صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» گزارش می‌دهد

کارت قرمز سازمان استاندارد به پراید و پژو

نشست خبری روز گذشته رئیس سازمان استاندارد حاوی خبری ناخوشایند....
مجتبی کاوه
برای خودروسازان داخلی بود، مبنی بر اینکه اگر در یک فرصت دو ساله استانداردهای مورد نظر این سازمان را در خودروهای پرتیراژ خود یعنی پژو 405 و پراید رعایت نکنند، باید قید تولید این خودروها را بزنند.
به گزارش کسب و کار نیوز، نشست خبری روز گذشته رئیس سازمان استاندارد حاوی خبری ناخوشایند برای خودروسازان داخلی بود، مبنی بر اینکه اگر در یک فرصت دو ساله استانداردهای مورد نظر این سازمان را در خودروهای پرتیراژ خود یعنی پژو 405 و پراید رعایت نکنند، باید قید تولید این خودروها را بزنند. کارشناسان صنعت خودرو معتقدند جایگزینی این خودروها با توجه به اجرایی شدن این استانداردها گریزناپذیر است و تنها مشکلی که این روند را به تاخیر می‌اندازد، کندی روند اجرای قراردادهای جدید این صنعت و مساله انطباق قیمت با قدرت خرید مردم است. 
مهلت دو ساله به پراید و پژو برای هماهنگ شدن با استانداردها یا خداحافظی
نیره پیروزبخت، رئیس سازمان ملی استاندارد در پاسخ به این پرسش که آیا براساس گفته‌های شما تا دو سال آینده پراید و پژو ۴۰۵ تولید نخواهد شد، با بیان اینکه برخی از محصولات خودروسازان با استانداردهای 83 گانه جدید خودرو مطابقت ندارد، گفت: وزیر صنعت تاکید دارد که خودرو باید با استاندارد تولید شود در غیر این صورت نباید تولید شود. بر همین اساس ما اقدامات لازم را برای به‌روزرسانی استاندارد خودرو انجام داده‌ایم به نحوی که خودروسازان دو سال فرصت دارند تا از اول دی‌ماه 97 محصولات فعلی خودرو را به استانداردهای 83 گانه خودرو برسانند. وی افزود: تاکید می‌کنم این موضوع متوجه تصمیم خودروسازان است و آنها یا باید تغییر پلتفرم دهند یا خط تولید این خودروها را متوقف کنند. پیروزبخت در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینکه آیا در صورت اتمام این مهلت دو ساله سازمان ملی استاندارد مهلت دیگری را به خودروسازان برای رعایت این83 استاندارد خواهد داد یا خیر، گفت: ما هنوز تصمیمی برای تمدید این مهلت دو ساله نگرفته‌ایم و باید خودروسازان در این دو سال اقدامات لازم را برای استانداردسازی محصولات خود انجام دهند. 
چالش صنعت خودرو با افزایش قیمت به‌دلیل استانداردهای جدید
دبیر انجمن خودروسازان نیز در این‌باره به «کسب‌وکار» گفت: ما در حال حاضر استانداردهای 55 گانه اروپا را در صنعت خودرو اجرا می‌کنیم. سازمان استاندارد می‌گوید این استانداردها در اروپا به‌روزرسانی شده و صنعت خودروی ما هم باید مطابق با آنها استانداردهایش را به‌روزرسانی کند. این کار شرایط صنعت خودروی ما را سخت‌تر می‌کند. برای مثال ایربگ جزو آپشن‌های اجباری جهان نیست ولی در کشور ما ایربگ را هم اجباری کردند. البته در اروپا ایربگ با اینکه آپشن اجباری نیست همه خودروها دارند ولی به‌هرحال اجباری نیست ولی در کشور ما این آپشن اجباری شده است. این موضوع هزینه‌های خودروسازان ما را افزایش می‌دهد و قیمت تمام شده را بالا می‌برد. بنابراین استانداردهایی را ما باید در دو سال آینده در خودروهای خودمان رعایت کنیم که هزینه‌های تولید را افزایش خواهد داد و این امر چالشی برای صنعت خودرو است. 
پراید و پژو رفتنی هستند
یک کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه خودروسازان قراردادهای جدیدی منعقد کرده‌اند که با اجرایی شدن آنها تولید پراید و پژو به‌طور طبیعی و تدریجا منتفی خواهد شد، به «کسب‌وکار» گفت: به‌نظر می‌رسد تا دو سال آینده سهم بازار پژو و پراید در بازار کاهش چشمگیری پیدا کند اما مشکل اینجاست که خودروهای جدیدی که قرار است تولید شود، هیچ‌کدام در محدوده قیمتی پراید و پژو نیستند و بین 10 تا 15 میلیون تومان بیشتر از پژو قیمت می‌خورند. حمید زارعی افزود: البته با افزایش تیراژ تولید، کاهش قیمت اندکی در این خودروها خواهیم داشت ولی واقعیت این است که اگر تولید پراید متوقف شود، خودرویی با این مشخصات و این قیمت در کشور امکان تولید ندارد. از سوی دیگر تغییر پلتفرم این خودروها نیز سرمایه‌گذاری سنگینی نیاز دارد که اگر با استقبال مردم مواجه نشود، این سرمایه‌گذاری توجیهی ندارد. در یک جمع‌بندی می‌توان پیش‌بینی کرد که پراید و پژو با شرایطی که به زیان آنها درحال تغییر است، عمر چندان طولانی‌ای در صنعت خودرو نخواهند داشت.