صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

گمرک خبر داد:

کشف ۲۰۶ میلیارد تومان کالای قاچاق در ۱۱ماهه اخیر در گمرک

گمرک از کشف ۲ هزار و ۶۰ میلیارد ریال (۲۰۶ میلیارد تومان) کالای قاچاق در ۱۱ ماهه امسال در گمرکات اجرایی و افزایش ۵۶ درصدی آن در همسنجی با پارسال با کمک سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجاری خبر داد
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از گمرک ایران، این سازمان از کشف 2 هزار و 60 میلیارد ریال (206 میلیارد تومان) کالای قاچاق در 11 ماهه امسال در گمرکات اجرایی و افزایش 56 درصدی آن در همسنجی با پارسال با کمک سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجاری خبر داد.
به گزارش روز سه شنبه گمرک جمهوری اسلامی ایران، مجموع کشفیات کالای قاچاق در گمرکات سراسر کشور در سال گذشته یک هزار و 319 میلیارد ریال بود.
در 11ماههه امسال، پرونده های قاچاق متشکله در گمرکات اجرایی کشور یک هزار و 566 فقره بوده است.
راه اندازی سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی منجر به افزایش کشفیات کالای قاچاق توسط گمرک ایران شده است.
«پروانه الکترونیکی، پنجره واحد مجازی و ارتباط الکترونیک، تجهیز گمرکات به امکانات کنترلی پیشرفته، کنترل الکترونیکی کارت‌های بازرگانی یک‌بار مصرف، تبادل الکترونیکی اطلاعات بین گمرک و نیروی انتظامی، تله‌های الکترونیکی، سامانه ثبت و دریافت شماره شناسه گوشی‌های وارداتی (IMEI) در گمرک، الکترونیکی شدن نظارت ها در گمرک و راه اندازی سامانه مانیتورینگ کالاهای ترانزیتی، مانیفست الکترونیکی و کنترل مکانیزه قبض انبار» از مهمترین اقدام های گمرک ایران در پیشگیری و مبارزه با قاچاق کالا به شمار می رود.
اکنون روزانه بطور میانگین 10 هزار محموله در سراسر کشور از طریق پنجره واحد تجارت فرامرزی و سامانه جامع گمرکی به صورت الکترونیکی استعلام می شود.
بر این اساس، پنجره واحد گمرکی وسامانه جامع گمرکی در کمتر از یک دقیقه پاسخ هر استعلام را از طریق پیامک و بدون دخالت عوامل انسانی و به صورت اتوماتیک در اختیار واحد استعلام کننده قرار می دهد که در برخی موارد بعضی از این محموله ها در بررسی و کنترل تردد حامل ها برای تعیین تکلیف توسط ماموران نیروی انتظامی از طریق پنجره واحد گمرکی و سامانه جامع گمرکی استعلام می شوند.
 سامانه جامع گمرکی پنجره واحد تجارت فرامرزی پانزدهم مهرماه 1393 با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری و علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی رونمایی شد.
تبادل اطلاعات در چارچوب سامانه جامع گمرکی موجب شفافیت و سلامت تجارت می شود و با همکاری سازمان های مرتبط، شرایط را برای افرادی که تجارت قانونی و سالم می کنند، آسان تر و عرصه را برای متخلفان و قاچاقچیان تنگ تر می کند.
همچنین تازه ترین قابلیت های این سامانه جامع اواخر دی ماه امسال در آیینی در محل گمرک مهرآباد رونمایی شد.