صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

برترین دانشگاه های کارآفرینی در جهان را بشناسید:

آنچه نمی‌توان در کلاس درس آموخت

فارغ‌التحصیلان کدام دانشگاه‌های غیرامریکایی بیشترین بخت جذب در بازار کار را دارند؟
به گزارش کسب و کار نیوز و به نقل از ماهنامه آینده نگر، موضوع پیوند میان دانشگاه و صنعت از آن موضوع‌هایی است که در کشورهای مختلف بسته به میزان پیشرفته بودن آنها مطرح بوده است. جدا از اینکه دانشگاه تا چه اندازه می‌تواند در سوق دادن اقتصاد به سوی دانش‌بنیان بودن نقش داشته باشد، یکی از اصلی‌ترین موضوعات در این حوزه این است که صنعت و بازار تا چه اندازه می‌توانند دست دانشگاه را بگیرند، به عنوان مثال اقتصاد هر کشور تا چه اندازه راه را برای جذب فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌‌ها باز می‌گذارد. از زمانی که نوسانات اقتصادی سبب شد تا موضوع جذب در بازار کار و استخدام تبدیل به یکی از دغدغه‌های جدی نیروهای آماده‌به‌کار جوان شود، موضوع کارآفرینی هم کم‌کم راهش را به سوی آکادمی باز کرد. کارآفرینی در برخی دانشگاه‌های جهان به عنوان یک رشته مستقل معرفی شد. در کشور ما حتی تبدیل به دانشکده شد و در برخی دیگر از کشورها در قالب برنامه‌ها و ترم‌هایی در دانشکده‌ها و مدرسه‌های اقتصاد تدریس می‌شود. حالا بسته به اینکه هرکدام از این دانشکده‌ها و دانشگاه‌ها چقدر در ترغیب محصلان جوان و تبدیل آنها به کارآفرین موفقیت دارند، در دسته‌بندی‌های مختلف قرار می‌گیرند. امریکا، که سیلیکون ولی آن به عنوان نمادی برای کارآفرینی شناخته می‌شود یکی از بهترین کشورها در خصوص آموزش کارآفرینی و حمایت دانشگاهی از استارت‌آپ‌ها است. شبکه سی‌ان‌بی‌سی در هفته‌های آغازین سال 2017 در مطلبی به بررسی بهترین مدرسه‌های اقتصادی این کشور پرداخت.
برخی از موفق‌ترین کارآفرینان در کشور امریکا قاطعانه می‌گویند که آموزش رسمی کسب‌وکار برای رسیدن به جایی که آنها رسیده‌اند الزامی نیست. گری واینرچوک، کارآفرین، سرمایه‌گذار و نویسنده امریکایی در همایش گفت‌وگوی دانشجویان و کارآفرینان که در سال 2015 برگزار شد، سخنرانی خود را این‌گونه آغاز کرد: «من کاملا کاملا، صدهزار درصد و بدون هیچ رودربایستی باور دارم که کارآفرینی را نمی‌توان آموزش داد. و می‌دانم که گفتن این حرف در چنین جمعی چقدر ناجور است!»
کارآفرینان در کنار آموزش‌های دانشگاهی، ترجیح می‌دهند به شیوه خود از کسانی که قرار است پا در مسیر آنها بگذارند حمایت کنند. پیتر تیِل، یکی از موسسان و سرمایه‌گذاران (شرکت فعال در حوزه تجارت الکترونیکی و سامانه انتقال وجه اینترنتی) هرساله به 24 دانشجویی که حاضر باشند تحصیل در دانشگاه را ناتمام بگذارند و مشغول کار بر روی یک استارت‌آپ شوند، 100 هزار دلار سرمایه می‌دهد. فارغ‌التحصیلان این برنامه که از آن با نام فلوشیپ تیل یاد می‌شود تاکنون بیش از 60 شرکت تاسیس کرده‌اند که در مجموع 1.1 میلیارد دلار ارزش دارند.
با این حال برای بسیاری از کارآفرینان، مدارس کسب‌وکار حکم سکوی پرتاب دارد. این مراکز آکادمیک می‌توانند دانشی اولیه در اختیار دانشجویان بگذارند تا بدانند یک شرکت را چگونه باید اداره کرد، چگونه به شبکه سرمایه‌گذاران وصل شد، و مشاوران و احیانا کسانی را که می‌توانند همراه آنها جزو موسسان شرکت شوند از کجا باید پیدا کرد.
از سال 2013 Poets&Quants مرجع اطلاعات تحصیلات رشته کسب‌وکار استارت‌آپ‌هایی را که از بطن مدارس و دانشکده‌های اقتصاد و با حمایت بودجه‌های مربوط به سرمایه‌گذاری خطرپذیر، درآمده‌اند بر اساس موفقیت و کیفیت آنها رده‌بندی کرده است. این فهرست سالانه از استارت‌آپ‌های برگزیده در حوزه مدیریت ارشد کسب‌وکار (ام‌بی‌ای) شامل 100 شرکتی می‌شود که در فاصله زمانی اول ژانویه 2012 تا 31 دسامبر 2016 تاسیس شده‌اند. ویژگی این شرکت‌ها برای قرار گرفتن در این فهرست این است که باید دست‌کم یکی از موسسان آنها در فاصله سال‌های یادشده در رشته ام‌بی‌ای فارغ‌التحصیل شده باشد. شبکه سی‌ان‌بی‌سی با استفاده از این داده‌ها، مدرسه‌های کسب‌وکاری را که این موسسان موفق را تربیت کرده‌اند شناسایی و رده‌بندی کرده است.
در این رده‌بندی دانشگاه‌های سرشناس هاروارد و استنفورد شانه به شانه هم ایستاده‌اند. هرکدام از این دانشگاه‌ها رکورد ثبت 24 شرکت توسط فارغ‌التحصیلان از دوه‌های مرتبط با اقتصاد و کارآفرینی را داشته‌اند و البته این اولین بار است که دانشگاه استنفورد خود را هم‌تراز هاروارد بالا کشیده و در کنار آن ایستاده است. آمارها نشان می‌دهد که منطقه سیلیکون ولی همچنان در صدر مناطق کارآفرین و پیشرو در حوزه استارت‌آپ‌ها ایستاده است.


