صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» از « همایش بزرگداشت روز ملی آب» گزارش می‌دهد

50 سال کم توجهی به مسائل آب

صبح دیروز رئیس و معاونت مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب....
سپیده خانعلی
اتاق ایران در نشست خبری در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران به سوال‌های خبرنگاران پاسخ دادند. 
به گزارش کسب و کار نیوز، صبح دیروز (سه‌شنبه سوم اسفندماه) محمد حسین شریعتمدار، رئیس مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران و عباس کشاورز، معاون پژوهشی رئیس مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران در نشست خبری در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران به سوال‌های خبرنگاران پاسخ دادند. 
رئیس مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران، با اعلام این خبر که همایش بزرگداشت روز ملی آب یازدهم اسفند در اتاق ایران برگزار می‌شود، در پاسخ به یک خبرنگار درباره آسیب‌شناسی از همایش سال گذشته گفت: «سال گذشته از همایش نتایج خوبی گرفتیم و اهمیت مساله آب توسط نیکان خود را به جامعه شناساندیم. آنها یک روز ملی به نام آب داشتند که فراموش شده بود. سال گذشته یک بیانیه منتشر شد و در آن از همه ذینفعان و اندیشمندان در خواست شد که برای کمک بیایند. خوشبختانه آثارش را می‌بینیم. امسال از مسئولان دعوت کرده‌ایم و خواسته‌ایم معاونت آبفا و آب فاضلاب وزارت نیرو، معاونت آب و خاک و معاونت منابع جنگل وزارت جهاد کشاورزی، سازمان محیط‌زیست، ستاد احیای دریاچه ارومیه، فائو و یونسکو گزارش‌های خود را ارائه دهند. تمایل داریم سال آینده NGOها و سازمان‌های مردم‌نهاد مدیریت همایش را در اتاق بر عهده بگیرند. چنین جلساتی و پیگیری‌های بعدی آن می‌تواند جامعه را نسبت به نقطه بسیار نگران‌کننده‌ای که در آن هستیم ، آگاه کند.» 
مردم باید از شدت بحران آب آگاهی پیدا کنند
محمد حسن شریعتمدار ادامه داد: «به‌طور کلی هدف ما از برگزاری همایش بزرگداشت ملی آب، این است که جامعه از بحران آب آگاهی بیشتری پیدا کند. در این همایش از خدمتگزاران بخش آب کشور قدردانی می‌کنیم. اگر افراد خدمتگزار شناسایی و به جامعه معرفی شوند، موجب گسترش کار خوب در سطح جامعه می‌شود.»
در ادامه وی افزود: «بحران آب نتیجه 50 سال کم‌توجهی به مسائل آب و راهکارهای توسعه‌ای نشات گرفته از استفاده وسیع از منابع بوده است.»
شریعتمدار در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: «آثار بحران آب از فقر و تعارضات اجتماعی تا بیکاری را شامل می‌شود. خشک ‌شدن تالاب‌ها و رودخانه‌ها، شور شدن و آلودگی آب، بالا رفتن هزینه تولید آب و افت آب‌های زیرزمینی از بروندادهای طبیعی بحران آب است.»وی دو برنامه برای حل بحران آب را یادآور شد و درباره برنامه تعادل بخشی گفت: «در سال‌های اخیر 120 میلیارد مترمکعب اضافه برداشت از منابع زیرزمینی صورت گرفته است یعنی تقریبا منابع آب زیرزمینی تخلیه شده است و باید این منابع ترمیم شوند.»
وی در ادامه درباره برنامه بهره‌وری آب افزود: «مهم‌تر از تعادل‌بخشی، مساله بهره‌وری آب است. بهره‌وری آب یعنی چه کنیم تا از یک مترمکعب آب محصول بیشتری برداشت کنیم؟خوشبختانه بهره‌وری در دو سال اخیر در کشور رشد داشته است و نشان می‌دهد ما می‌توانیم خود را به سطح بین‌المللی برسانیم. بهره‌وری آب در کشور ما در دو سال گذشته 1.07 کیلوگرم به ازای یک مترمکعب بود که در فاصله سال‌های 93 و 94 این رقم به 1.20 کیلوگرم بر هر مترمکعب رسیده است. یعنی 12 درصد در دو سال رشد داشته است.»
