صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» از سمینار تجاری ایران و فنلاند گزارش می دهد

فنلاند به کمک معادن ایران می‌آید

صبح دیروز (دوشنبه) دوم اسفند ماه سمینار تجاری ایران و فنلاند با حضور پدرام....
سپیده خانعلی
سلطانی، نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اتاق ایران و پتری پلتونون، معاون وزیر اقتصاد فنلاند و هری کامارینن، سفیر فنلاند برگزار شد. 
به گزارش کسب و کار نیوز، صبح دیروز (دوشنبه) دوم اسفند ماه سمینار تجاری ایران و فنلاند با حضور پدرام سلطانی، نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اتاق ایران و پتری پلتونون، معاون وزیر اقتصاد فنلاند و هری کامارینن، سفیر فنلاند برگزار شد. در این سمینار پدرام سلطانی مشکلات بانکی را مطرح کرد و گفت: «مشکلات بانکی بین ایران و فنلاند باید هرچه سریع‌تر حل‌وفصل شود زیرا پیش نیاز هر اقدام تجاری بین تهران- هلسینکی ایجاد روابط بانکی است. در سفرهای هیات‌های تجاری فنلاندی به ایران موضوع برطرف شدن مشکلات بانکی مورد تاکید هر دو کشور بوده است که نشان‌دهنده تمایل فنلاند برای ایجاد این رابطه است؛ به دلیل چارچوب‌هایی که ایجاد روابط بانکی نیاز دارد، امکان ارتباط‌های بانکی طولانی‌تر از سایر روابط تجاری است.»
چشم‌انداز یک میلیارد دلاری در تجارت با فنلاند
وی درباره حجم تجارت بین ایران و فنلاند اظهارداشت: «در سال ۲۰۱۶ حجم روابط تجاری ایران و فنلاند حدود ۲۵۰ میلیون دلار بود که متاسفانه در حال حاضر به 
۶۵ میلیون دلار کاهش یافته است. ما به دنبال این هستیم تا در درجه اول روابط اقتصادی و تجاری ایران و فنلاند را به قوت گذشته بازگردانیم و همچنین چشم‌انداز یک میلیارد دلاری برای این روابط داریم.»
نایب رئیس اتاق ایران افزود: «در آخرین سفر هیات فنلاندی به ایران جلسه‌ای با مدیران بانک مرکزی و هیات فنلاندی برگزار شد که در این جلسه درباره ایجاد روابط بانکی توافقاتی صورت گرفت؛ در سفر فعلی این هیات نیز براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده جلساتی با بانک مرکزی برگزار خواهد شد.»
وی با اشاره به گسترش روابط اقتصادی ایران و فنلاند اضافه کرد: «حضور ۴ هیات فنلاندی در ایران پس از اجرای برجام نشان از اراده و تصمیم جدی این کشور برای ایجاد روابط تجاری با ایران دارد.»
سلطانی خاطرنشان کرد: «ایران ظرفیت‌های خوبی از جمله منابع زیرزمینی، انرژی، معدنی و همچنین نیروی آماده به اشتغال تحصیل کرده و جوان دارد که می‌تواند ایجاد روابط با ایران را برای هر کشوری جذاب کند اما متاسفانه ایران با مشکل کم‌آبی مواجه است که فنلاند به‌عنوان یک کشور پرآب می‌تواند همکاری‌های خوبی با ایران در این زمینه داشته باشد.»
انرژی، معدن، فناوری و سلامت محورهای همکاری با فنلاند
در ادامه پلتونون، معاون وزیر اقتصاد فنلاند صحبت‌های خود را آغاز کرد. وی با اشاره به اینکه روابط اقتصادی دو کشور در حال تقویت است، گفت: «از اکتبر سال گذشته هیاتی از فنلاند به ایران سفر کرد و در تلاش هستیم تا روابط تجاری خود را با ایران به‌ویژه در بخش صنعت گسترش دهیم. در حال حاضر، ۲۰ شرکت بزرگ و مهم فنلاندی در زمینه انرژی، معدن، فناوری و سلامت به ایران سفر کرده‌اند.»
وی افزود: «فنلاند کشوری کوچک در شمال اروپاست که در تلاش است تا ارتباط تجاری خود با ایران را گسترش دهد.»