فارغ‌التحصیلان کدام دانشگاه‌های غیرامریکایی بیشترین بحت جذب در بازار کار را دارند؟
 
برندهای آکادمیک
امریکا بزرگ‌ترین مرزهای کارآفرینی را تشکیل داده است و محیط آکادمی آن بزرگ‌ترین سکوی پرش در میان دانشگاه‌های جهان به شمار می‌رود اما به جز امریکا، کشورهای دیگری با دانشگاه‌های سرشناس هستند که میان کلاس‌های درس و بازار کار پل زده‌اند. بخشی از این پل زدن البته در حوزه کارآفرینی خلاصه نمی‌شود. همچنان یکی از رده‌های سنتی و البته قدرتمند، رسیدن از دانشگاه به بازار کار بنا بر میزان استقبال بخش‌های مختلف از استخدام دانشجویان و فارغ‌التحصیلان است. اینجاست که مشخص می‌شود هر دانشگاه با قدرتی که در برند خود و تربیت نیروی کار دارد تا چه اندازه می‌تواند سهم خود را از این استقبال افزایش دهد. نشریه بیزینس اینسایدر فهرستی دارد از دانشگاه‌هایی که فارغ‌التحصیلان آنها بیشترین شانس را برای یافتن شغل دارند. دانشگاه‌های سرشناس امریکا در رده‌های بالای این فهرست قرار دارند اما در ترجمه این مطلب دانشگاه‌های امریکایی کنار گذاشته شدند تا مشخص شود کدام‌یک از کشورهای دیگر در تربیت کارآمدترین دانشجویان و هدایت آنها به سمت بازار کار بیشترین نقش را دارند.
انگلستان: دانشگاه کمبریج
این دانشگاه در رده‌بندی نشریه بیزینس اینسایدر در رتبه چهارم ایستاده است. این دانشگاه 150 دپارتمان مختلف در 6 دانشکده و کمپ دانشگاهی دارد و حوزه وسیعی از رشته‌ها را پوشش می‌دهد: هنر و علوم انسانی، علوم زیستی، پزشکی، علوم اجتماعی، علوم تجربی و تکنولوژی. فارغ‌التحصیلان این دانشگاه به صورت معمول خیلی راحت جذب بازار کار می‌شوند.
انگلستان: دانشگاه آکسفورد
در دنیای انگلیسی‌زبان‌ها دانشگاه آکسفورد به عنوان قدیمی‌ترین و باسابقه‌ترین دانشگاه شناخته می‌شود و حالا در رده‌بندی بیزینس اینسایدر در رده هفتم ایستاده است. آغاز آموزش در این دانشگاه به سال 1096 میلادی بازمی‌گردد. در فهرست هیئت علمی این دانشگاه در ادوار مختلف می‌توان نام 26 برنده جایزه نوبل و 30 تن از رهبران سیاسی جهان از جمله بیل کلینتون را دید. دانشگاه آکسفورد با تمام قدمتی که دارد در دنیای امروز خیلی خوب توانسته است موقعیت خود را حفظ کند و دانشجویانش را با افتخار به سمت بازار کار در حوزه‌های مختلف روانه کند.
آلمان: دانشگاه فنی مونیخ
