صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

مهرعلی‌زاده مطرح کرد:

رقابت کاذب بانک‌ها بر سر جذب سپرده، عامل ورشکستگی آن‌ها

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق تهران گفت: بیش از 10 درصد جی‌دی‌پی دنیا...
 از محل درآمدهای صنعت کردشگری تأمین می‌شود که سهم ایران از این گردش مالی بزرگ، ناچیز است.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از اتاق ایران، سه بانک شبه‌دولتی بورسی در صورت‌های مالی سال 94 خود اعلام کردند که به سهام‌داران سود تعلق می‌گیرد، با این حال بعد از چندی معلوم شد نه تنها از سود خبری نیست، بلکه سهامداران متضرر هم شده‌اند؛ این صورت‌های مالی پیش از انتشار به تأیید دو نهاد اصلی ناظر ـ بانک مرکزی و سازمان بورس و اوراق بهادار ـ رسیده بود.
محسن مهرعلی‌زاده عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در پاسخ به پرسشی درباره علت مشکلات اخیر بانک‌های بورسی گفت: ورشکستگی بانک‌ها در یکی دو سال اخیر ریشه در مسائلی همچون رقابت کاذب با مؤسسات مالی و اعتباری بر سر جذب سپرده‌ها و پرداخت سودهای کلان به سپرده‌گذاران، اعطای وام‌های کلان و فرمایشی به برخی افراد خاص که آن را بازپس هم نمی‌دهند و از همه مهم‌تر بی‌انضباطی مالی بانک‌ها دارد. ضمن اینکه رکود اقتصادی کشور و رقابت داخلی میان خود بانک‌ها نیز بی‌تأثیر نیست.
عضو کمیسیون گردشگری اتاق ایران با اشاره به رکود بخش تولید و صنعت ادامه داد: صاحبان صنایع برای تأمین نقدینگی در گردش خود از بانک‌ها تسهیلاتی دریافت کرده‌اند که به دلیل همین رکود بخش صنعت، از بازپرداخت آن بازمانده‌اند که این مسأله، کاهش مداوم منابع داخلی بانک‌ها را تشدید می‌کند.
وی رکود سایر کسب و کارها را یادآور شد و افزود: سود بالایی که بانک‌ها به سپرده‌های مردمی می‌دهند، توقع دریافت سودهای کلان را از بانک‌ها دارند و با توجه به اینکه کسب و کارهای رایج کشور، امکان پرداخت چنین سودی را ندارد، فعالان اقتصادی اعم از خرد و کلان، منابع مالی خود را در بانک‌ها سپرده‌گذاری می‌کنند و از کسب و کار خود خارج می‌شوند.
عقب‌ماندگی صنعت گردشگری ایران نسبت به جی‌دی‌پی جهانی
رئیس کمیسیون گردشگری اتاق تهران درباره درآمد پایین کشور از صنعت گردشگری بر خلاف برخی کشورهای همسایه غربی و جنوبی ایران تصریح کرد: علت ضعف این صنعت در افزایش سرانه مالی و ارزی کشور،‌ بی‌توجهی به توریسم در سال‌های گذشته است و اولویت برنامه‌ریزان کلان کشور، مسائل دیگری همچون توسعه صنعتی بوده است. حتی در برخی موارد با توسعه گردشگری مقابله می‌شد که نمونه آن آتش زدن اتوبوبس گردشگران خارجی در گذشته بود؛ اقدام اشتباهی بود که به این صنعت لطمه زد.
وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از علل ضعف فعلی کشور در توسعه صنعت گردشگری در کوتاه‌مدت، خودتحریمی‌های سال‌های گذشته است؛ ضمن اینکه در چند سال اخیر نیز تحریم‌های بین‌المللی در تضعیف این صنعت مؤثر بوده است تحریم‌ها سبب رواج تبلیغ منفی علیه ایران شده بود و گردشگران خارجی فکر می‌کردند ایران ناامن است.
عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران تأکید کرد: در دنیا به طور متوسط 10 و 6 دهم درصد از جی‌دی‌پی جهانی، مربوط به صنعت گردشگری و از هر 11 شغل، 1 شغل مربوط به این صنعت است. ولی اعداد و ارقام درآمدی ایران از متوسط جهانی و حتی منطقه‌ای درآمدهای گردشگری، بسیار پایین و ناچیز است. البته اقدامات خوبی در دو سه سال اخیر انجام شده و سرمایه‌گذاران و شرکت‌های مدیریت هتل‌داری به ایران آمده‌اند که می‌تواند اثر مثبتی هم بر فعالان بین‌المللی و مشهور این صنعت و هم بر گردشگران خارجی داشته باشد.