صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

راهنمایان گردشگری، خادمان تمدن بشریت

اختتامیه دهمین گردهمایی راهنمایان گردشگری ایران برگزار شد

راهنمایان گردشگری، خادمان تمدن بشریت و واسطه انتقال تاریخ به نسل جدید هستند.
به گزارش کسب و کار نیوز، راهنمایان گردشگری ایران در حالی، سوم اسفند ماه، روز جهانی راهنمایان گردشگری، را در قالب یک گردهمایی 800 نفره با حضور همکاران شان از سراسر ایران در گیلان جشن گرفتند که امسال بیش از هر دوره دیگری نام شان شنیده شد؛ تا جایی که برای اولین بار رییس جمهور ایران درباره این شغل صحبت کرد، در هفت استان ارگان های دولتی میزبانی از نمایندگان گردشگری جهان را بر عهده گرفتند و به بهترین نحو از آن ها پذیرایی کردند و مهم تر اینکه این شغل که تا به حال مهجور واقع شده بود، با توجه ویژه ای از سوی مردم و مسوولان دولتی رو به رو شد تا جایی که یک خیابان در جنوب و یک میدان در شمال کشور به نام راهنمایان گردشگری نامگذاری شدند.
نشست بررسی دستاوردهای کنوانسیون 2017 راهنمایان گردشگری یکی از برنامه های دومین روز گردهمایی بود. دبیران هفت استان میزبان مهمانان کنوانسیون با حضور در این برنامه همه بر یک نکته تاکید داشتند؛ اینکه پس از برگزاری کنوانسیون تعامل نهادهای دولتی با انجمن های صنفی راهنمایان گردشگری افزایش یافته و این شغل جایگاه خوبی پیدا کرده است.
«راهنمایان گردشگری، خادمان تمدن بشریت و واسطه انتقال تاریخ به نسل جدید هستند.» دبیر کنوانسیون جهانی گردشگری این جمله را که توسط رییس جمهور در افتتاحیه کنوانسیون گفته شد، به عنوان یکی از مهم ترین دستاوردهای این رویداد مهم عنوان و تاکید کرد که برای اولین بار رییس جمهور ایران درباره راهنمایان گردشگری صحبت کرد.
آنها که نگاه تنگ نظرانه به گردشگری دارند باید نگاه شان را تغییر دهند
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان صحبت هایش را با تاکید بر اینکه بخش خصوصی عملکرد بسیار بهتری نسبت به بخش دولتی در زمینه گردشگری داشته، گفت: «سال 86 فقط چند نفر از راهنمایان گردشگری در گیلان حضور داشتند و بعد ما تصمیم گرفتیم انجمن را راه اندازی کنیم و حالا 400 راهنمای گردشگری در استان گیلان فعال هستند.»
محمد علیزاده ادامه داد: «کمی و کاستی ها را به پای ما بنویسید. شرایط سختی داشتیم و فقط نگران بودیم که حادثه ای رخ ندهد. حتی تا لغو شدن برنامه هم پیش رفتیم. می خواستیم به اردیبهشت ماه منتقل کنیم اما این کار را نکردیم.»
نگاه تخصصی به شغل راهنمای گردشگری، تدارک بیمه، ارتقای حقوق و دستمزد، سه مساله ای بود که مدیر کل میراث فرهنگی گیلان به عنوان مطالبات راهنمایان مطرح و اظهار امیدواری کرد که این مشکلات صنفی با ایجاد آشنایی نسبت به این حرفه، حل شود.او با اشاره به اثرات برجام بر ارتقای صنعت گردشگری ایران از چهره های سیاسی مهمی که در معرفی ایران به جهان و زدودن ایران هراسی ها نقش داشتند یاد کرد و گفت: آنها که نگاه تنگ نظرانه به گردشگری دارند باید نگاه شان را تغییر دهند.