جایگاه هشتم در جدول، بلافاصله پس از آکسفورد به دانشگاه فنی مونیخ تعلق دارد. تاریخ تاسیس این دانشگاه به سال 1868 بازمی‌گردد و فارغ‌التحصیلانش به‌خصوص در رشته‌های علوم طبیعی شناخته‌شده هستند، از جمله رودالف دیزل، مخترع موتور دیزل. همراهی این دانشگاه با تغییرات در فلسفه علم و رخدادهای روز سبب شده تا از آن با عنوان دانشگاهی با روحیه کارآفرینی یاد شود. این دانشگاه از ابتدای اهدای جایزه نوبل، اهدای این جایزه به 13 نفر از اعضای هیئت علمی خود را دیده است و داشتن مدرک این دانشگاه برگ برنده بزرگی در استخدام توسط شرکت‌ها محسوب می‌شود
ژاپن: دانشگاه توکیو
دهمین دانشگاه در میان دانشگاه‌هایی با بیشترین میزان جذب دانشجو در بازار کار در ژاپن قرار گرفته. دانشگاه توکیو که یکی از پیشروترین مراکز تحقیقاتی محسوب می‌شود در ازای هر 7 دانشجو یک استاد دارد که در میان سایر دانشگاه‌ها یکی از قابل‌توجه‌ترین نسبت‌ها است. این دانشگاه بر پایه سیستم پژوهش‌محور اداره می‌شود و حدود 30 هزار دانشجو دارد که بیشتر آنها شهروندان کشورهای دیگر هستند. این دانشگاه در رتبه‌بندی‌های مختلف مقام اول را در آسیا به خود اختصاص داده است.
هنگ‌کنگ: دانشگاه علوم و تکنولوژی هنگ‌کنگ
دومین کشور آسیایی لیست در منطقه خودمختار چین واقع شده. دانشگاهی که در رده‌بندی در مقام سیزدهم ایستاده است. این دانشگاه در مقایسه با قدمت سایر دانشگاه‌های بلندآوازه بسیار جوان محسوب می‌شود. تاسیس آن بازمی‌گردد به سال 1991. تاکید این دانشگاه بر روی آموزش علوم، تکنولوژی، مهندسی و مدیریت کسب‌وکار است. از آنجایی که در اواخر دهه 80 تقاضای بسیاری از سوی دولت هنگ‌کنگ برای تربیت نیروی انسانی کارآمد وجود داشت، این دانشگاه تاسیس شد تا خیلی زود دانشجوهایش را روانه بازار کار کند. تاکید بر آموزش دانشجویان برای جذب در بازار کار همچنان سبب شده است تا فارغ‌التحصیلان این دانشگاه از اولین گزینه‌ها برای استخدام توسط دولت و شرکت‌های خصوصی باشند.
کانادا: دانشگاه تورنتو
این دانشگاه در سال 1827 تاسیس شد، بیش از 60 هزار دانشجو دارد و بیشتر از 900 دوره و رشته تحصیلی. دانشگاه تورنتو که در رده چهاردهم ایستاده است به عنوان مرکز خلاقیت و پژوهش شناخته می‌شود. تمرکز بر حوزه پژوهش سبب دستاوردهای بسیاری توسط دانشجویان اعضای هیئت علمی این دانشگاه شده که از مهم‌ترین آنها می‌توان به موفقیت بزرگ در کشف انسولین و میکروسکوپ الکترونی اشاره کرد.