صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» گزارش می‌دهد

صنعت فولاد در خطر قوانین ضددامپینگ

سال گذشته میلادی – سال 2016 – برخلاف دو سال پیش از آن برای صنعت فولاد سال نسبتا خوبی بود
مجتبی کاوه
سال گذشته میلادی – سال 2016 – برخلاف دو سال پیش از آن برای صنعت فولاد سال نسبتا خوبی بود؛ قیمت فولاد در بازار جهانی افزایش داشت و تقاضا برای فولاد نیز سیر صعودی به خود گرفت. در چنین شرایطی ایران هم بازار صادراتی خود را در این محصول استراتژیک صنعتی توسعه داد و رکورد جدیدی برای صادرات فولاد رقم خورد اما اخباری که اخیرا درباره یکی از بازارهای عمده صادراتی ایران منتشر شده، افق پیش‌روی این صنعت را تا حدودی تیره‌وتار کرده است. کارشناسان معتقدند اتحادیه اروپا قوانین ضددامپینگ را نه به قصد ایران بلکه بیشتر برای ممانعت از نابودی صنایع فولاد اعضای این اتحادیه در برابر فولاد ارزان چینی با جدیت اجرا خواهد کرد و صنعت فولاد ایران نیز خواه ناخواه از اجرای سختگیرانه‌تر این قوانین ضربه خواهد خورد. 
اتهام دامپینگ به صادرات فولاد ایران ناموجه است
 یک مقام آگاه در انجمن تولید‌کنندگان فولاد اروپا موسوم به «یوروفر» اعلام کرده که ایران صادرات فولاد تخت رولی گرم خود را در بازار اتحادیه اروپا افزایش داده و ایران متهم به برهم زدن اصول تجاری است. وی گفته است: قرار است اتحادیه اروپا تا هفتم آوریل (بیست‌وهشتم فروردین سال آینده) در این باره تصمیم بگیرد که آیا جریمه ضددامپینگ علیه ایران وضع کند یا نه؛ ضمن اینکه تحقیقات خود را برای بررسی این موضوع که آیا ایران فولاد خود را با قیمت پایین در بازار می‌فروشد یا نه، آغاز کند. در این باره  مهدی کرباسیان، معاون وزیر صنعت اتهام اتحادیه اروپا علیه ایران مبنی بر دامپینگ در صنایع فولاد را ناموجه دانست و گفت: همانطور که در اخبار هم به آن اشاره شده، اتحادیه اروپا ایران را متهم کرده و دامپینگ فولاد ایران در اروپا در حد اتهام است. وی با بیان اینکه ما چنین موضوعی را قبول نداریم، افزود: این موضوع درباره شرکت فولاد مبارکه مطرح شده است درحالی که این شرکت براساس ضوابط بین‌المللی به اروپا صادرات انجام می‌دهد. رئیس هیات عامل ایمیدرو با اعلام اینکه متاسفانه برخی نگران بازاری هستند که ایران به‌دست آورده است، اظهار داشت: ایران سال گذشته ۴ میلیون تن صادرات فولاد داشته است و امسال رکورد سال گذشته را شکسته است بنابراین یکسری به‌دلیل اینکه بازار خود را از دست می‌دهند، این بحث‌ها را طرح کرده‌اند. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه ما باید در داخل کشور توجه داشته باشیم که به این بحث‌ها دامن نزنیم، گفت: ما وکیل گرفته‌ایم تا از حقانیت ایران حمایت کنیم ضمن آنکه آنها مدرکی علیه ایران ندارند بنابراین این اتهام ثابت نمی‌شود. 
هدف اصلی قوانین ضددامپینگ، چین است
یک کارشناس صنعت فولاد با بیان اینکه اتحادیه اروپا و آمریکا نگران ورود فولاد ارزان چینی و نابودی صنایع فولادشان هستند، به «کسب‌وکار» گفت: سال 2014 و 2015 چین بسیاری از شرکت‌های فولاد خود را تعطیل کرده بود اما طبق آخرین گزارش‌های انجمن جهانی فولاد چینی‌ها بسیاری از شرکت‌های فولاد تعطیل را به چرخه تولید بازگردانده‌اند و افزایش تقاضای سنگ آهن در این کشور هم موید همین گزارش‌ها ست. حسین نامور با اشاره به وضعیت بازار فولاد در کشورهای غربی گفت: قیمت تمام شده فولاد در کشورهای غربی به دلیل عوارض و مالیات زیست‌محیطی و همچنین نیروی انسانی گران، از قیمت تمام شده فولاد در چین اندکی بالاتر است اما چین با تولید مازادی که دارد و تسهیلات و نقدینگی انبوهی که دولت این کشور در اختیار صنعتگران قرار داده، می‌تواند قیمت فولاد خود را در بازارهای صادراتی به‌شدت کاهش دهد و دامپینگ کند. عضو انجمن تولید‌کنندگان فولاد افزود: قوانین ضددامپینگ در اروپا و آمریکا برای مقابله با فولاد ارزان چین تدوین شده‌اند و صادرات ایران دربازار جهانی کمتر از 2 درصد کل بازار است اما به‌هرحال این قوانین به نحو سختگیرانه‌ای اجرا خواهند شد و صنعت فولاد ما را هم تهدید خواهند کرد. وی رفع اتهام دامپینگ را دارای پیچیدگی‌های حقوقی و فنی برشمرد و خاطرنشان کرد: صنعت فولاد ایران افق‌های بلندمدت صادراتی برای خود تعریف کرده و افزایش ظرفیت‌های تولید کشور راهی جز صادرات باقی نمی‌گذارد. بر این اساس نباید قوانین ضددامپینگ در بازارهای صادراتی را دستکم گرفت. به اعتقاد من تیمی حقوقی باید برای برکنار ماندن از این قوانین سازماندهی شود و به یاری صنعت فولاد کشور بیاید.