صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

در گردهمایی «کارآفرینی بانوان در صنعت گردشگری» تاکید شد

نگاه سیستمی برای داشتن کسب‌وکار موفق

صنعت گردشگری در ایران از ظرفیت‌های بسیار بالایی برای رشد و توسعه برخوردار است.
براساس گزارش سازمان جهانی گردشگری، ایران رتبه دهم جاذبه‌های باستانی و تاریخی و رتبه پنجم جاذبه‌های طبیعی را در جهان داراست. در سال ۲۰۰۶، در حدود ۵۰۰ هزار گردشگر خارجی از ایران بازدید کرده‌اند؛ این در حالیست که در این سال ۸۴۲ میلیون جهانگرد در دنیا سفر کرده‌اند.
آمارهای فوق حاکی از آنست که صنعت گردشگری در ایران دارای فرصت‌های زیادی برای راه‌اندازی کسب‌وکار است.
به گزارش کسب و کار نیوز، در این راستا موسسه آوای طبیعت پایدار، میزبان گردهمایی‌ همگرد با عنوان کارآفرینی زنان در صنعت گردشگری برگزار کرد. در این گردهمایی افسانه احسانی، موسس و رئیس هیات‌مدیره موسسه آوای طبیعت پایدار، درباره ایده و چگونگی راه‌اندازی کسب‌وکار خود گفت:
موسسه آوای طبیعت پایدار با هدف تفهیم درست مفاهیم گردشگری پایدار در زمستان سال 1384 شکل گرفت. اعضای موسسه از سال 1380 در حوزه‌های اکوتوریسم و محیط‌زیست فعالیت تخصصی و حرفه‌ای داشته‌اند.
به گفته او موضوع فعالیت این موسسه ارائه کلیه خدمات مشاوره‌ای، برنامه‌ریزی، نظارت و اجرای فعالیت‌های تخصصی و پروژه‌های مختلف درباره موضوعات زیست‌محیطی، منابع طبیعی، جغرافیایی و علوم وابسته مانند گردشگری، اکوتوریسم طراحی محیط، کارآفرینی، جوامع محلی، صنایع دستی و ... و نیز مشاوره طراحی و اجرای دوره‌های آموزشی در زمینه محیط‌زیست، توریسم و اکوتوریسم، میراث فرهنگی و ... است.
شناخت کارآفرینان بومی
افسانه احسانی همزمان با تاسیس موسسه خود از سوی سازمان ملل برای انجام پروژه پژوهشی با موضوع خطر انقراض لاک‌پشت دعوت شد که انجام این پروژه نتایج مثبتی به‌همراه داشت و باعث شناخت کارآفرینان بومی شد. جیما فتاحی یکی از این کارآفرینان بومی است که در سیزدهمین همایش ملی زنان کارآفرین در حوزه گردشگری و صنایع دستی، از او به‌عنوان بانوی کارآفرین تقدیر شد. وی که در این گردهمایی حضور داشت، از سختی‌ها و فعالیت‌های خود برای کارآفرین شدن صحبت کرد. به گفته او خانواده فتاحی جزو نخستین خانواده‌هایی بودند که در جزیره قشم حاضر شدند تا میزبان گردشگران باشند. روستای شیب‌دراز به‌واسطه مکانی برای تخم‌گذاری لاک‌پشت در خطر انقراض پوزه عقابی، از روستاهای مهم برای جذب گردشگران علاقه‌مند به اکوتوریسم است.
پروژه اکوتوریسم و صنایع دستی روستای شیب‌دراز با حمایت بخش‌های کوچک تسهیلات محیط‌زیست جهانی سازمان ملل متحد توسط موسسه آوای طبیعت پایدار و با تکیه بر مشارکت جوامع بومی این روستا در سال 2006 آغاز شد.
افسانه احسانی در ادامه صحبت‌های خود به مفهوم گردشگری پایدار پرداخت. وی کسب درآمد به‌عنوان نخستین هدف برای کارآفرینی در صنعت گردشگری را نادرست دانست و تاکید کرد در گردشگری باید مفاهیم برتری را ارزش نهاد. وی همچنین اشاره کرد که در اکوسیستم کارآفرینی برای طی مسیر کارآفرینی باید گام‌به‌گام عمل کرد و نگاه سیستمی برای داشتن کسب‌وکار توصیه کرد.
فعالیت های عمده موسسه  آوای طبیعت پایدار
موسسه آوای طبیعت پایدار، دارای دو بخش عمده است که بخش اول شامل فعالیت‌های تخصصی، پروژه‌ها، تحقیقات و پژوهش می‌شود. این موسسه با در اختیار داشتن تیم تحقیقاتی در زمینه‌های محیط‌زیست، فرهنگ، میراث فرهنگی، توریسم، اکوتوریسم، طراحی محیط، صنایع دستی و کارآفرینی و ... به‌همراه اساتیدی که در دوره‌های آموزشی این موسسه به تدریس مشغولند و اکثرا چهره‌های به‌نام در رشته تخصصی خود در سطح ملی و بین‌المللی هستند و نیز با تکیه بر پتانسیل اجرایی نیروهای جوان و فراگیران آموزشی که به‌عنوان بازوهای اجرایی موسسه عمل می‌کنند و همچنین با توجه به ترکیب دو نیروی مدیریتی و اجرایی آمادگی انجام پروژه‌های مختلف علمی، مطالعاتی، تحقیقاتی، اجرایی و نظارتی در زمینه‌های ذکر شده را دارد.
این موسسه همچنین مجری دوره‌های آموزشی راهنمایان طبیعت‌گردی (اکوتوریسم)، راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی، راهنمایان محلی و نیز کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی مختلف در تهران و شهرستان‌ها است و دارای مجوز رسمی از دفتر برنامه‌ریزی آموزشی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است.
 گردهمایی با پرسش و پاسخ و گرفتن عکس دسته‌جمعی خاتمه یافت.