صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب کردند:

مجوز مجلس به دولت برای انتشار اوراق مالی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب کردند: درصورت عدم درآمد از محل صادرات منابع نفتی....
 تا یک میلیون و 50 هزار میلیارد ریال دولت مجاز است برای جبران کسری به وجود آمده، اوراق مالی منتشر کند.
به گزارش کسب و کار نیوز و به نقل از ایرنا، نمایندگان در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی و در ادامه بررسی لایحه بودجه سال 96 کل کشور بند ج تبصره 1 را تصویب کردند.
براساس این مصوبه چنانچه منابع دولت از محل صادرات نفت خام و میعانات گازی در سال 1396 کمتر از یک میلیون و50 هزار میلیارد ریال شود، به دولت اجازه داده می‌شود از محل منابع حساب ذخیره ارزی و در صورت عدم کفایت، از محل واگذاری اوراق بدهی تعهدزا یا سایر اوراق مالی برای تأمین مابه‌ التفاوت حاصل‌ شده اقدام کند.
روز گذشته نمایندگان مجلس با کلیات لایحه بودجه موافقت و برخی از بندهای تبصره 1 را مصوب کردند.
**پنج درصد منابع حاصل از فروش فرآورده های نفتی به وزارت نفت اختصاص یافت 
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه بررسی جزییات لایحه بودجه سال 96 کل کشور با تصویب بند د تبصره 1 مقرر کردند: وزارت نفت از طریق شرکت تابعه ذی ‌ربط مکلف است منابع مورد نیاز را از محل افزایش پنج‌ درصد (5%) به قیمت هر لیتر فرآورده‌های نفتی شامل بنزین، نفت سفید، نفت‌گاز، نفت‌کوره، گاز مایع و سوخت هواپیما تأمین کند و پس از واریز به حساب خزانه ‌داری کل‌ کشور به مصرف برساند. این منابع مشمول مالیات با نرخ صفر است. 
به گزارش ایرنا، این افزایش 5 درصدی به معنای افزایش قیمت حامل های انرژی نیست بلکه مربوط به اخذ مالیات بر ارزش افزوده است که به وزارت نفت اختصاص می یابد. 
این حکم در سال های گذشته وجود داشت و امسال نیز تکرار شده است. 
مسعود پزشکیان که ریاست ساعاتی از جلسه علنی را برعهده داشت پس از تصویب این بند گفت: با این مصوبه قیمت بنزین و سایر حامل‌های انرژی در سال آینده افزایش نمی‌یابد بلکه 5 درصد از رقم حاصل از اصلاح قیمت حامل‌های انرژی که انجام شده است صرف انجام برخی پروژه‌های وزارت نفت می‌شود.