سال 86 که اولین قدم ها را برای ایجاد شناخت نسبت به شغل راهنمای گردشگری برداشت، فقط سه انجمن صنفی در سه شهر وجود داشت. حالا اما 24 انجمن صنفی در سراسر ایران است که تشکیل کانون انجمن های صنفی را داده اند و توانستند طی سال 95 بزرگ ترین رویداد راهنمایان گردشگری جهان را با تکیه بر کار داوطلبانه و جذب مشارکت های دولتی و خصوصی برگزار کنند.
حالا در دهمین سال این حرکت آرش نورآقایی که تا امروز ریاست کانون انجمن های صنفی را بر عهده داشت و توانست قدم های موثری در راستای هویت بخشی به شغل راهنمای گردشگری بردارد، پست خود را به اویس کیانی که بیش ترین رای را در انتخابات انجمن صنفی کسب کرده بود، تحویل دهد. راهنمایان گردشگری به پاسداشت نزدیک به یک دهه فعالیت های او یک غافلگیری برایش ترتیب دادند و از خانواده اش دعوت کردند با سفر به گیلان در مراسم خداحافظی او شرکت کنند.
همچنین در پایان مراسم دکتر محمد علیزاده و تیمی از راهنمایان گردشگری هدیه ای برای آرش نورآقایی  در نظر  گرفته بودند که توسط دکتر علیزاده رییس سازمان میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی گیلان تقدیم آرش نورآقایی گردید.
آرش نورآقایی در مراسم تقدیرش از میراثی که برای راهنمایان بر جای گذاشته صحبت کرد و گفت: جسارت انجام کار را داشته باشید. من فکر می کنم یکی از نکات منفی در ما این است که اینرسی وجودمان زیاد است! از اولین گردهمایی تا الان همیشه حرف از این بوده که گردهمایی برگزار نشود. هر سال به دلیلی مسوولان استان ها می گفتند برگزار نکنید، ما پافشاری کردیم. موفقیت کنوانسیون را هم مرهون گردهمایی های گذشته می دانم. من در اوج قدرت هیات مدیره را ترک می کنم. یاد بگیریم در چنین موقعیتی مسوولیت ها را بسپاریم و اعتماد کنیم.
تجلیل از راهنمایان گردشگری برتر ایران
در پایان مراسم همچنین از راهنمایان برتر گردشگری در سال 1395تقدیر به عمل آمد. اسامی راهنمایان برتر سال 1395 به شرح زیر می باشد.
- آقای علی فرازی از استان خوزستان
- آقای مهرداد اتابکی از آذربایجان غربی
-  ابراهیم جعفری زاده از استان هرمزگان
-  هادی گنجعلی خان از استان کرمان
-  پریناز مصدقی از استان زنجان
-  اسفندیار ملاحسینی از استان مازندران
-  آرزو صابری از جزیره کیش
-  وحیده شاپوری از استان البرز
-  رسول حجت از جزیره کیش
-  زهره جعفرپناه از استان کرمانشاه
-  بابک سلیمانی صفا از آذربایجان شرقی
- عباس خرم روز از استان اصفهان
- وحید فرجی از استان اردبیل
- سهراب سوری  از استان تهران
- فرامرز خالصه از استان خراسان رضوی
- نرگس السادات فقیه از استان قم
- سید احسان حسینی از استان کردستان
- مرضیه مشکات از استان یزد
- احمد پهلوانی از استان کهگلویه و بویر احمد
- آزاده خراسانی از کاشان
-خانم رحمانی از  استان  سیستان و بلوچستان
- بابک سامانی صفا از  استان مرکزی
- سهیلا برزگر از استان گلستان
-هومان نامداری از استان گیلان
پس از پایان مراسم اختتامیه در سالن جام جم هتل کوثر زیباکنار شرکت کنندگان در دهمین گردهمایی راهنمایان گردشگری ایران در کنار هم عکس دسته جمعی گرفتند.