شریعتمدار ادامه داد: «باید روند سالی 6 درصد را ادامه دهیم. اگر سالانه 70 میلیارد مترمکعب آب به بخش کشاورزی اختصاص دهیم ، در عرض 5 سال برنامه ششم، 21 میلیارد مترمکعب در آب صرفه‌جویی می‌شود. علاوه بر سایر مزایای اقتصادی  اگر مصرف را به 15 میلیارد مترمکعب برسانیم، جریان بحران آب متوقف می‌شود. اگر بتوانیم یک میلیارد مکعب آب در بهره‌وری و 11 مترمکعب در تعادل‌بخشی صرفه‌جویی کنیم، می‌توانیم بحران آب را با موفقیت پشت‌سر بگذاریم.»
شکل جدیدی از مدیریت حوزه آب با حضور بخش خصوصی
معاون پژوهشی مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران با اشاره به رصد و ارائه مشاوره‌های اتاق در زمینه خشک شدن تالاب گاوخونی، دریاچه ارومیه و ریزگردها گفت: «به‌نظر می‌رسد شکل جدیدی از مدیریت در حوزه آب با مدیریت جامعه شکل‌گرفته است. درگذشته این اقدامات تنها در دولت بود اما در حال حاضر هرجا راجع به آب صحبت می‌شود، نهادهای سیاست‌گذار ملی پذیرفته‌اند که اتاق به‌عنوان یک مرجع تاثیرگذار اقداماتی را انجام دهد.»
عباس کشاورز اهمیت ابعاد زیست‌محیطی و اجتماعی موضوع آب را هم مورد توجه قرار داد و گفت: «اگر به مساله آب از دید اجتماعی و زیست‌محیطی توجه نکنیم، توجه به مشکل آب بسیار شکننده خواهد بود. اتاق ایران هم از این جنبه ورود جدی به موضوع آب داشته است.»
وی در پاسخ به سوالی درباره میزان بارش‌های اخیر گفت: «امسال پاییز خوبی از نظر بارش نداشتیم اما از اواسط بهمن‌ماه میزان بارندگی‌ها تغییر و وضعیت بارندگی نسبت به گذشته بهبود پیدا کرد. به‌طوری‌ که استان فارس از خشکسالی ممتد به سمت نرمال رفت و استان‌های کرمان و خراسان جنوبی هم کمی وضعیت بهتری پیدا کردند. البته بهبود به این معنی که نسبت به وضعیت خودشان بهتر شدند و درکل توزیع بارندگی در مناطق مختلف متعادل‌تر شده است.»
کشاورز در پاسخ به سوالی درباره عدم حضور بخش خصوصی در شورایعالی آب، گفت: «عدم عضویت اتاق ایران در شورایعالی آب مورد انتقاد فعالان اقتصادی است. در قانون چنین چیزی پیش‌بینی نشده است. قانون شورایعالی آب در زمان طرح ادغام وزارتخانه‌های کشاورزی و جهاد سازندگی در سال 79 تبیین شد و توافق در مجلس بر این شد که دو متخصص صاحبنظر علاوه بر دولتی‌ها در شورایعالی آب حضور داشته باشند. من فکر می‌کنم ما  باید مداخله و حضور نمایندگان بخش خصوصی را پیگیری کنیم.»
کشاورز همچنین در پاسخ به سوالی درباره حق استفاده از آب‌های مرزی ایران گفت: «از اول انقلاب تا این دولت به وجود آب‌های مرزی توجه نکرده‌ایم اما این دولت طرح مرزی غرب را کلید زده و کارگاه‌هایی برای پرداختن به موضوع آب‌های مرزی توسط دولت برگزار می‌شود. این موضوع به‌صورت جدی روی میز آمده است.»