صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» بررسی می‌کند

اعطای مجوز صنفی به مشاغل آنلاین

با ایجاد قوانین کار در فضای مجازی و تسهیل نظام بیمه‌ای می‌توان شاهد افزایش سهم اشتغال در سال آینده در این بخش بود.
ثمانه نادری
وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه درصدد ارائه مجوز صنفی به کسب‌و‌کارهای آنلاین هستیم، گفت: درجهت ایجاد تشکل صنفی، این مشاغل باید دارای اتحادیه شوند. علی ربیعی شامگاه اظهار داشت: متاسفانه مقررات کار در حوزه کسب‌وکارهای آنلاین وجود ندارد و ما در حوزه قوانین تامین اجتماعی نیازمند مقرارت برای کارگران دانشی هستیم. وی با تاکید‌بر اینکه برای توسعه کسب‌وکار در فضای مجازی باید سند توسعه این بخش در دولت تدوین شود، اضافه کرد: تا دو ما آینده با نظرخواهی تمامی دستگاه‌های مرتبط این سند را آماده طرح در دولت و به‌عنوان لایحه به مجلس تقدیم می‌کنیم. ربیعی با اشاره به اینکه فعالیت کسب و کارهای اینترنتی نیازمند قوانین و مقررات جدید است، پیشنهاد داد: هسته اولیه تشکیل اتحادیه کسب و کارها در اینترنت و فضای مجازی برنامه‌ریزی شود. وزیر کار با تاکید بر نقش کسب‌وکارهای فضای مجازی در رشد اقتصاد ایران گفت: جهت‌گیری اقتصاد کشور نسبت به جمعیت، مبلغ ۴۰ میلیارد دلار است که تا امروز تنها ۱۰ میلیارد دلار آن در بخش ICT محقق شده است. بر این اساس باید از بخش خصوصی و کسب‌وکارهای مبتنی‌بر اینترنت برای رسیدن به این هدف کمک بگیریم. وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون در دنیا نیز نسل سوم توسعه اشتغال بر تکنولوژی‌های اطلاعاتی قرار دارد، گفت: مفهوم مقررات به‌واسطه این تکنولوژی‌ها در حال تغییر است و ما نیز باید به سمت این شاهراه اطلاعاتی حرکت کنیم. به گفته وی امروز تمام دستگاه‌های مرتبط در حوزه نظارت حمایت‌کنندگان و تسهیل‌گران فضای کسب‌وکار بر توسعه کسب‌وکارهای آنلاین تاکید دارند، گفت: درصورت ایجاد مقرارت و قوانین در این بخش می‌توانیم پاسخگویی سریع، نظارت شفاف و نگاه فرصتی به این حوزه داشته باشیم. وزیر کار با تاکید‌بر اینکه هم‌اکنون علاوه‌بر رشته‌های مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات سایر رشته‌ها نیز در تولید محتوای فضای دیجیتال نقش دارند، گفت: ما در گام اول به این سمت می‌رویم که به کسب‌وکارهای آنلاین مجوز صنفی ‌دهیم و در گام دوم تشکل صنفی برای آنها ایجاد خواهیم کرد تا گفتگو با فعالان کسب‌وکار در این بخش ساماندهی شود. وی خاطرنشان کرد: با ایجاد قوانین کار در فضای مجازی و تسهیل نظام بیمه‌ای می‌توان شاهد افزایش سهم اشتغال در سال آینده در این بخش بود. 
علی اکبر جلالی، استاد دانشگاه علم و صنعت
قوانین توسط خود کسب‌وکارهای اینترنتی تهیه شود
مهم‌ترین مساله‌ای که باعث چالش برای مشاغل آنلاین می‌شود موضوع عدم شناخت مسئولان مربوطه از این نوع کسب‌وکارهاست. این مساله باعث سردرگمی این نوع فعالیت‌ها و کسانی شده که در این زمینه فعالیت می‌کنند. به این دلیل که خیلی‌ها هیچ اطلاعات یا پیش زمینه روشنی درباره این نوع فعالیت‌ها ندارند حال اگر با همین میزان از سطح آگاهی بخواهند برای آنها تصمیم‌گیری کنند مشخصا آنها را با مشکل مواجه خواهند کرد.
 کسب‌وکار‌های الکترونیک از منظم‌ترین و کم اشکال‌ترین نوع کسب‌وکار در ایران هستند و همه فعالیت‌های آنها شفاف است بنابراین هر نوع قوانین حمایتی از قبیل کاهش مالیات می‌تواند زمینه استفاده بیشتر این مجموعه از فروشگاه ‌ها را به دنبال داشته باشد و درنهایت سایر فروشگاه‌های سنتی را تشویق کند تا به سمت فروشگاه‌های اینترتی حرکت کنند. قوانین باید حمایتی باشد، نباید فروشگاه‌های الکترونیکی را همسان با فروشگاه‌های سنتی دید و قوانین فروشگاه سنتی را درباره آنها پیاده نکرد. اگرقرار است قوانینی برای آنها طراحی شود باید توسط خود آنها تهیه و به تصویب مراجع قانونی برسد تا کسانی که در این زمینه تخصصی ندارند و اصلا از این حوزه چیزی بلد نیستند برای آنها قوانین بی‌مورد ننویسند. 
خسرو سلجوقی، عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات
قوانین موجود را تصریح کنیم
دو بحث در رابطه با مشاغل آنلاین و کسب‌وکارهای اینترنتی قابل ذکر است. نخستین مورد این است که در گذشته آرایشگران و نانوا‌ها برای راه‌اندازی کسب‌وکار خود ناگزیر از مراجعه به اتحادیه بودند به همین دلیل اتحادیه‌ها راه افتادند تا در امر اعطای مجوز به این نوع فعالیت‌ها، عمل کنند اما پس از آن زمانی که بحث دانش و مشاغل تازه مطرح شد مثل مهندسی ساختمان و پزشکی برای دادن مجوز به آنها دیگر اتحادیه‌ها موظف نبودند بلکه به جای اتحادیه‌ها این نوع کسب‌وکارها مجبور بودند به سازمان‌هایی مثل نظام پزشکی یا سازمان نظام مهندسی مراجعه کنند. 
درباره کسب‌وکار‌های اینترنتی نیز در کشور ما نظام صنفی رایانه‌ای وجود دارد که کسب‌وکارهای اینترنتی می‌توانند از این نظام مجوز بگیرند. این نظام صنفی مانند سازمان نظام پزشکی و مهندسی است، این دسته از مشاغل در شمار مشاغلی مانند مسافرکشی یا تاکسیرانی نیست که با سیستم گذشته اداره شود بلکه شغلی جدید است که خدماتی جدید ارائه می‌دهد. مقایسه این دسته از مشاغل با مشاغل قدیمی مانند مقایسه طب قدیم پزشکی و کنونی است طبیعتا نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم پزشک الان نسخه طبیب چند دهه قبل را تجویز کند اما دررابطه با قوانین نیاز به شفاف‌سازی است نه تدوین یا ارائه یک قانون جدید بنابراین به نظر می‌رسد در رابطه با کسب‌وکارهای اینترنتی نیازی به ارائه قانون جدید نداریم بلکه لازم است قوانین موجود را تصریح کنیم.