صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» گزارش می‌دهد

زیان میلیاردی زنجیره تولید قارچ

انجمن تولیدکنندگان قارچ درباره زیان هنگفتی که به گفته مسئولان انجمن از محل بسته شدن....
مجتبی کاوه
بورس قارچ به تولیدکنندگان و دست‌اندرکاران توزیع و فروش این محصول وارد شده است، اطلاع‌رسانی کرد و مسئولان به چاره‌جویی در این‌باره ترغیب شدند. 
به گزارش کسب و کار نیوز، انجمن تولیدکنندگان قارچ روز گذشته میزبان اصحاب رسانه بود تا درباره زیان هنگفتی که به گفته مسئولان انجمن از محل بسته شدن بورس قارچ به تولیدکنندگان و دست‌اندرکاران توزیع و فروش این محصول وارد شده است، اطلاع‌رسانی شود و مسئولان به چاره‌جویی در این‌باره ترغیب شوند. به گزارش «کسب‌وکار»، رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی پرورش‌دهندگان قارچ ایران در این نشست خبری اظهار کرد: در 16 بهمن‌ماه امسال شهرداری منطقه 2 به‌طور ناگهانی و بدون هیچ‌گونه اخطار و تذکر قبلی اقدام به بستن پارکینگ بازارچه‌ای که مرکز عرضه و قیمت‌گذاری قارچ به‌شمار می‌رفت، کرده است. وی افزود: با این اقدام و جلوگیری از تردد خودروهای حمل قارچ، تولیدکنندگان قارچ به میزان روزانه 150 تن قارچ به ارزش 7 میلیارد و 500 میلیون ریال (750 میلیون تومان) دچار زیان شده‌اند که با توجه به ادامه‌دار شدن این مشکل زیان تولیدکنندگان قارچ از میلیاردها تومان فراتر رفته است. علی صدیق‌پناه گفت: با این اقدام، تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان قارچ که باراندازی برای تخلیه قارچ تولیدی در این فروشگاه‌ها ندارند، با مشکل مواجه شده‌اند به‌گونه‌ای که محصول روی دست تولیدکنندگان باقی مانده است و به‌دلیل ماندگاری کوتاه چاره‌ای جز عرضه این محصول در کوچه و خیابان یا دورریز آن ندارند. 
شهرداری حاضر به تعامل برای حل مشکل نیست
محمدحسن افشار، عضو انجمن تولیدکنندگان قارچ ایران نیز در این نشست خبری از مکاتبه این انجمن با وزارت جهاد کشاورزی برای حل مشکل خبر داد و گفت: باوجود اینکه از نخستین روز بسته شدن این واحدهای عرضه قارچ، مشکلات پیش‌آمده برای تولیدکنندگان را به وزارت جهاد کشاورزی اطلاع داده‌ایم اما تاکنون هیچ اقدامی از سوی بخش بازرگانی این وزارتخانه انجام نشده است. وی افزود: شهرداری، ایجاد سد معبر توسط خودروهای حامل قارچ را دلیل اصلی این اقدام خود مطرح کرده و این درحالیست که انجمن برای حل این مشکل و تعامل با شهرداری اعلام آمادگی کرده است اما مسئولان شهرداری منطقه 2 بدون توجه به عواقب تصمیم خود که تهدید‌کننده زنجیره تولید قارچ و زیان میلیاردی تولید‌کنندگان و بیکاری هزاران نفر است، حاضر به هیچ‌گونه تعاملی با ما نیست. افشار با بیان اینکه پارکینگی که توسط شهرداری پلمب شده به مدت 20 سال در اختیار دست‌اندرکاران بازار قارچ بوده است، گفت: اگر این پارکینگ به‌صورت غیرقانونی در اختیار فعالان بازار قارچ قرار گرفته است، چگونه طی این 20 سال شهرداری اقدامی برای پلمب این پارکینگ نکرده بود؟ آیا در سالی که توسط مقام معظم رهبری اقتصاد مقاومتی با تاکید بر اقدام و عمل نامگذاری شده، متوقف کردن زنجیره تولید قارچ و بیکار کردن هزاران نفر و ایجاد خسارت میلیاردی به تولید‌کنندگان در راستای اقتصاد مقاومتی است؟ وی تصریح کرد: درخواست ما از شهرداری تهران این است که در آستانه شب عید که تولیدکنندگان با مشکلات زیادی مواجهند و باید بدهی‌های خود را از محل فروش محصولات شان پرداخت کنند، این محل را بازگشایی کنند و اگر قرار بر انتقال این محل به جای دیگری است، محل مناسب دیگری را با تعامل و مشورت انجمن و تولیدکنندگان قارچ برای توزیع این محصول معین کنند. 
افشار با بیان اینکه اگر این مشکل به فوریت حل نشود، 8 هزار نفر از دست‌اندرکاران تولید و توزیع قارچ در مقابل ساختمان شهرداری منطقه 2 دست به تحصن خواهند زد، افزود: برخورد عوامل و مسئولان شهرداری منطقه 2 با تولیدکنندگان و دست‌اندرکاران بازار قارچ بسیار توهین‌آمیز است و تولید‌کننده‌ای که محصول خود را با هزار زحمت تولید کرده و برای فروش آن را به بازار همیشگی آورده ناگهان توسط عوامل شهرداری با توهین و تهدید به ضرب و جرح و له کردن خودرو با لودر مواجه می‌شود که چنین اقداماتی در مقابل تولیدکنندگان زحمتکش کشور نه زیبنده است و نه پذیرفتنی. وی با اظهار امیدواری نسبت به حل فوری این مشکل خاطرنشان کرد: سال گذشته با تولید 115 هزار تن قارچ، رتبه هفتم دنیا را داشتیم که پیش‌بینی می‌شود با تولید 180 هزار تن در سال جاری، به رتبه ششم جهان دست یابیم.