وی ادامه داد: «ایران پتانسیل‌های خوبی در حوزه معدن دارد که فنلاند به خوبی از این ظرفیت آگاه است و به دنبال شراکت و انتقال تکنولوژی‌های خود به ایران است.»
پلتونون با تاکید بر اینکه فنلاند در زمینه اکتشاف همکاری‌های خوبی با ایران خواهد داشت، افزود: «ما مهارت‌های مهندسی در حوزه معدن داریم که به ایران منتقل خواهیم کرد؛ همچنین در حوزه سلامت و فناوری نیز همکاری‌هایی با ایران خواهیم داشت.»
وی ادامه داد: «بر همین اساس من با وزرای بهداشت و کشاورزی ایران ملاقات‌هایی خواهم داشت تا بتوانیم زمینه همکاری‌ها را بیش از گذشته گسترش دهیم.
معاون وزیر اقتصاد فنلاند درباره روابط بخش خصوصی دو کشور گفت: در حال حاضر، شراکت خوبی بین اتاق بازرگانی ایران و فنلاند وجود دارد که ما به دنبال گسترش این روابط هستیم.»
رکورد ایران در مذاکرات با کشورهای اروپایی در دو سال اخیر
سپس هری کامارینن، سفیر فنلاند در ایران با اشاره به تاریخ و فرهنگ کشور ایران گفت: « نباید فراموش کنیم که در تاریخ، کشور شما بود که درهای تجارت را به سوی جهان گشود.» 
وی افزود: «وقتی به شهرهای زیبای ایران نگاه می‌کنیم مانند اصفهان و شیراز می‌بینیم که اصفهان مرکز تجارت جهانی در قرن 16 بوده است. در اصفهان بود که تجار اروپایی با تجار چین و هند و البته بازرگانان ایرانی مبادلات انجام می‌دادند. امروز دنیا دوباره به هم متصل شده است. ایران قرن‌ها تجربه دارد که با ما به اشتراک بگذارد. ما بسیار خوشحال هستیم که ایران دوباره به تجارت جهانی برگشته است. ما به روابط اقتصادی ایران و فنلاند بسیار جدی نگاه می‌کنیم.»
کامارینن افزود: «بسیار خوشحال هستیم که توافق هسته‌ای بین ایران و 6 کشور انجام شد و از یک سال گذشته به اجرا درآمده است. هنوز باید روی بعضی موارد کار شود مانند روابط بانکی و انتقال پول اما درواقع طی دو سال گذشته رکورد خوبی را از آمدن کشورهای اروپایی به ایران شاهد بودیم، مانند کشور من.»
وی ادامه داد: «نزدیک به  200 شرکت فنلاندی در این زمان به ایران آمدند و این نشان می‌دهد که علاقه‌مند به فعالیت و همکاری با ایران هستند. آمدن ایران به فنلاند هم نشان می‌دهد که ایران هم علاقه‌مند به همکاری با فنلاند است. فاصله زیادی بین ایران و فنلاند نیست و فقط یک کشور بین ما وجود دارد. بنابراین غلبه بر فاصله جغرافیایی کار سختی نیست.»
سفیر فنلاند در ایران گفت: «بسیاری از مشکلات ایران مربوط به گرم شدن جهانی، تغییر آب و هوا، آلودگی‌ها و کمبود منابع به‌ویژه کمبود منابع آب است. اینها مشکلاتی است که کشور من برای آنها راه‌حل‌هایی دارد و می‌خواهد تجربیاتش را با شرکت‌های ایرانی در میان بگذارد.»وی ادامه داد: «خانم‌ها و آقایان یک فصل جدید در روابط جمهوری اسلامی ایران و فنلاند گشوده شده است. بسیاری از شرکت‌های فنلاندی 40 سال است که در بازار ایران حضور دارند اما اینکه در آینده روابط چگونه باشد به شما بستگی دارد و این وظیفه شماست که این فصل را پر کنید.»در ادامه کامارینن افزود: «کشور شما پتانسیل‌های بسیاری دارد. هر منطقه‌ای در ایران برای فنلاند جذاب است. سال گذشته از زنجان و سنندج بازدید کردم، هر دو منطقه پتانسیل‌های جذاب در کشاورزی داشتند که در فنلاند موجود نیست.»