صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

رئیس کرسی یونسکو در تحقیقات بیماری دیابت؛

آلودگی هوا دیابت زاست

رئیس کرسی یونسکو در تحقیقات بین رشته ای دیابت معتقد است؛ رابطه ای میان بیماری دیابت و آلودگی هوا و آلودگی صوتی وجود دارد.
به گزارش کسب و کار نیوز و به نقل از خبرگزاری مهر، علی اکبر موسوی موحدی ،  با بیان اینکه ذرات گرد وغبار در بدن ما ایجاد استرس کرده و این استرس ها موجب افزایش رادیکال های آزاد در خون می شود، گفت: ذرات رادیکال های آزاد بسیار قوی هستند و موجب بروز دیابت می شود.
وی معتقد است، رابطه ای میان بیماری دیابت و آلودگی هوا و آلودگی صوتی وجود دارد. به زعم وی ذرات معلق موجود در هوا ایجاد استرس می کنند و این استرس ها دیابت زا است.
موحدی تصریح کرد: در آلودگی هوا ذرات اندازه های متفاوتی دارند. ذرات زیر ۵/۲ میکرون که در تهران با آن روبرو هستیم و به نام  ذرات گرد و غبار شناخته می شوند، حاصل ماده اکسیدان هستند که ویروس و میکروب با خود حمل می کنند. در حقیقت این ذرات رادیکال های آزاد بسیار قوی هستند و ماده های ارگانیک اکسیژن های فعال را حمل و وارد بدن ما می کنند.
وی ادامه داد: این مواد در بدن ما ایجاد استرس کرده و موجب افزایش رادیکال های آزاد در خون شده و درنتیجه باعث بروز دیابت می شود.
رئیس کرسی یونسکو در تحقیقات بین رشته ای در بیماری دیابت با اشاره به تحقیقات منتشر شده در مجله ساینس درباره «تاثیر آلودگی هوا بر ابرهای باران زا» گفت: ابری که روی مناطق مختلف قرار می گیرد، هسته باران زا دارد، این هسته ها باید از ۱۴ تا ۲۵ میکرون باشند. اگر این ذرات زیر ۱۴ میکرون باشند به این معناست که آلودگی ها دور هسته باران زا را گرفته اند و امکان بارش را از ابر می گیرند.
موسوی موحدی ادامه داد: اما همین ابر وقتی به وسیله باد به منطقه دیگری می روند که آلودگی در آن کم است، چون آلودگی ها از هسته دور می شوند، بارش صورت می گیرد.
وی در خصوص رابطه آلودگی صوتی با ایجاد دیابت نیز خاطرنشان کرد: نبود خواب و ساعات استراحت استاندارد موجب ایجاد سطح استرس در جامعه می شود، تهران مانند یک گاو وحشی غرش دارد و آلودگی صوتی اش گوش را آزار می دهد.
موحدی با تاکید بر اینکه از ساعت ۱۰ شب به بعد حرکت کامیون در تهران آزاد می شود گفت: آلودگی صوتی این کامیون ها خواب راحت را از مرم می گیرد و این باعث افزایش استرس می شود.