹۰۳ مورد درسال ۹۳ به ۱۱۲۰ مورد در سال جاری رسید و در نوروز امسال هم نظارت و بازرسی‌ها با جدیت انجام خواهد شد.